بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» برنج: واقعیت های تغذیه ای و اثرات سلامتی

برنج: واقعیت های تغذیه ای و اثرات سلامتی

خواص برنج ، کاربردها و فواید آن

برنج غذای اصلی در بیش از 100 کشور جهان است و برنج از مهم‌ ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. برنج یک غذای اصلی برای بیش از نیمی از جمعیت جهان است و 90٪ برنج جهان از آسیا می آید. هزاران نوع برنج وجود دارد ، اما بسته به نحوه تولید آنها ، آنها در دو گروه قرار می گیرند: سفید یا قهوه ای (غلات کامل).


برنج سفید رایج ترین نوع است ، اگرچه برنج قهوه ای مزایای سلامتی بیشتری دارد. برنج قهوه ای در سایه های متنوعی از جمله قرمز مایل به قرمز ، بنفش یا سیاه قرار می گیرد. دو زیرگونه اصلی شامل برنج جاپونیکا با نام علمی Oryza sativa japonica و برنج ایندیکا با نام علمی sativa indica می‌شوند شالیکاران، بذری را که برای کاشت انتخاب می‌نمایند، عموماً از محصول سال قبل تهیه شده است تولید کنندگان محصولات بسیاری از برنج از جمله آرد برنج ، شربت برنج ، روغن سبوس برنج و شیر برنج تولید می کنند.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین
کشاورزان بعد از برداشت برنج و خشک کردن آن مقداری بذر را بصورت شلتوک یا بصورت خوشه نگهداری می کنند تا در سال بعد از این بذر جهت کاشت در خزانه استفاده نمایند. بذری که به این طریق تهیه شده است در جای خشک و مناسبی نگهداری می‌شود. بطوری که حشرات، پرندگان و جوندگان مثل موش به آن دسترسی نداشته باشند.

تغذیه ، فواید سلامتی و خطرات برنج سفید و قهوه ای پرداخته شده است.

تغذیه

برنج قهوه ای مزایای سلامتی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. هر دو برنج قهوه ای سفید و قهوه ای حاوی کربوهیدرات و مقداری پروتئین هستند که تقریباً چربی و قند ندارند. برنج پخته شده حاوی آب زیادی است ، تقریبا 70٪ از وزن کل آن را تشکیل می دهد.


برنج سفید و قهوه ای دارای کالری ، کربوهیدرات ، پروتئین و چربی مشابهی است. یک وعده 100 گرم (گرم) برنج سفید ، دانه کوتاه ، پخته شده حاوی مواد مغذی زیر است:

مقدار مواد مغذی٪ ارزش روزانه (DV)

کالری 130

کربوهیدرات 28.7 گرم (گرم) 10٪

پروتئین 2.36 گرم 5٪

0.19 گرم 0٪ چربی

کربوهیدرات

برنج در درجه اول از کربوهیدرات تشکیل شده است ، که تقریباً 80٪ از وزن خشک کل آن را تشکیل می دهد. بیشتر کربوهیدرات موجود در برنج نشاسته است. نشاسته شایع ترین شکل کربوهیدرات در مواد غذایی است.

نشاسته از زنجیره های طولانی گلوکز به نام های آمیلوز و آمیلوپکتین ساخته شده است. انواع مختلف برنج مقادیر مختلفی از این ترکیبات را دارند که این امر بر بافت برنج تأثیر می گذارد:

برنج باسماتی سرشار از آمیلوز است ، به این معنی که بعد از پخت به هم نمی خورد.

برنج چسبناک یا همان برنج چسبنده ، از نظر آمیلوپکتین کم آمیلوز و پر مقدار است و باعث می شود که بعد از پخت چسبنده شود. این امر باعث می شود که برای ریزوتو ، پودینگ برنج و خوردن همراه با نخود فرنگی ایده آل شود.

این ترکیبات همچنین تأثیر می گذارد که بدن چگونه برنج را هضم می کند. بدن برای هضم برنجهای آمیلوز زیاد طول می کشد زیرا آمیلوز هضم نشاسته را کند می کند. در مقابل ، بدن برنج چسبنده را خیلی راحت هضم می کند.

در حالی که بسیاری از افراد برنج چسبناک را خوش طعم تر می دانند ، هضم سریع می تواند منجر به لکه های ناسالم در قند خون بخصوص در افراد مبتلا به دیابت شود.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن
فیبر

برنج قهوه ای حاوی مقدار بیشتری فیبر در رژیم غذایی نسبت به برنج سفید است - 1.6 گرم در 100 گرم. هنگام پردازش برنج سفید ، دانه سبوس یا کت دانه را از دست می دهد که حاوی بیشتر فیبر است.

سبوس حاوی الیاف نامحلول مانند همی سلولز و فیبر محلول تقریباً نیست.

برنج سفید و قهوه ای حاوی مقادیر مختلفی از فیبر محلول به نام نشاسته مقاوم است.

نشاسته مقاوم در برابر بوتیرات در روده افزایش می یابد. بوتیرات با کاهش التهاب ، بهبود عملکرد سد روده و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده باعث تقویت سلامت روده می شود.


برنج سفید در مقابل برنج قهوه ای

برنج سفید تصفیه شده ، صیقل داده شده و از سبوس و جوانه آن جدا می شود. این باعث افزایش کیفیت پخت و پز ، ماندگاری و سلیقه آن می شود ، اما ارزش غذایی آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. گفته می شود ، تولید کنندگان معمولاً برنج سفید را غنی می کنند یا برخی از ویتامین ها را پس از پردازش جایگزین می کنند.

برنج قهوه ای یک دانه کامل دست نخورده است که حاوی سبوس و جوانه است ، که مغذی ترین قسمت های دانه است. آنها حاوی فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.


به همین دلیل ، برنج قهوه ای ممکن است حاوی فیبر و مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید باشد. حتما هنگام خرید با برچسب مقایسه کنید. برنج قهوه ای برای مبتلایان به دیابت بهتر است. برنج سفید می تواند قند خون را بالا ببرد ، در حالی که برنج قهوه ای از شاخص قند خون پایین تری برخوردار است و می تواند در کنترل قند خون کمک کند.

تاریخچه برنج کاری در ایران

امروزه برنج تبدیل به یکی از بیشترین غذاهایی که مردم در روز از آن استفاده می کنند. گفته می شود بیش از نیمی از جمعیت کره زمین در روز حداقل یک وعده از برنج استفاده می کنند. به همین دلیل به طور روز افزونی کشت برنج در دنیا زیادتر شده است، تا نیاز های مردم را رفع کنند. گفته می‌شود در دنیا گونه‌های برنج زیادی وجود دارد و طبق تخمینی که زده شده است بالغ بر 120 هزار نوع گونه برنج در جهان وجود دارد.


موطن اصلی و خاستگاه برنج از کشورهای آسیای شرقی و کشورهای چین و اندونزی می باشد. کم کم کاشت برنج در سایر کشورها شروع شد. گفته می شود که تولید برنج در چین و هند سابقه ی هفت هزار ساله دارد.

کشورهایی که به دنبال آن ها به کشت برنج روی آوردند را می توان نام برد به عنوان مثال؛ تایلند، فیلیپین، ژاپن، ویتنام و سایر کشور های جنوب شرق آسیا می‌باشند. بنابراین برنج کاری در کشورهای شرق آسیایی بسیار مهم و جز لاینفک زندگی آن ها می باشد.

سفر برنج به سایر نقاط دنیا از هند و میانمار به دیگر نقاط دنیا آغاز شد. به این صورت در سایر نقاط دنیا اگر زمین و شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد برنج فراهم باشد، مردم به کاشت آن روی آورده اند.

تاریخچه ورود برنج به ایران همراه با شک و شبه های زیادی می باشد. می توان گفت که برای تاریخچه ورود برنج به ایران چندین روایت وجود دارد. در یک روایت که فیثاغورث آن را نقل کرده است، که در سفر به ایران از مصرف برنج یاد کرده است.

تاریخی که برای تولید و مصرف برنج در ایران در نظر می گیرند به حدود 2500 سال قبل باز می گردد. که به این ترتیب کشت برنج را به دوره هخامنشی مربوط می دانند و با توجه به اینکه در آن زمان هندوستان جز خاک ایران بوده است، کاشت برنج در مناطقی که هوای نسبتاً گرم و آب زیادی داشته است بسیار مرسوم بوده است.

که کاشت برنج به دوره اشکانیان باز می گردد. که برنج کاری در مناطق شمالی امروز کشور مانند گیلان و مازندران کشت می‌شده است و همچنین آموزش کشت برنج به یونانیان توسط ایرانی ها آموزش داده شده است. و همچنین اروپایی ها روش کاشت برنج را از اعراب آموخته اند.

شروع کاشت برنج از هدیه داده شدن برنج توسط برزویه طبیب به دربار پادشاهی ایران در زمان انوشیروان می باشد که برنج‌ها را برای کاشت در گیلان و مازندران امروزی استفاده کرده اند.

در نهایت در روایتی که در قرون اخیر تاریخ نویسان به آن رسیده اند که شروع کاشت برنج کاری در ایران در استان های خوزستان، گیلان، طبرستان و دیلمان آغاز شده است

امروزه در بیش از 114 کشور دنیا برنج کشت می شود که بیشترین درصد کشت برنج به کشور های آسیای شرقی تعلق دارد. در بین این 114 کشور 35 کشور آسیایی، 41 کشور آفریقایی، 28 کشور آمریکایی، 11 کشور اروپایی و 4 کشور در اقیانوسیه به کشت برنج مشغول می‌باشند. در کشور های جنوب شرق آسیا بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی در آنجا زیر کشت و تولید برنج می‌باشند. امروزه چین با تولید بیش از 202 میلیون تن برنج در سال، بزرگترین تولید کننده برنج در جهان می‌باشد. در جدول زیر 10 تولید کننده برتر برنج در دنیا را خواهید شناخت. واحد تولید برنج بر اساس میلیون تن در سال است.

بیشترین تولید کننده برنج در ایران استان مازندران می باشد و رتبه های بعدی به ترتیب؛ گیلان، گلستان، فارس، خوزستان و دشت مغان می‌باشند.

شرایط کشت برنج

بطور کلی شرایط کشت برنج را بگویم باید گفت برنج در عرض جغرافیایی 53 درجه شمالی تا 35 درجه جنوبی و همچنین تا ارتفاع 2600 متری از سطح دریا و در خاک های شور، قلیا و پیت و با گستره دمایی متفاوت و میزان آبیاری متفاوت رشد خواهد کرد. اما در ادامه با جزئیات بیشتر به شرایط تولید برنج خواهیم پرداخت.

زمین

برنج در زمین های مختلف با خاک های مختلف در صورتی که نیاز آبی آن برطرف شود رشد خواهید کرد. گفته می شود بهترین نوع زمین برای کاشت برنج زمینی است که خاک آن رسی به همراه مواد آلی زیاد در زمین می باشد. الیته به این نکته دقت کنید که هرچه خاک زمین سبک تر باشد میزان آب مصرفی برای رشد و تولید برنج کمتر است و برعکس هرچه خاک سنگین تر باشد، رشد برنج نیاز به آب بیشتری دارد. یکی از ویژگی های جالی برنج این می باشد که نسبت به شوری خاک مقاوم می باشد.

آب

برنج نسبت به سایر غلاتی که کشت می شوند به آب بیشتری نیاز دارد. معمولا بیش از 80 درصد آب مورد نیاز برای کشت برنج به ویژه در کشورهایی که در استوا حضور دارند از آب باران تامین می شود و درصد باقی مانده نیز از آب چاه و آب رودخانه ها تامین می شود. و برای اینکه برنج بیشترین بازدهی و تولید را داشته باشد باید دمای آب بین 19 تا 28 درجه سانتیگراد باشد.

دما

مناسب ترین دمایی که برای کاشت برنج در نظر گرفته شده است در بین 20 تا 37 درجه سانتیگراد است.

رطوبت

بهترین میزان رطوبت برای رشد حداکثر برنج، به گفته کارشناسان بین 70 تا 80 درصد است. و اگر میزان رطوبت هوا به کمتر از 40 درصد برسد، یک عامل خطرناک و بازدارنده برای گلدهی گیاه برنج است.

میزان مصرف برنج در جهان و ایران

با اینکه برنج یکی از غلات خوشمزه و مقوی می باشد، اما مصرف بی رویه آن در وعده های غذایی متعدد موجب چاقی مفرط و بیماری های کبدی می شود. با اینکه چین بزرگترین تولید کننده برنج در دنیا می باشد اما بیشترین مصرف کننده برنج در دنیا کشور میانمار است. گفته می شود در حدود 226.8 کیلوگرم برنج در سال را هر میانماری مصرف می کند.

مصرف برنج در کل دنیا چیزی در حدود 57.2 کیلوگرم در سال است. و میزان مصرف برنج در اروپا 5.3 کیلوگرم می باشد.مصرف برنج در ایران در حدود 42.3 کیلوگرم در سال است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده