بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» میراث جهانی در کنار جاده های ابریشم

میراث جهانی در کنار جاده های ابریشم

جاده ابریشم هزاران سال وجود داشته است و در طول تاریخ از امپراطوری های مختلف ، پادشاهی ها ، سلطنت ها و جوامع مختلف عبور می کند. در بازه های معین از تاریخ طولانی خود ، معامله گران می توانستند آزادانه در این مسیرها تردد کنند ، در حالی که در سایر موارد ، سفر دشوار یا خطرناک بود. جاده ابریشم کشورهایی را که از آن عبور کرده غنی سازی کرده ، فرهنگ ها ، مذاهب ، زبان ها و البته کالاهای مادی را به جوامع سراسر اروپا ، آسیا و آفریقا منتقل کرده و همه آنها را با یک موضوع مشترک میراث فرهنگی و هویت های کثرت متحد می کند.

 

امروزه بیش از 40 کشور در کنار جاده های تاریخی سرزمین و دریایی ابریشم وجود دارند ، همه هنوز هم تأثیر این مسیرها را در فرهنگ ، سنت و آداب و رسوم خود شاهد هستند.

 

یونسکو برنامه حافظه جهانی را در سال 1992 تأسیس کرد . ایمپتوس در اصل ناشی از آگاهی روزافزون در مورد وضعیت شگفت انگیز حفظ و دستیابی به میراث مستند در مناطق مختلف جهان بود. جنگ و تحولات اجتماعی و همچنین فقدان شدید منابع ، مشکلاتی را که قرنهاست وجود داشته وخیم تر کرده است. مجموعه های قابل توجهی در سراسر جهان سرنوشت مختلفی را متحمل شده اند. غارت و پراكندگي ، تجارت غيرقانوني ، تخريب ، مسكن نامناسب و بودجه همگي نقش داشته است. به همان اندازه که برای همیشه ناپدید شد. چیزهای زیادی در معرض خطر است. خوشبختانه ، میراث مستند گمشده گاهی کشف می شود. 


در دنیای بهم پیوسته امروز ، قدرت فرهنگ برای تحول در جوامع مشخص است. مظاهر متنوع آن - از بناهای تاریخی و موزه های گرامی ما گرفته تا شیوه های سنتی و اشکال هنری معاصر - زندگی روزمره ما را به روش های بی شماری غنی می کند. میراث به منزله هویت و انسجام برای جوامع مختل شده از تغییرات مخفی و بی ثباتی اقتصادی است. خلاقیت به ایجاد جوامع باز ، فراگیر و کثرت گرا کمک می کند. هم میراث و هم خلاقیت پایه و اساس جوامع دانش پر جنب و جوش ، مبتکر و مرفه را تشکیل می دهند.


یونسکو متقاعد شده است که بدون یک مؤلفه فرهنگ قوی ، هیچ توسعه ای نمی تواند پایدار باشد. در واقع فقط یک رویکرد انسان محور به توسعه مبتنی بر احترام متقابل و گفتگوی آزاد بین فرهنگ ها می تواند به نتایج پایدار ، فراگیر و عادلانه منجر شود. اما تا همین اواخر ، فرهنگ از معادله توسعه گم شده است.

یونسکو برای اطمینان از اینکه این جایگاه مناسب را در استراتژی ها و فرآیندهای توسعه به دست آورد ، رویکردی سه جانبه اتخاذ کرده است و حمایت های جهانی و فرهنگ و توسعه را در پیش گرفته است ، ضمن اینکه با جامعه بین المللی همکاری می کند تا سیاست های روشن و چارچوب های قانونی و مشخصی را تعیین کند. حمایت از دولت ها و ذینفعان محلی برای پاسداری از میراث ، تقویت صنایع خلاق و تشویق کثرت گرایی فرهنگی.

کنوانسیون های فرهنگی مشهور یونسکو یک بستر جهانی منحصر به فرد برای همکاری های بین المللی فراهم می کند و یک سیستم جامع مدیریت فرهنگی را بر اساس حقوق بشر و ارزش های مشترک ایجاد می کند. این معاهدات بین المللی سعی در حمایت و پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی جهان از جمله اماکن باستان شناسی باستانی ، میراث نامشهود و زیر آب ، مجموعه های موزه ، سنت های شفاهی و دیگر شکل های میراث و حمایت از خلاقیت ، نوآوری و ظهور بخش های فرهنگی پویا دارند.


میراث طبیعی جهان ، ذخایر زیست کره و ژئوپارک

مکانهای طبیعی متشکل از سازندهای فیزیکی و بیولوژیکی و همچنین مناطقی که زیستگاه گونه های خطرناک حیوانات و گیاهان را تشکیل می دهند ، به عنوان سایتهای میراث طبیعی جهان در نظر گرفته شده اند. آنهایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند نقش مهمی در شکل گیری محیط ها و جوامع و همچنین در زندگی فرهنگی مردمی دارند که در طول تاریخ از آنها ساکن بوده اند.

ذخایر بیوسفر مکانهای طبیعی است که به دنبال هماهنگی حفظ تنوع بیولوژیکی و فرهنگی با توسعه اقتصادی و اجتماعی از طریق مشارکت مردم و طبیعت هستند. به همین ترتیب ، آنها برای آزمایش و نشان دادن رویکردهای نوآورانه برای توسعه پایدار در مقیاس محلی و بین المللی ،ایده آل هستند. ذخایر بیوسفر سایتهایی هستند که تحت برنامه یونسکو و برنامه زیست کره (MAB) یونسکو شناخته شده اند .

ژئوپاركها مناطقی متحد از میراث زمین شناسی هستند كه از این میراث برای ارتقاء آگاهی از خطرات زمین شناسی ، مانند آتشفشان ها ، زمین لرزه ها و سونامی ها ، در بین جوامع محلی استفاده می كنند در حالی كه استانداردهای لازم برای استفاده پایدار از منابع طبیعی و "گردشگری سبز" را اتخاذ می كنند. ژئوپارک فعالیت های خود را در چارچوب شبکه جهانی ژئوپارک یونسکو انجام می دهد .


میراث زیر آب در کنار جاده های ابریشم

هدف کنوانسیون یونسکو در سال 2001 برای حمایت از میراث فرهنگی زیر آب ، این است که کشورها را قادر سازند از میراث غرق شده خود به عنوان یک گنجینه فرهنگی بشریت محافظت کنند. کنوانسیون 2001 به طور گسترده به عنوان اصلی ترین سند در اخلاق تنظیم حوزه ، فراهم آوردن حفاظت از سایت های قانونی و تعیین دستورالعمل های علمی برای فعالیت هایی که در میراث غرق در زیر آب وجود دارد ، شناخته می شود.

در طول تاریخ ، بسیاری از کشتی هایی که در جاده دریایی ابریشم سفر می کنند ، از بین رفتند ، و اکنون به عنوان منبع مهم اطلاعات تاریخی در بستر دریا قرار دارند. بقایای شهرهای غرق شده ، سازه های بندری و کشتی های دریایی واجد شرایط میراث فرهنگی زیر آب هستند که توسط کنوانسیون 2001 یونسکو محافظت می شود. آنها میراث باشکوهی با پتانسیلهای عالی اما در عین حال عمدتاً استفاده نشده برای تحقیق ، آموزش و جهانگردی را مجسم می کنند. آنها یک کپسول زمانی و عکس لحظه ای از زندگی در لحظه غرق شدن کشتی یا فرو بردن یک بندر هستند. امروزه این سایت های با ارزش علمی از لحاظ شکار گسترده گنج و تأثیرگذاری بر عملیات های صنعتی بسیار مورد تهدید قرار می گیرند. هر روز سایت ها از بین می روند.


میراث متحرک و آثار باستانی

جواهرات باستانی کشف شده در اماکن باستان شناسی در کنار جاده ابریشم ، اشیاء یافت شده در اتاق های دفن و ساختمان های مذهبی ، سنگ های مجسمه سازی ، انواع اشیاء هنری ، کتابهای نادر و نسخه های خطی ، مهر و سکه های باستانی ، منسوجات و مبلمان زیبا ، آلات موسیقی باستانی ، تصاویر تمبرها ، فسیل ها - تمام این میراث نشان دهنده خلاقیت گذشته و حال در طول جاده ابریشم تاریخی است. این میراث متحرک از اهمیت بالایی برخوردار است ، با فراهم آوردن پنجره ای به زندگی روزمره مردم در کنار مسیرها ، کار و معیشت آنها ، فداکاری های مذهبی و فعالیت های اوقات فراغت و همچنین کمک به حفظ هویت فرهنگی جوامع تولید شده واین میراث را که هم اکنون در موزه های سراسر جهان برگزار می شود ،


میراث فرهنگی نامشهود

میراث فرهنگی نامشهود به شیوه ها ، آداب و رسوم ، دانش و مهارت ها - و همچنین ابزارها ، اشیاء ، آثار باستانی و فضاهای فرهنگی مرتبط با آنها - اشاره دارد که جوامع ، گروه ها و در مواردی افراد به عنوان بخشی از فرهنگی خود شناخته می شوند. میراث. این میراث فرهنگی نامشهود ، که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود ، در جوامع و گروه ها به طور مداوم در پاسخ به محیط زیست ، تعامل آنها با طبیعت و تاریخ آنها ، مجدداً احیا می شود و حس هویت و تداوم آنها را برای آنها فراهم می کند ،

اهمیت ویژه محصولات هنری از ویژگیهای ذاتی و منحصر به فرد آنها ناشی می شود ، خواه برای اهداف مفید ، زیبایی شناسی ، هنری ، فرهنگی ، تزئینی ، سنتی ، مذهبی یا نمادین استفاده شود. اینها بدون محدودیت از نظر کمیت و استفاده از مواد اولیه از منابع پایدار تولید می شوند.


کاردستی سنتی

محصولات صنعتگر یکی از میراث مهم جاده ابریشم است که در طی آن تجارت و تبادل صدها سال بین مردم مناطق مختلف ادامه داشته است. محصولات سنتی ابریشم ، مانند بافت ، لباس و فرش و همچنین کارهای فلزی مختلف ، چینی و سرامیک ، کتاب ، رنگهای طبیعی و حتی گاسترومنی های مختلف محلی و منطقه ای ، نه تنها در تبادلات تجاری و فرهنگی سهم داشته اند بلکه به آن تبدیل شده اند.


میراث فرهنگی جهانی

ما امروز با آن زندگی می کنیم و آن را به نسل های آینده منتقل می کنیم. میراث فرهنگی جهانی سنگ بنایی است ، مرجعی برای هویت بشریت. مفهوم میراث جهانی یونسکو به دلیل کاربرد جهانی آن استثنایی است. محافظت از اماکن میراث جهانی بدون توجه به قلملی که در آن واقع شده یک وظیفه مشترک برای همه مردمان جهان است. از این رو هدف یونسکو برای شناسایی ، محافظت و حفظ این میراث مشترک در سراسر جهان ، با توجه ویژه به اماکنی است که ممکن است در جوامع آسیب دیده و در جریان بلایای طبیعی مورد تهدید قرار گیرند.

در طول قرن ها ، صدها سایت و بنای تاریخی با ارزش فرهنگی و تاریخی در مناطق مختلف در کنار جاده های ابریشم توسعه یافته اند. هر یک از این مکانها یا بناهای تاریخی نه تنها نمایانگر آداب و رسوم مختلف و آداب و رسوم جوامع محلی است ، بلکه گواهی بر تعامل فرهنگی است که در یا در اطراف آنها رخ داده و تأثیر فرهنگ هایی از سراسر جهان را آشکار می سازد

مناظر متنوع زیادی وجود دارند که نماینده مناطق مختلف جهان هستند. آثار ترکیبی از طبیعت و بشریت ، روابط طولانی و صمیمی بین مردم و محیط طبیعی آنها را بیان می کنند.

برخی از سایت ها تکنیک های خاص استفاده از زمین را منعکس می کنند و تنوع زیستی را تضمین و پایدار می کنند. برخی دیگر ، که در ذهن اجتماعات با اعتقادات قدرتمند و آداب و رسوم هنری و سنتی در ارتباط هستند ، یک رابطه معنوی استثنایی افراد با طبیعت را نشان می دهند.

برای آشکار سازی و تثبیت تنوع زیاد تعامل بین انسان و محیط آنها ، برای محافظت از زندگی در فرهنگهای سنتی و حفظ آثار از بین رفته ، مناظر فرهنگی - تراس های تزئینی شده در کوههای بلند ، باغها ، اماکن مقدس - شهادت به نبوغ خلاق ، توسعه اجتماعی و نشاط خیالی و معنوی بشریت است. آنها بخشی از هویت جمعی ما هستند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده