بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کاروانسرا مسیرهای جهان باستان

کاروانسرا مسیرهای جهان باستان

کاروانسرای باستانی درایران

در دنیای مدرن امروزه سفر یکی از ساده ترین فعالیت ها است. اماحقیقت این است که سفر همیشه آسان نبوده است. در گذشته مسافران برای رسیدن به مقصد خود مجبور بودند روزها از جاده ها عبور کنند و از این رو برای استراحت و بهبودی به مسافرخانه های کنار جاده نیاز داشتند. به همین دلیل می توانید بسیاری از کاروانسراهای قدیمی را در مهمترین مسیرهای جهان باستان مشاهده کنید.

 مسافرانی یا ، کاروانهای مسافرتی که مجبور بودند سفرهای طولانی را طی کنند ، به چنین مکانهایی احتیاج داشتند تا ساکن شوند و برای بقیه سفر خود آماده شوند. قابل توجه ترین کاروانسرا را می توان در امتداد جاده ابریشم که یکی از مهمترین مسیرهای تجاری آن زمان بود ، یافت.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

امروزه ، تقریباً هیچ کس مانند کاروان مسافرت نمی کند ، اسکان در یکی از این کاروان سراهای باستانی می تواند یک تجربه شگفت انگیز باشد. گذراندن چند شب در این مسافرخانه های قدیمی مانند سفر به موقع است.


کاروانسرای زین الدین

یکی از منحصر به فرد ترین و شگفت انگیزترین کاروانسراهای ایران است که قدمت آن به حدود 400 سال پیش باز می گردد. این بنا در زمان شاه شاه عباس صفوی ساخته شده است. در آن زمان بیش از 999 کاروانسرا در ایران ساخته شده و زین الدین یکی از زیباترین در نوع خود است.

همانطور که قدم به قدم زدن در این زورگیری شگفت انگیز می گذارید ، آنچه شما را بیشتر متحیر می کند معماری فوق العاده آن است. این بنا یکی از شاهکارهای دوره صفویه است و تنها بنای مدور ایرانی است که در جاده ابریشم واقع شده است (در بخش مرکزی مهریز در 50 کیلومتری شهر یزد )

این کاروانسرا با یک ساختار دایره ای ساخته شده و پنج برج نیم دایره ای به دیوار هشت ضلعی متصل شده است. یک حیاط دوازده طرفه وجود دارد که با ایوانهای زیبا احاطه شده است. این بنا با آجر ساخته شده است و در قسمت شمالی اتاق شاهنشینی (عمارت کینگ) واقع شده است.

امروزه از این اتاق ها به عنوان اتاق غذاخوری استفاده می شود. قسمت های دیگر با فرش های دستباف و کوسن های زیبا آراسته شده اند تا مهمانان بتوانند در آن بنشینند و استراحت کنند. در دو طرف این کاروانسرا پله هایی وجود دارد که به پشت بام منتهی می شوند که می توانید از آسمان خیره کننده بیابان لذت ببرید.


کاروانسرای عباسی

در شهر تاریخی کوهپایه و در 60 کیلومتری جاده اصفهان-نائین واقع شده است. کوهپایه یکی از وسیع ترین و قدیمی ترین بخش های اصفهان است و بنابراین ، این مسافرخانه مکان بسیار خوبی برای بازدید از زیبایی های این بخش از استان است.

قدمت کاروانسراهای عباسی به دوره صفویه باز می گردد. اما به تازگی ساخته شده است و مبلمان برای افرادی که به دنبال مکانی منحصر به فرد برای اقامت هستند ، بازسازی و مبله شده است. این کاروانسرا انواع مختلفی از اتاق ها و سوئیت ها دارد که همگی با عناصر سنتی تزئین شده اند.


کاروانسرای مشیر

این کاروانسرا شگفت انگیز در یزد واقع شده و قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. این ساختمان بیش از 150 سال قدمت دارد و امروز هتلی 2 ستاره در شهر تاریخی یزد است. این سبک سنتی شگفت انگیز خود را حفظ کرده است

به گونه ای که میهمانان می توانند فضای باستانی کاروانسراها را در یک فضای راحت حس کنند. این کاروانسرا برخلاف سایر کاروانسراها ، در این شهر واقع شده است ، اما هنوز یک محل اقامت منحصر به فرد است که می توانید از تفریحات زیبا و دلپذیر این کاروانسراها لذت ببرید.


کاروانسرای PASANGAN

پاسانگان یک کاروانسرای بزرگ است ، در حدود 2500 متر ، که قدمت آن 400 سال است. در قم و اخیراً واقع شده و به یک محل اقامتگاه زیبا تبدیل شده است کاروانسرای پاسانگان دارای 3 اتاق برای چهار نفر و یک سالن بزرگ با ظرفیت 40 نفر است. علاوه بر این ، اتاق های صفوی در دو گوشه مسافرخانه و برخی دیگر روی پشت بام وجود دارد. حمام تمام اتاق ها در حیاط خلوت واقع شده است.

این سازه مانند سایر کاروانسراهای قدیمی دارای حیاط ها برج هایی در چهار گوشه و ایوان ها در چهار طرف است. حیاط یکی از زیباترین قسمت های این کاروانسرا است و محیطی مناسب برای استراحت مهمانان فراهم می کند. ناهار خوری سنتی با غذاهای محلی و خوشمزه ، مکانی برای تماشای پرندگان ، فضاهای مذهبی و جشن ، اتاق نگهبانی و اصطبل از دیگر بخش های خانه است. دلیل اصلی اسکان در Pasangan امکان مشاهده آسمان شب است ، زیرا در مسیر کویر مرنجاب قرار دارد


کاروانسرای کالمر

در یک مکان آرام در قلب کویر ، زیر یک آسمان روشن و پر ستاره و در کنار تپه های شن کویر Halvan در طبس واقع شده است. این کاروانسرا همچنین به عنوان یکی از میراث ملی ایران ذکر شده و در گذشته در مسیر اصلی طبس به تهران و طبس به یزد قرار داشت. این اقامتگاه با نام رباط کلمرد نیز شناخته می شود


سوئیت های اقامتی سنتی و مجلل ، ناهار خوری خانگی با غذاهای سنتی و چای های گیاهی ، آشپزخانه های کاملاً مجهز ، حمام فواره و یک اتاق استراحت ، اقامتی راحت و به یاد ماندنی را برای مسافرانی که کالمارد را برای پذیرش انتخاب می کنند فراهم می کند. مسافران می توانند چای گیاهی خود را تهیه کنند و بنوشند. امکانات تفریحی مانند هندبال بدمینتون ، سافاری و شتر سواری نیز موجود است. مسافرخانه کالمارد دارای 24 اتاق خواب و 25 ایوان زیبا و سنتی است.


کاروانسرای یاام

در مرند بنای تاریخی از دوره ایلخانیان است که قدمت آن تقریباً به 500 سال پیش بر می گردد. به تازگی به اقامتی زیبا و راحت برای مسافران شهر مرند تبدیل شده است. مسافرخانه یکی از بهترین اقامتگاه های این منطقه با حدود 20 اتاق و سوئیت است که همگی در یک حیاط بزرگ ، رستوران ها ، کافی شاپ ها ، پارکینگ و سایرامکانات احاطه شده اند.

حومه شهر مرند ، آب و هوای دلپذیر آن و طبیعت زیبای کوهستان میشو، یام را به مکانی عالی برای گذراندن چند روز دور از فشار و شلوغی شهر تبدیل می کند.

پارکینگ این اقامتگاه سقف ندارد. به دلیل هوای مطبوع این منطقه ، اتاق ها از امکانات خنک کننده ای برخوردار نیستند.

کاروانسرای شاه عباسی

یادگار ای از دوره صفویه است که امروز ، پس از نوسازی ، به یک اقامتگاه راحت تبدیل شده است. این خانه با تمام امکانات معماری صفویه مانند حیاط مرکزی چهار ایوان با اتاق های بزرگ در اطراف آن و یک تالار کینگ باشکوه ، با همه امکانات رونق می گیرد. این کاروانسرا در روستای ده نامک در گرمسار واقع شده است. یکی از قسمت های جالب اقامت در این کاروانسرا ، تماشای ستاره های شب کویری است. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید

حیاط بزرگ مسافرخانه مکان مناسبی را برای خانواده ها و دوستان فراهم کرده است. میهمانان می توانند از فضای شاد و آرام و دور از شلوغی شهر لذت ببرند ، آسمان شب صحرایی بیابانی را تماشا کنند و در کنار هم اوقات خوبی را سپری کنند.


کاروانسرای گویجه بئل

نا از نوع کاروانسراهای کوهستانی- بدون حیاط مرکزی است – پلان آن مستطیل شکل می باشد که در گوشه های بنا با برجکهایی تقویت شده است. هشتی ورودی از طرف غرب به داخل سالن با 5 گنبد عرقچین باز می شود، سالنهای طرفین کالدور میانه از هر طرف 5 سالن (جمعا 10 سالن) از کالدور مرکزی منشعب شده است، دیوارها در داخل و خارج با سنگ مالون بنا شده و سقفها آجری است. سقف راهرو مرکزی با گنبد های عرقچین و سقف سالنهای شمالی و جنوبی طاق آهنگ است.


کاروانسرا تی تی

 تی تی خانم، عمه یکی از شاهان صفوی، تصمیم گرفت کاروانسرای زیبایی به نام خود بنا کند، بنیان یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل گذاشته شد. بنایی سنگی و آجری که تاریخ ساخت آن به دوران صفویه بر می گردد و اگر گذارتان به آن بیفتد، می توانید ساختمانی از سنگ رودخانه ای، آجر و ملات گچ و ساروج را ببینید که ورود شما را به یک حیاط مرکزی، یک گذرگاه هشتی و دو ایوان کوتاه خوشامد می گویند.

با این حال، تا همین چند سال پیش، مردم محلی بنای کاروانسرا را تبدیل به طویله کرده بودند

کاروانسرای باستانی تی تی را باید در شهرستان سیاهکل و در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان، بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم ‌رود ببینید. جایی درست در ۱۰ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتا بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است.

تی تی در زبان گیلکی به معنی شکوفه است و بنابراین تی تی کاروانسرا، کاروانسرای شکوفه معنی می دهد. ساخت این کاروانسرا، آن هم در روزهایی که کاروانسراهای کمی در شمال کشور ساخته می شد، گوشه ای از اهمیت مسیر عبوری سیاهکل را روایت می کند. روایتی که البته این روزها ناقص و ناتمام باقی مانده است.


کاروانسرای قلعه شور

آثار دوره قاجار است و در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اصفهان در روستایی به همین نام قرار دارد

کاروانسرای قلعه شور از جمله بناهای 4 ایوانی بوده با پلانی مربع و حیاط مرکزی نگین شکل. این بنا دارای 2 محور تقارن بوده و هر جبه آن دارای یک ایوان مرکزی و ۲ اتاق در طرفین است.

پشت اتاق‌ها شترخوان‌ها قرار گرفته که دسترسی به آنها از طریق 2 راه باریک در سرسرای ورودی و 4 راه در قسمت نیم‌هشت‌های حیاط امکان پذیر است.

گوشه‌های حیاط در دو طرف راهرو، 2 اتاق برای اقامت مهتران وجود دارد. نمای بیرونی این کاروانسرا شامل سردر ورودی است که 6 ردیف طاقنما در طرفین آن قرار گرفته است. پوشش سقفهای این بنا نیز طاق و چشمه است.


کاروانسرای رباط کریم

کاروانسرای رباط کریم به سبک دو ایوانی است و ورودی آن از ایوان غربی است. ایوان شرقی به عنوان شاه نشین کاربری داشت. این کاروانسرا دارای یک حیاط مرکزی با اتاق‌هایی ایوان‌دار است که دور تا دور این حیاط احداث شده‌اند.

در پشت اتاق‌ها سالن‌های طولانی به عنوان بارانداز تعبیه شده که دسترسی به آنها از طریق ورودی‌هایی که 4 کنج حیاط قرار دارد، میّسر است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ، آجر، ملات گل و گچ است و تنها تزئینات کاروانسرا آجرکاری است. تزئینات قطار بندی بالای بدنه بیرونی دیوارها نشان از طرحی از پیش فکر شده برای احداث بنایی با الگوی 4 ایوانی و به منظور کاربردی خاص است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده