بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» افسانه ها و اسطوره های باستانی ایران

افسانه ها و اسطوره های باستانی ایران

آناهیتا ، الهه آب و باروری

آناهیتا الهه باستانی فارسی باروری ، آب ، سلامتی و شفابخشی و خرد است.او همچنین به اردوی سوره آناهیتا ، آناهید ، آناهیت و آنیتیس معروف است. شاید آناهیتا یکی از محبوب ترین و مورد احترام ترین خدایان مذهبی در اوایل ایران بود و مضامین آناهیتا بهار ، روابط ، برابری ، باروری و تمایلات جنسی است. نمادهای او شاخه های سبز و آب هستند.برای اطلاع از افسانه های ایران ، باید نظرات و دیدگاه های ساکنان باستانی فلات ایران را مرور کنید. اینها شامل تقابل خیر و شر ، اعمال خدایان ، شجاعت قهرمانان و موجودات افسانه ای است. این اسطوره های ایرانی نقش بسیار مهمی در فرهنگ ایرانی دارند.


 دانلود دموی آهنگ یادم رفت از ماکان بند + متن آهنگ مطلب مرتبط دانلود دموی آهنگ یادم رفت از ماکان بند + متن آهنگ

خدایان ایران باستان

اهورامزدا خدای در آیین زرتشت است . او یک استاد خردمند ، خداوند متعال ، خیر مطلق ، خرد و شناخت ، آفریننده خورشید ، ستاره ها ، تاریکی و نور ، انسان و حیوان و همه فعالیت های ذهنی و جسمی است. اهریمن یک روح شیطانی است ، برعکس اهورامزدا که همیشه سعی در از بین بردن حقیقت و جهان دارد و به انسان و حیوان آسیب می رساند.


در این جهان ، زندگی بازتاب مبارزه جهانی بین اهورامزدا و اهریمن است. همه مردان باید یکی از این موارد را نیز انتخاب کنند.


آناهیتا الهه همه آبهای روی زمین و سرچشمه همه اقیانوس های جهان است. او در یک ارابه قرار دارد که توسط چهار اسب کشیده شده است: باد ، باران ، ابر و تگرگ. به دلیل ارتباط آناهیتا با زندگی ، رزمندگان از او می خواهند که آنها را زنده نگه دارد و در طول جنگها پیروزی آنها را به دست آورد.


Verethraghna خدای رزمندگان و مهاجمان است و منبع قدرت پیروزی در برابر شیاطین است. اهورامزدا به زرتشت توصیه كرد كه در حالی كه در جادوی دشمنان به دام افتاده بود ، پر از ورمثنا را از بدن پرنده برمی دارد.


میترا مشهورترین الهه باستانی ایران است. اعتقاد بر این بود كه او به تماشای انسانها و اعمال ، توافق ها و قراردادها می پردازد. او مردم را در مسیر درست رهبری می کرد و آنها را از حملات محافظت می کرد. او نظم موجود در جهان را کنترل می کرد.


Vayuo خدای باد است که در حمایت از موجودات خوب اهورامزدا به ارواح شیطانی حمله می کند. او بین قلمروهای اهورامزدا و اهریمن سلطنت می کند ، به معنی بین نور و تاریکی است.


Tishtar خدای منشاء باران از Varukasha دریا (Farakhkart) و آب توزیع در میان تمام کشورهای جهان است.

آتار ، آتش ، پسر اهورامزدا است. از مردم انتظار می رفت كه در حالی كه یك دسته از گیاه مقدس به نام بارموم را در دست داشتند گوشت را به عنوان فداكاری شلیك كنند.

هووم خدایی است که سلامتی و قدرت را ارائه می دهد و فرزندان و محصولات خود را برکت می دهد.

خلقت جهان در افسانه های ایران

ایرانیان باستان معتقد بودند که همه چیز به ترتیب خاص با بهشت ​​، آب ، زمین ، آتش ، انسان آغاز می شود. برخی از مواردی که در ابتدا ایجاد شد مانند البرز ، کوه اول ، سیمرغ ، اولین پرنده و غیره بسیار مورد احترام قرار گرفت. هنگامی که اولین گناه انجام شد ، تمام آفرینش پر از فساد و زوال شد و جایگزین صلح و نظم شد.

کیف‌دستی «کوچک‌تر از دانه نمک» ۶۳ هزار دلار فروش رفت! مطلب مرتبط کیف‌دستی «کوچک‌تر از دانه نمک» ۶۳ هزار دلار فروش رفت!


شیاطین و نیروهای شر در اسطوره های ایرانی

برخی از نیروهای شیطانی به طور مستقیم و برخی غیر مستقیم به بدن انسان حمله می کنند. شیاطین خدایان دروغین هستند و پری ها ارواح شیطانی زن هستند که در شب ها فعالیت می کنند. همه آنها در خدمت اهریمن هستند.


موجودات افسانه ای

سیمرغ روی درخت همه دانه ها لانه می زند و دانه ها را با زدن فلش بال در سراسر جهان پخش می کند.

کار ماهی است که در اطراف درخت همه بذرها زندگی می کند و همه موجودات مضر را از این درخت دور می کند.

Qoorbagheh ، قورباغه، تلاش می کند به جویدن ریشه های این درخت مقدس است.


كراسپتار پرنده ای با بال است كه سخنان زرتشت را در اینجا و آنجا پخش می كند.


Joghd ، جغد، یک پرنده که کست دور شیاطین با گفتن کلمات مقدس است.


چمروش ، پرنده وطن پرست ، مخالفان لران را پیروز می کند و به گسترش بذر درخت همه دانه ها کمک می کند.

همچنین موجودات ناخوشایندی مانند جوندگان ، مارمولک ها ، لاک پشت ها ، عنکبوت ها ، زنبورها ، مورچه ها ، سوسک ها و غیره وجود داشتند. بعضی از هیولا های افسانه ای وجود داشتند که قهرمانان انسان با آنها مبارزه می کردند. آنها غالباً به شکل مارها یا اژدها بودند که مهمترین آنها با نام Azhdihak ، یک هیولا سه سر و بلع انسان بود. در شاهنامه به ضحاک گفته می شود.


اولین مردان و قهرمانان اسطوره های ایرانی

کیومارس به معنای فانی ، اولین مرد افسانه ای است که به عنوان یک انسان خوش تیپ و جذاب و به اندازه خورشید درخشان توصیف می شود. اعتقاد بر این است که وی از زمین متولد شده است.


هوشنگ اولین پادشاهی است که اولین سلسله افسانه ای ایران را بنام پیشدادین تأسیس می کند. او تمدن را در جهان ترویج می کند ، از آهن بهره می برد ، از تکنیک های آهنین استفاده می کند ، ابزار و سلاح و غیره را تولید و استفاده می کند.


جمشید بزرگترین قهرمانی است که به عنوان پادشاه کل جهان معرفی می شود. همه چیز در دوره حاکم او خوب است.


فریدون ، پادشاه دیگر ، همیشه به خاطر مبارزات خود علیه ضحاک یاد می شود. او او را نمی کشد بلکه او را برای همیشه در کوه دماوند زندانی می کند.


رستم یکی از بزرگترین قهرمانان اسطوره ای در شاهنامه است. وی به نظر می رسد که نمادی از قدرت جسمی و همچنین معنوی و فداکاری برای کشورش است. او چنان مردی نیرومند است که می تواند فیل را فوراً توسط توری خود شکست دهد.


رخش اسب رستم است و تنها اسبی که شکمش به زمین نمی رسد وقتی رستم دستش را روی پشت خود فشار می دهد. بنابراین ، از طرف وی انتخاب می شود که بنده وفادار او باشد. این همه سختی ها و نبردها را در کنار رستم می گذرد و سرانجام با او می میرد.


سهراب پسر رستم است که بزرگ می شود و یک پسر جوان شجاع قوی است. پدر وی که پسرش را قبل از آخرین ضربه مهلک نمی شناسد ، در نهایت او را می کشد.

سیاوش شاهزاده ای است که تمام تکنیک ها و مهارت های ولیعهد را از رستم یاد می گیرد. از آنجا که او از پاسخ مثبت به وسوسه های همسر پدر خودداری می کند ، پدرش می خواهد که او برای اثبات بی گناهی خود از آتش بگذرد. این یک سنت قبل از زرتشت بود. سرانجام ، او قربانی فتنه های گارسیواز شد و کشته شدن بی گناه کشته می شود.

موجودات افسانه ای

علاوه بر رخش و سیمرغ در اسطوره های ایران که قبلاً به آنها اشاره شد ، موجودات اسطوره ای دیگری نیز وجود دارند:

دیو سفید یک دیو قدیمی است که کاووس ، پادشاه ایران را زندانی می کند. پس از مبارزات سخت ، رستم موفق می شود که دیو سفید را بکشد و پادشاه ، کاووس را آزاد کند.


Akvan-e-Deav مشهورترین دیو است که به گله های پادشاهان حمله می کند. رستم برای کمک فراخوانده شده و در آخر آن را شکست می دهد.


اژدها ، دیگر موجودات افسانه ای است که علیه رستم می جنگد. نبرد حیرت انگیز تر بین اژدها و اسفندیار ، یک قهرمان افسانه ای دیگر اتفاق می افتد. در پایان اسفندیار مغز خود را به تکه تکه می کند.

نتیجه

افسانه ها و اسطوره های باستانی ایران هنوز هم در اعتقادات مردم به طرق مختلف ادامه دارد. حتی می توان در کشورهای همجوار فعلی ایران نیز ردیابی کرد.

در حقیقت راز بقای فرهنگ و زبان ایرانی در کنار تمام سنت ها و مفاهیم غنی اجتماعی را می توان در نگهداری این افسانه ها و اسطوره ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم یافت.


اساطیر بن مایه های فرهنگی و اعتقادی هر سرزمین را تشکیل می دهند، اساطیر ایران نیز از این قائده مستثنی نیست.عمق نگرش ایرانیان باستان از لابلای زندگی پادشاهان پیشدادی و کیانی مقابله میان خیر و شر پهلوانان و دلیران و خدایان باستان در معرض دید قرار گیرد. قربانی کردن برابر خدایان و مراسم آیینی و جشنها، آفرینش و اعتقاد به سرای باقی فضای کلی اسطوره ی ایرانیان را تشکیل می دهد که هر کدام به طور مفصل و ذکر شواهد و نمونه هایی تشریح می شود.

اساطیر هر ملت که زیرساخت ها و باورهای بشر کهن را نسبت به خدا، انسان و جهان نشان می دهد. انسان مشتاق را برمی انگیزد که به ژرفای زندگی گذشتگان فرو رود و هسته و باطن این اعتقادات و باورها را بیابد. لذا در این مقاله، عناوینی که موضوعات اصلی اساطیر ایرانی را تشکیل می دهد همچون: خدایان ایران باستان، قهرمانان ایزدی، فرهّ ی ایزدی، مرغان افسانه ای، اعیاد و جشن ها، نیروهای خیر و شر، آفرینش، حشرات موذی، اعتقاد به سرای باقی، بهشت و دوزخ و روان درگذشتگان مورد بررسی قرار می گیرد.


جمع آن اساطیراسطوره است به معنی افسانه و سخن بی اساس است. افسانه ،حکایت ها و داستان های عامیانه ای است که بر زبانها روان و جاری است اما وقتی که به وسیله اندیشمندان در قالب جهان بینی سازمان یافته و منظوم به عنوان پیشینه ی فرهنگی یک ملت ارائه می شود، اسطوره نامیده می شود. اسطوره از دریافت های درون آدمی سرچشمه می گیرد و رؤیایی همگانی و تباری و قوی است.

در مورد اسطوره های ایرانی از دو منبع

اوستا ، کتاب مقدس زرتشتیان و شاهنامه ، حماسه های فردوسی

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده