بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری ،تاریخی و صنایع دستی نائین

جاذبه های گردشگری ،تاریخی و صنایع دستی نائین

مرکز استان نائین ، استان اصفهان ، ایران. در سرشماری سال 2006 ، جمعیت آن در 6،950 خانواده 24424 نفر بود.

تاریخ این شهر به دوره هخامنشیان (550-330 پیش از میلاد) و دوره اشکانیان (247 قبل از میلاد - 224 پیش از میلاد) باز می گردد که نائین به عنوان مرکز اداری یزد فعالیت می کرد . پس از ظهور اسلام ، این شهر برای کاروانیان که از صحرا عبور می کردند ، به یک استراحتگاه بین راهی تبدیل شد.گفته می شود كه نام این شهر از كلمه فارسی "نی" به معنی نی وجود دارد و نام آن را نائین نامگذاری كرد زیرا در این منطقه تختخواب های زیادی وجود داشت.


جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

جغرافیای نائین

نائین در 170 کیلومتری شمال یزد و 140 کیلومتری شرق اصفهان با مساحتی تقریبا 35000 کیلومتر مربع قرار دارد ، نائین در ارتفاعی 1545 متر از سطح دریا قرار دارد. مانند بسیاری از فلات مرتفع ایران ، آب و هوای بیابانی با حداکثر دمای 41 درجه سانتیگراد در تابستان و حداقل در -9 درجه سانتیگراد در زمستان دارد.

نائین شهری در استان اصفهان است که در دشت کویر شمالی ایران واقع شده است. آب و هوا Naein گرم و خشک و در زمین های مسطح واقع شده است. ارتفاع نائین 1.580 متر از سطح دریا است.

حداکثر دمای آن 40 درجه سانتیگراد ، حداقل دمای آن -10 درجه سانتی گراد و میانگین سالانه آن 17 درجه سانتی گراد است. براساس گزارش ها میانگین بارندگی سالانه 9 میلیمتر است.

در این شهر هیچ فرودگاهی وجود ندارد اما می توانید از فرودگاه اصفهان یا یزد برای رسیدن به نائین استفاده کنید. همچنین می توانید با اتومبیل و اتوبوس از تهران به این مقصد بروید. از طریق زمین ، می توانید از طریق بزرگراه های زیر به نائین برسید:

از تهران: تهران ، کاشان ، اردستان ، نائین

از اصفهان: اصفهان ، کوهپایه ، نایین

از یزد: یزد ، میبد ، اردکان ، نائین

از مشهد: مشهد ، طبس ، خور ، انارك ، نائین

ایستگاه راه آهن نائین در 38 کیلومتری نائین ، در جاده منتهی به یزد واقع شده است. بنابراین سفر با قطار به نایین می تواند ایده خوبی باشد.


جمعیت و اقتصاد نائین

براساس سرشماری سال 2016 مرکز آمار ایران ، جمعیت نائین 86000 نفر است.

بیش از 3000 سال پیش ، ایرانیان آموختند كه چگونه قنات ها را در زیر زمین بسازند تا آب كوهها را به داخل دشت بیاورد. در دهه 1960 این سیستم باستانی بیش از 70 درصد از آب ایران را تأمین می کرد و نائین یکی از بهترین مناطق جهان برای دیدن این قنوات ها است.

برخی از مهمترین بناهای تاریخی در ایران در شهر نائین است: مسجد جامع ، یکی از چهار مسجدی که در ایران پس از حمله اعراب ساخته شده است. قلعه پیش از اسلام نرج، خانه سنتی پیرنیا، بازار قدیمی، ریگاره ، کارخانه آب مستقر در قنات و زورخانه برای ورزش سنتی

نائین علاوه بر بناهای باشکوه خود ، به فرش های مرغوب و پارچه های پشمی نیز مشهور است.

برخی از زبان شناسان معتقدند که کلمه نعین از نام یکی از فرزندان پیامبر نوح که به آن "نائین" گفته می شود ، آمده است. بسیاری از مردم محلی با گویش باستانی پهلوی ساسانی صحبت می کنند ، همان گویشی که امروزه توسط زرتشتیان در یزد گفته می شوداین شهر یکی از قدیمی ترین مساجد باقیمانده در ایران است و دارای یک قلعه دوره ساسانیان است که هم اکنون در ویرانه ها به نام نارین قلعه قرار دارد.


نائین تولید کننده یکی از بهترین فرش های ایرانی است که از پشم یا ابریشم با کیفیت بالا بافته می شود و دارای طراحی شاه عباسی است. یک طرح شاه عباسی از نقوش برجسته تزئینی ، پالت و لوتوس تشکیل شده و به تراکم گره بالایی احتیاج دارد. فرشهای نایین غالباً دارای رنگ های آبی روشن در زمینه های خامه ای یا عاجی است.


این شهر دارای جاذبه های تاریخی مختلفی است از قلعه اشکانی نارنج تا مسجد جامع که یکی از اولین مکانهای عبادت اسلامی است که در کشور ساخته شده است ، مصلی که در آن عرفا و شخصیت های نائین به خاک سپرده می شوند ،

از نخستین زمانها ، اقتصاد نائین به کشاورزی و صنایع دستی از قبیل بافندگی بافی ، گلیم و فرش تکیه کرده است. محصولات میوه ای عمدتا انار و پسته هستند. تا آنجا که کشت می رود ، محصولات فقط گندم و جو هستند.

تاریخ نایین یکی از پنج استان فارس ، پایتخت امپراتوری هخامنشی بود. این شهر یکی از شهرهای مهم در طول تاریخ بود. در زمان سلطنت سلطان محمد خدابنده ، هشتمین حاکم سلسله ایلخانیان ، نائین از اهمیت چشمگیری برخوردار بود. سلطان محمد مساجد و بناهای ارزشمندی از جمله مسجد بابا عبدالله تأسیس کرد.

در دوره صفویه ، نائین اهمیت خود را دوباره بدست آورد و صفویان بناهای این شهر را ترمیم کردند. در اوایل دهه 1620 ، اصفهان پایتخت ایران بود. در این دوره بود که نائین به یکی از شهرهای این استان تبدیل شد. قبل از آن ، نائین شهر استان یزد بود.

مسجد بابا عبدالله

بنای تاریخی مسجد بابا عبدالله در ابتدا یک سازه گنبدی شکل از دوره ایلخانیان بوده که از آن به عنوان مقبره استفاده شده است. بعداً مسجد در نزدیکی آن ساخته شد. این بنای تاریخی دارای یک حیاط دو چشم است.

مسجد جمعه بافران

این مسجد احتمالاً متعلق به قرون اولیه پس از اسلام است. برخی معتقدند این مسجد قبل از معرفی اسلام به بافر ، آتشكده زرتشتیان بوده است.


مسجد جمعه نائین

یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است. ساخت و تزیین مسجد به سبک معماری ساسانی ایران قبل از اسلام است. یک حیاط بزرگ در وسط مسجد واقع شده است و برخی از شبستان های ستونی (تالارهای نمازخانه) آن را احاطه کرده اند.


مسجد نعین به سبک خراسانی است. این یکی از مساجد نادر اولیه است که شامل شبستان است. کمترین تحول را تجربه کرده است و فرم اصلی خود را تا امروز حفظ کرده است. ساخت بنای اولیه آن تقریباً مربوط به قرن نهم میلادی است که بخش بزرگی از مسجد فعلی را تشکیل می دهد.


مسجد خواجه خضر نائین

این مسجد که در بین مردم محلی به عنوان مسجد خواجه نیز شناخته می شود ، در محله نوگ آباد و در انتهای بازار نائین واقع شده است. ورودی دقیقا در مقابل گذرگاه اصلی بازار است.


مسجد جامع کوچه محمدیه

این ساختمان سنتی در محله محمدیه ، محله قدیمی نایین واقع شده است. ساخت مسجد سر کوچه محمدیه متعلق به قرون اولیه ایران پس از ظهور اسلام است. به عبارت دیگر ، این قدمت حداقل به هزار سال پیش باز می گردد. بنابراین از نظر شکل و نقشه معماری با سایر مساجد کاملاً متفاوت است.


مسجد سید محمدیه

این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد نائین است و حتی در ایران نیز در محله پادرخت ، روستای محمدیه ، در فاصله 200 متری مرکز محمدیه واقع شده است. این مسجد احتمالاً متعلق به دوره صفویه است و از ویژگی های آن می توان به یک گنبد زیبا و یک درب با منبت کاری چوب اشاره کرد.


مسجد شیخ مگربی

یکی دیگر از مساجد نائین مسجد شیخ مقربی است. محققانی که در مورد نائین مطالعه کرده اند ، نام این مسجد را ذکر کرده اند ، اما چیزی از تاریخ دقیق ساخت آن ننوشتند. محل استقرار این مسجد در نائین بازار است.

خانه امامی

یکی از مهمترین خانه های سنتی در شهر نائین خانه سنتی امامی است. این خانه در منطقه تاریخی کلوان ، محله سنتی نائین واقع شده است. بنای اصلی این بنای تاریخی به دوره صفویه باز می گردد ، اما در دوره قاجار تغییراتی در فضاها و معماری تجربه کرده است.


خانه فاطمی

ساختمان خانه فاطمی در محله نوآباد و در مجاورت بازار سنتی نائین واقع شده است. این یکی از برجسته ترین خانه های سنتی در این شهر است.


خانه سنتی پیرنیا

روبروی مسجد جمعه این شهر و در محله باب المسجد قرار دارد. هم اکنون این خانه مرکز دفتر میراث فرهنگی نائین و موزه مردم شناسی شهر است. قدمت این خانه به 400 سال پیش بر می گردد ، از زمان صفویه باقی مانده است. این محل اقامت یک قاضی ارشد سلسله صفوی بود.


بازار سنتی

قدیمی و سنتی شهر یکی از اولین بازارهای سنتی ایران است. در گذشته مهمترین مرکز خرید و تجارت نایین بود.

بندر ورودی به بازار یکی از قدیمی ترین دروازه های شهر است ، همچنین با عنوان "دروازه سنتی چهل دختار" شناخته می شود. به دلیل نیاز به بازسازی ، بسیاری از بخش های بازار هم اکنون بسته و در حال تعمیر است.

مخزن آب معصومه خانی

اصلی ذخیره آب نایین است. معصومه خانی نیکوکاری بود که در دوره پهلوی این مخزن آب را ساخت.

در محله چهل دختر ، در کنار دروازه چهل دختر واقع شده است. این بنای تاریخی در فهرست میراث ملی آثار تاریخی ایران حک شده است.

 چهارم تقی پاکووه

یكی از بناهای مهم قبل از اسلام در این منطقه ، ساختمان چهارباغی پاكوه است. در 30 کیلومتری شرق شهر در دهکده کوهشیر واقع شده است. معماران این بنای مذهبی قبل از اسلام را با سنگ مرمر و ملات ساروج ساخته اند.

آتشکده سپارو

در شیرکوه در روستای سپارو ، در 30 کیلومتری شمال غربی نائین است. این آتشکده ، که به صورت محلی به نام چهار سرداری خوانده می شود ، در فهرست میراث ملی ایران به عنوان بنایی باستانی از دوره ساسانیان حک شده است.

قلعه آشوراگاه

این قلعه در کوهی مشرف به روستای محمدیه واقع شده است. قدمت آن به قرنها قبل از تشکیل نائین باز می گردد. قلعه آشوراغه را تقریباً از تمام قسمت های روستای محمدیه و از این شهر می توان به جاده انارک مشاهده کرد. به دلیل موقعیت استراتژیک قلعه ، احتمالاً در گذشته قلعه دفاعی بوده است.

قلعه رستم

این قلعه در دهکده بافران در شرق شهر واقع شده است. متأسفانه به دلیل عدم توجه و توجه ، در حال از بین رفتن است.

روستای مشکنان

این روستا در بخش پایانی رودخانه زاینده رود واقع شده است. آب و هوا در این روستا در تابستان گرم است اما در شب دلپذیر است. در زمستان ، خنک و معتدل است. این روستا در 45 کیلومتری نائین و 85 کیلومتری اصفهان فاصله دارد.


دهکده الیگول در نزدیکی روستای نستانستانک

این دهستان در بخش مرکزی شهرستان نائین استان اصفهان واقع شده است. 30 کیلومتر با شهر فاصله دارد. مردم محلی آن را "نیستانه" می نامند. در متون تاریخی نامهای دیگری نیز دارد.

روستای بدافشان

بعضی از منابع تاریخی ذکر می کنند که در گذشته نام "بدرود" بدفشان بوده است. منابع باستانی نیز آن را به عنوان یک روستای مرتعی تابستانی معرفی کرده اند.


منطقه حفاظت شده شکار عباس آباد

با مساحت 305855 هکتار ، منطقه حفاظت شده شکار عباس آباد در 100 کیلومتری شمال شرقی نائین واقع شده است. این منطقه از دشت ها و یک سری کوه های بهم پیوسته تشکیل شده است. این یک زیستگاه خالص و بکر برای انواع گونه های گیاهی و جانوری در قلب کویر است.


غار اژدها

حدود 30 کیلومتر ، در یک جاده جانبی به روستاهای سهیل و سپارو ، غاری وجود دارد که بنام غار اژدها (به معنای غار اژدها در فارسی) است. طول غار 50 متر است. به گفته روستاییان ، این نام برای ترساندن مردم و جلوگیری از ورود آنها به غار به همین صورت انتخاب شده است.


کوه کوه

بخشی از ارتفاعات مرکزی ایران است. شیب جنوبی آن به کوهپایه ها منتهی می شود و شیب شمالی به نائین شهرستان می رسد. بلندترین قله این کوه Mil است که ارتفاع آن 3،035 متر است.


صنایع دستی

عبا بافی

فرش

سرامیک

برش سنگهای قیمتی

گلیم بافی

محصولات چرمی

نقاشی های مینیاتوری

معراق (منبت کاری چوب)

کوزه گری

شال بافی

کاشی

مهمترین صنعت دستی نایین، «عبا بافی» است که امروزه این صنعت کهن درخطر قرار دارد و در بیشتر روستاها استادکارهای مسنی وجود دارد که دیگر توانایی کار ندارند. به دلیل شرایط بد بازار این صنعت و مشکلات اقتصادی جوانان کمتر به سراغ یادگیری آن می‌آیند و شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر عبا بافی در نایین پیدا نشود!

از دیگر صنایع‌دستی نایین می‌توان به قالی‌بافی، کاشی سازی، شال‌بافی، کوزه‌گری و سفالگری اشاره کرد.

نایین شهری است پر از بنای تاریخی، بدون شک مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بنای تاریخی نایین، «مسجد جامع» آن است. این مسجد با الگوبرداری از مسجد پیامبر در مدینه ساخته شده است و شیوه معماری آن خراسانی است. در دوران حکومت آل‌بویه و آل کاکویه بخش‌هایی به مسجد اضافه شده است و بخش شبستان جنوبی را می‌توان قدیمی‌ترین بخش مسجد دانست.

دیگر بناهای تاریخی نایین عبارت‌اند از بازار نایین، مصلی شهر نایین، خانه پیرنیا (موزه کویر)، خانه تاریخی فاطمی، نارین قلعه یا نارنج قلعه، قلعه عاشوراگاه، آب‌انبار معصوم خانی، حمام قدیمی نوآباد، حمام قدیمی کلوان، مسجد شیخ مغربی و مسجد خواجه خضر.

جاذبه‌های طبیعی

ازجمله جاذبه‌های تاریخی نایین می‌توان به منطقه شکارممنوع عباس‌آباد، غار اژدها، روستای مشکنان و روستای بادافشان اشاره کرد.

غذای محلی

از غذاهای محلی نایین باید از آش جو، کالاجوش و اشکنه

سمنو یاچنگمال

ابتدا آرد سمنو تهیه می‌شود به این ترتیب كه گندم را می‌خیسانند تا جوانه بزند بعد دوباره آن را می‌خشكانند و آسیا می‌كنند و به آن آرد سمنو می‌گویند. اهی آن را با قسمتی آرد گندم مخلوط كرده با كمی شكر و روغن و دانه‌ خوشبو چون هل و میخک و سیاهدانه و گشنیز مخلوط كرده و بنا بر سلیقه‌ خویش به آن ادویه‌ای می‌افزایند و بعد این خمیر سفت را به دو صورت می‌پزند. قدیمی‌ها و چوپان‌ها آن را در خاکستر‌آتش داغ می‌پختند كه به آن كماچ سن یا كماچ سمنو می‌گفتند امروزه آن را در (قابلمه یا دیگ) یا بر روی اجاق یا در فر می‌پزند كه به آن نون قلیفی می‌گویند

ماستینه - یک ماست تفت داده شده با طعم ترش که دارای طعم و مزه نعناع ایرانی (موسیر) و نعناع است.

کومه- یک صبحانه مانند کره که از جو یا آرد گندم ، پنیر تازه و شیر گوسفند پخش شده است. 

آش جو - سوپ غلیظی تهیه شده با جو خرد شده ، عدس ، شلغم و بره ، با پیاز کارامل شده تزئین شده است.

سوغاتی‌های خوشمزه نایین عبارت است از پسته، گندمک، برنجک، لبنیات محلی و دیگر سوغاتی‌های که جنبه درمانی دارند شامل کتیرا و داروهای گیاهی می‌شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده