مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هنر قفسه بندی کتاب و انواع چیدمان کتاب

هنر قفسه بندی کتاب و انواع چیدمان کتاب

وجود فضایی به عنوان کتابخانه از ملزومات زندگی شان به حساب می آید. کتابخانه چهارگوشه قشنگی است که به اتاق یا سالنی که درآن قرار می گیرد، حس خاص می بخشد، بیشتر ما در آرامش شب دوست داریم کتابی را برداریم و به گوشه ای دنج برویم و برای لحظاتی غرق در داستان هایی شویم که حاصل رویاپردازی نویسندگان است. کتابخانه دقیقا همان فضای دنج است که شما را بین دنیایی از کتاب هایتان قرارمی دهد.


کتاب‌های مشهور و محبوب همراه با متن قوی، قدرت انتقال ما به جهانی متفاوت را دارند، خب چرا قفسه‌های آن‌ها متفاوت نباشد؟ این تفاوت می‌تواند به قدرت انتقالشان بسیار کمک کند. اخیرا روندی بوجود آمده است که آن را تحت عنوان نوک بوک یا کتاب هایی برجسته نام گذاری کرده‌اند. این روند ظاهر و فضای قفسه‌های کتاب را تغییری جذاب داده است. در نوک بوک ازطریق خلاقیت‌هایی که هنرمند به خرج می‌دهد، و با اندازه گیری ارتفاع و عرض یک یا دو کتاب، میان آن‌ها محیطی سه بعدی شبیه به شهرهای کوچک و یا خانه‌های عروسکی ایجاد می‌شود هر کدام داستان خاص خود را دارند.

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما


نقش نوک بوک چیست؟

پس از ایجاد اثر هنری که می‌تواند بخصوص برای رمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد، احتمالا شما فکر می‌کنید که قفسه کتاب شما گذرگاهی برای رسیدن به سرزمین‌های خیالی و واقعی کتابهایتان است. جذابیتی که می‌تواند شوق مطالعه کتاب‌های آن قفسه کتاب را نیز افزایش دهد.

شاید پس از دیدن چنین صحنه‌ای، در ابتدا برای شما باورنکردنی به نظر برسد، ولی این کاردستی‌های دقیق و ظریف را سازندگانشان با به‌کارگیری اِلمان‌های هنری مانند؛ چراغ‌های گوناگون و رنگی، علائم و حتی آتش و سنگ ایجاد می‌کنند، تا حس یک عکس سه بعدی را به خوبی به بیننده منتقل کند. در نهایت بیننده با دیدن چنین صحنه‌ای، می‌تواند گوشه‌ای از چشم انداز یک کتاب را مشاهده کند.


در کنار استفاده از المان‌ها، برای افزودن بُعدهای گوناگون، از تکنیک‌های نورپردازی نیز استفاده می‌شود تا شگفتی و هیجان نگاه اول را به حداکثر برساند. اگر مجسمه‌ای کوچک در آن قرار داشته باشد، با نورپردازی جذب موضوع می‌شوید و پس از ورود به دنیایِ کوچکِ میانِ کتاب‌ها در این مکان جادویی غرق می‌شوید.


بسیاری از افراد به علت کمبود فضا در منازل کوچک از خرید کتابخانه خودداری می کنند، در حالی که همیشه احتیاج نیست فضای بزرگی برای کتابخانه در نظر گرفته شود. کتابخانه را داخل تو رفتگی دیوار هم می شود تعبیه کرد و بدین ترتیب از کوچیک ترین فضاها بیشترین بهره برداری را نمود. تهیه قفسه کتاب دیواری و کتابخانه دیواری نیز از دیگر گزینه ها برای صرفه جویی در فضا و کتابخانه دیواری مناسب برای منازل کوچک است.


انواع قفسه کتاب و کتابخانه

 هر کتابخانه ای علاوه بر ظاهر زیبا و شیک باید تعدادی قفسه کتاب داشته باشد تا به راحتی بتوان کتاب ها را از هم جدا کرد و دسترسی به هر آنچه می خواهیم سریع تر شود. انواع مختلفی از قفسه های کتاب در بازار موجود است که در این جا به چند مورد از طرح های مختلف کتابخانه خانگی و قفسه کتاب اشاره می کنیم

کتابخانه دیواری

 اگر حجم کتاب هایی که در اختیار دارید نسبتا زیاد نیست میتوانید کتابخانه دیواری را مد نظر قرار دهید که به لحاظ زیبایی و کارایی چیزی از سایر کتابخانه ها کم ندارد و به سادگی و با کمترین قیمت می تواند کتابخانه فانتزی کوچک در خانه تان باشد یا از جاکتابی ساده رومیزی در جنس های چوبی یا ام دی اف مدرن استفاده کنید که البته از ارزان ترین ها هستند.


کتابخانه ایستاده

 ابعاد کتابخانه ایستاده را مناسب با فضایی که قرار است در آن قرارگیرند انتخاب کنید. در اینصورت اگر شما دوست دارید مدل کتابخانه بزرگ و جادار داشته باشید، کتابخانه ایستاده می تواند بهترین انتخاب باشد به شرطی که فضای کافی برای آن در منزل یا محیط کار داشته باشید. انواع کتابخانه های ایستاده می توانند دارای در یا فاقد آن باشند، اما ترکیبی کتابخانه در دار و کتابخانه بدون در جذابیتی بیشتردارد.


کتابخانه چوبی

رنگ و طرح کتابخانه های چوبی باعث شده که به راحتی با تخت و مبل ست شوند و حس نوستالژیک و رویایی به فضا بخشد. اگر کمی خلاقیت در ساخت کتابخانه چوبی به کار رود، علاوه کاربری کتابخانه می تواند دکور زیبایی درگوشه اتاق ایجاد کند. در بین انواع چوب برای ساخت کتابخانه، چوب گردو به علت استحکام بالا و زیباییش بهترین گزینه است.


کتابخانه ام دی اف

کتابخانه های ام دی اف از یکسری قفسه های ساده تشکیل می شوند و به دلیل سادگی که دارند هزینه زیادی هم برای ساختشان صرف نمی شود و قیمت کتابخانه ام دی اف خانگی معمولا کمتر از سایر مدل های کتابخانه است. جالب است بدانید که کتابخانه خانگی ام دی اف علاوه بر زیبایی منحصر به فردشان وزن کمی دارند. هم چنین کتابخانه های ام دی اف در رنگ ها و طرح های متنوع از جمله مدرن، ساده، کلاسیک، توکار و روکار تولید می شوند.

قفسه کتاب کاربردی بیشتر اوقات آنقدر ساده و بی روح است که موجب زیبایی اتاق نمی‌شود.

رنگهای خنثی و نا مأنوس به زیبایی اتاق نه تنها نمی‌افزاید بلکه موجب القاء حس رخوت و کهنگی می‌گردد.


قفسه کتاب پارچه ای

استفاده از پارچه های دارای نقش و نگار بر روی کتابخانه که با رنگ محیط و قفسه سازگار باشد یک راه ایده آل و مطلوب است.

بر روی قفسه در قسمتهایی از وسایل تزیینی استفاده کنید تا موجب کاهش سادگی آن شود.


تصاویر پس زمینه

استفاده از کاغذ دیواری در پس زمینه قفسه ها نیز بسیار بهتر از متریال ساده ای است که اغلب در پس زمینه مدلهای آماده استفاده می‌شود.

در زمان سفارش قفسه می‌توانید این مورد را سفارش دهید.در مورد قفسه های موجود در محل کار و یا منزل هم به سادگی این کار قابل انجام است.


کفپوش کاغذی DIY

برای ایجاد یک طراحی جالب در قفسه می‌توانید از چاپ بر روی کاغذ هم استفاده کنید.امروزه بسیاری از تولید کنندگان کاغذ دیواری اقدام به تولید کاغذهایی بر اساس طرح شما نیز می‌کنند.یک کاغذ سفارشی برای قفسه کتاب کاربردی جذاب نیست ؟؟؟


قاشق چایخوری

یک پازل در قفسه ها درست کنید حتی با یک قاشق چایخوری. اشیا مختلف و مرتبط حس یک پازل را برای چیدمان درست می‌نماید و نوعی کنجکاوی در بیننده ایجاد می‌کند. قفسه کتاب یا کتابخانه را به یک معما برای چیدمان وسایل مختلف تبدیل کنید تا ظاهری زیبا و جذاب برای محل قرارگیری ایجاد کند.


جعبه نقاشی شده

جعبه های رنگی که گاهی بطور پراکنده در منزل وجود دارند را در قفسه کتاب کاربردی قرار دهید.ترکیب متفاوت و یا هماهنگ این جعبه ها یک هارمونی زیبا ایجاد می‌کند و این امکان را می‌دهد تا وسایلی که ظاهر زیبا ندارند را در آنها قرار دهید.


هیچ کتابی در همه جا وجود ندارد

مجبور نیستید با نگاه کردن به قفسه فقط کتاب ببینید و شگفت زده شوید. هر قسمت از قفسه را با گلدان و وسایل تزیینی پر کنید.ترکیب کتاب با وسایل دیگر قفسه کتاب کاربردی شما را به یک ویترین زیبا مبدل می‌کند.

5 نکته برای چیدمان قفسه کتاب

 محل قرارگیری کتاب‌ها را به هم بزنید. ترکیبی از چیدمان قفسه کتاب افقی و عمودی را امتحان کنید. این دو کار را در یک قفسه انجام دهید و سپس سعی کنید کل قفسه‌های کتاب را مرتب کنید (به صورت ترکیبی) تا یک چیدمان قفسه تماما افقی، و دیگری عمودی باشد.

سعی کنید کتاب‌ها را بر اساس رنگ مرتب کنید. این کار اغلب بحث برانگیز است، اما اگر مجموعه‌ای بالغ بر 2500 کتاب داشته باشید دیگر پیدا کردن کتاب مورد نظرتان کار دشواری نخواهد بود. یک کتابدار به شما اجازه این کار را می‌دهد.

از اشیاء تزئینی استفاده کنید. به تندیس‌ها و مجسمه‌ها فکر کنید. یک کاسه یا بشقاب زیبا و یا حتی تعدادی جعبه می‌تواند قفسه کتاب شما را زیباتر نشان دهد.

در چیدمان قفسه کتاب‌هایتان حتما یک چیز طبیعی در نظر بگیرید. قفسه مورد علاقه من شامل ترکیبی از مواد ارگانیک و طبیعی است. من روی قفسه‌ام کاسه‌ای دارم که با سنگ پر شده است! شما هم می‌توانید از مرجان، یک صدف زیبا و یا حتی از گیاهان استفاده کنید.

در چیدمان قفسه کتاب از آثار هنری استفاده کنید. حتما آثار هنری را به قفسه خود اضافه کنید. شما می‌توانید قطعات کوچک را روی قفسه‌ها قرار دهید یا قطعات بزرگتر را روی خود قفسه‌ها آویزان کنید، این کار را می‌توانید برای یک کتابخانه کتاب‌های انگلیسی انجام دهید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده