مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ویرانه های مجتمع تاریخی ایزدخواست

 ویرانه های مجتمع تاریخی ایزدخواست

از بنای تاریخی ایزدخواست در نزدیکی آباده

مجموعه تاریخی ایزدخواست به عنوان یکی از مکانهای قابل توجه میراث فرهنگی ایران شناخته شده است. مطالعه آن اطلاعات مهمی در مورد خصوصیات معماری و شهرسازی ساسانیان در اختیار شما قرار می دهد.

مجموعه تاریخی ایزدخواست یکی از بهترین نمونه های شهرک سازی باستانی ایران محسوب می شود. مساحت 7500 کیلومتر مربع را در بردارد و در نزدیکی شهر آباده ، در قسمت شمالی استان فارس واقع شده است. قدمت آباده به ایران قبل از اسلام باز می گردد ، اگرچه این منطقه اوج قدرت و قدرت خود را در زمان حکومت سلسله زند و با سلطنت کریم خان زند ، نیمه دوم قرن 18 میلادی تجربه کرد.


مجموعه تاریخی ایزدخواست با وجود سبک طراحی و معماری شهری ، به عنوان میراث فرهنگی ملموس ایران توانسته است توجه مورخان و باستان شناسان را به خود جلب کند. آتشکده ، کاروانسراها و سد آب ایزدخاست قابل اطمینان ترین بقایای دوره ساسانی است. برخی مورخان و باستان شناسان ، که این شهر باستانی را مطالعه کرده اند ، از آن به عنوان یک اثر هنری معتبر یاد می کنند.این مجموعه از چندین ساختار تشکیل شده است.


قلعه ایزدخواست بر روی بستر رسوبی برای اهداف نظامی ساخته شده است. از آن به عنوان یکی از قلعه های امن زمان خود استفاده شده است. مشرف به رسوب از سه جهت است.


معماران ساسانی این قلعه را ایمن ساخته بودند و سیستم قدرتمند و غیرقابل نفوذی را در اختیار ساکنان قرار می دادند. آنها ورود به قلعه را فقط با گرفتن یک پل ساخته شده برای این منظور امکان پذیر کرده بودند. در واقع ، این پل ارتباطی بین قلعه و دنیای بیرونی است.


قلعه ایزدخواست به طرز چشمگیری مشابه ارگ بم و ارگ راین در استان کرمان است. ارگ بم به عنوان بزرگترین بنای آجری جهان شناخته شده است. در حالی که ارگ بم از نظر اندازه در رتبه اول قرار دارد ، هر دو سایت میراث فرهنگی ملموس هستند که ظرافتهای دیدنی شهرنشینی و ساخت و ساز را به نمایش گذاشته اند.


قلعه ایزدخواست تقریباً 22 متر از زمین اطراف آن ساخته شده است. این ساختمان پنج طبقه از مصالحی مانند خشت و چوب ساخته شده است و یک شهر کوچک را در خود جای داده است.


ساختمانهای مسکونی در این قلعه نیز از نوع خاصی هستند. این خانه ها طوری طراحی شده اند که گویی در حال تشکیل یک پله هستند. در حقیقت از سقف خانه پایین به عنوان حیاط خانه فوقانی استفاده می شد. معماران ایرانی نیز چنین معماری را در معماری روستای ابیانه اجرا کرده بودند. این الگوی معماری یکی از ویژگی های خاص معماری ساسانی است که در فضاهایی با مساحت محدود مورد استفاده قرار می گیرد.


آتشکده

این معبد در بالای بقیه ساختمانها مانند نمادی از قلعه قرار دارد. از بین کلیه سازه های موجود در مجموعه تاریخی ایزدخواست ، از وضعیت قابل توجهی برخوردار است. این نماینده عقاید مذهبی ساسانیان است. از آنجا که اکثر مردم در آن دوره خاص به عنوان پیروان آیین زرتشت شناخته می شدند ، حضور چنین آتشکده هایی در ایزدخواست به نظر عجیب نمی رسد.


از طرف دیگر ، این نشانگر حضور کاهنان و روحانیون در قلعه است. بنابراین ، این ساختار مطمئناً مکانی بوده است كه طبقه اشرافی از آن عبور كرده یا ساكن بوده است.


عملکرد آتشکده ایزدخواست پس از حمله اعراب به ایران. آنها آن را به مسجدی تبدیل کردند. با وجود این تغییر ، هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های این قلعه تاریخی باقی مانده است.


سد ایزدخواست

یکی دیگر از ویژگی های باستان شناسی که در بنای تاریخی ایزدخواست وجود دارد ، یک سد است. این سد در دوره ساسانیان بر روی دهانه رودخانه در جنوب ایزدخواست ساخته شده است. این کشور به عنوان یکی از آثار تاریخی میراث ملی ایران درج شده است.


سد سرباز ایزدخواست با یک منحنی طراحی شده در نوع خود بی نظیر است. طول آن 42 متر طول و 15 متر ارتفاع بوده است. این سد در مدیریت سیل های فصلی و همچنین ذخیره و جمع آوری آب مورد نیاز ساکنان نقش اساسی در منطقه داشته است.


معماران ساسانی این سد را از سنگ آهک ساخته اند. با این حال ، نمای بیرونی سد توسط سنگ و ساروج پوشیده شده است (سیمانی سنتی ضد آب که در معماری ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد). سد ایزدخواست در طی سالیان متمادی توسط عوامل جوی تخریب شد و تنها دو بخش غربی و شرقی آن در دو طرف رودخانه مانده است.

الگوی معماری بکار رفته در ساخت این سد ، آن را در لیست آثار باستانی قابل توجه منطقه که به عنوان مکانهای میراث فرهنگی ملموس در نظر گرفته می شوند ، قرار می دهد. شکل خمیده این سد سازه ای با مقاومت بالا در برابر جریان مداوم آب ایجاد کرده است. به همین دلیل است که هنوز هم می توان برخی از بقایای ساختار تخریب شده را مشاهده کرد حتی اگر هنوز ترمیم نشده باشد.

نمایی از کاروانسرای

کاروانسرای ایزدخواست ممکن است یکی از بهترین نمونه های معماری این مجموعه باشد. با توجه به نقش اصلی کاروانسراها در تاریخ ایران ، این ساختمان را می توان از زوایای مختلف مشاهده کرد.


این کاروانسرا به دستور شاه عباس صفوی در حدود قرن 17 ساخته شده است و به عنوان یک نمونه نمونه در این منطقه در نظر گرفته شده است. ایوان ها ، حیاط ها و تالار این بنا از دیگر ویژگی های قابل توجه است که به صورت معماری مورد مطالعه قرار می گیرد.


کاروانسرای ایزدخواست در زمینی به مساحت 4000 متر مربع ساخته شده و از 20 اتاق تشکیل شده است. این اتاق های شش متر مربعی به عنوان مکان های استراحت برای اقامت مسافرانی که از منطقه عبور می کردند


الگوهای منحصر به فرد معماری بکار رفته در مجموعه تاریخی ایزدخواست ، علاقه مندان را به اطلاع بیشتر در مورد ایرانیان باستان و بناهای مذهبی آنها کمک می کند.شهر باستانی ایزدخواست زادگاه تمدنی غنی در دوران خود بوده. برخلاف ظاهر امروزی آن که بی آب و علف و متروکه است، روزگاری شهری بزرگ و دژی مستحکم در این مکان آن را تبدیل به یک قطب مهم کرده بود. قدمت این شهر باستانی به دوران ساسانی باز می‌گردد و البته که بنا‌هایی از دوران صفوی نیز در نزدیکی اینجا به چشم می‌خورند.


اگر به آثار باستانی و کشف راز دوران قدیم علاقه دارید، قلعه ایزدخواست قطعا برای شما جاذبه‌های دیدنی زیادی خواهد داشت.طول تاریخ، قلعه ایزدخواست اولین بنای خشتی چند طبقه است. وسعت این قلعه خشتی بسیار زیاد بوده و در کنار ارگ بم می‌توان آن را سنجید بعد از ارگ بم، قلعه ایزدخواست بزرگترین قلعه خشتی جهان است ،در ساخت قلعه ایزدخواست از چوب و کاه گل استفاده شده. دلیل استفاده از کاه گل و چوب، سبک شدن وزن سازه است.

ساخت این قلعه دقیقا مشابه به خانه‌های شهر زیبای ماسوله است. در حقیقت قلعه ایزدخواست به شکلی ساخته شده که سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی است.در قلب قلعه یک آتشکده وجود دارد که متعلق به زرتشتیان بوده. جالب است بدانید که پس از مسلمان شدن مردم منطقه، این آتشکده بزرگ تبدیل به مسجدی زیبا شد و در آنجا عبادات خود را به جای می‌آوردند. در نزدیکی قلعه ایزدخواست دو بنای تاریخی دیگر وجود دارند که می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید. یکی از آنها کاروانسرای شاه عباسی مشهور و دیگری پل صفوی است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده