بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه گردشگری روستای هیر قزوین ؛ پایتخت زغال اخته ایران

جاذبه گردشگری روستای هیر قزوین ؛ پایتخت زغال اخته ایران

یکی دیگر از دیدنی های زیبای منطقه الموت ، روستای هیر است که با 65 کیلومتری شهر قزوین فاصله دارد. این دهکده کوچک به تنهایی اکثریت زغال اخته کشور را تولید می کند و به عنوان پایتخت زغال اخته ایرانی شناخته می شود. فصل برداشت در این روستای دوست داشتنی چیزی است که آن را بی نظیر می کند. پس از برداشت زغال اخته ، آنها در پشت بام خانه ها پهن کرده تا خشک می شوند و در نتیجه ، یک رنگ مایل به قرمز تمام روستا را پر می کند.

هر سال در ماه سپتامبر ، جشنواره زغال اخته در دهکده هیر برگزار می شود. در این جشنواره بازدید کنندگان می توانند فرهنگ محلی و رقص سنتی ساکنان روستا را تجربه کنند.

روستای هیر روستای زغال اخته، در محل تلاقی سه استان قزوین، گیلان و مازندران قرار گرفته و در نزدیکی الموت است. این روستای زیبا و خوش آب و هوا برای گردشگران از نظر جاذبه های طبیعی بسیار جذاب است. علاوه بر آن بزرگترین مرکز تولید زغال اخته ایران است و قطب تولید این خوراکی ترش مزه و بسیار مفید است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!


شهرت این روستا نسبت به قبل بیشتر در بین مردم پیچیده و در نتیجه توریست های بیشتری را به خود جذب می کند. همه ساله در اواخر فصل تابستان، زمانی که موعد برداشت زغال اخته فرا می رسد، اهالی ساکن در روستای هیر، پس از چیدن زغال اخته، آن ها را روی پشت بام های خود پهن می کنند که جلوه ی سرخ رنگ و خاصی به این روستا در این فصل می دهد و به گردشگران این فرصت را می دهد تا با صحنه ای خاص و منحصر به فرد روبرو شوند. چند سالی است که در روستا، برای بالا بردن ظرفیت های گردشگری اقدام به برگزاری جشنواره ی زغال اخته کرده اند که باعث جذب پنج هزار گردشگر از نقاط مختلف ایران و جهان به این روستا شده است. باغ های این محصول با خواص دارویی فراوان و قرار گرفتن آن در کنار طبیعت بکر کوهستانی و وجود چشمه ی زیبا و جوشان و گل، موجب شده تا این روستا جذابیت های فراوانی برای گردشگران و دوستداران طبیعت داشته باشد.

در این روستا چشمه ای جوشان وجود دارد که دارای آبی گوارا و مفید و از نظر املاح معدنی، بسیار سبک است که آن را با برند وگل به صورت بسته بندی به سراسر ایران ارسال می کنند. وگل، سر چشمه رودخانه ی نینه رود است که این رود دارای آبی گوارا و خنک بوده، بسیاری ازسراسر دنیا و ایران برای حضور در جشن برداشت زغال اخته در روستای هیر شرکت می کنند. با وجود این که روستای هیر از این نظر معروف است و در دل رشته کوه های البرز قرار گرفته، اما هنوز بسیاری از افراد حتی خود قزوینی ها هم این روستا را نمی شناسند.


پوشش و بافت محلی و سنتی خانه های این روستا نیز یکی از دلایلی است که باعث جذابیت روستا برای گردشگران است.

هیر، در لغت نامه دهخدا به معنای آتش است و در 65 کیلومتری شمال قزوین، در بخش رودبار الموت غربی واقع شده. رودخانه نینه رود، از این روستا می گذرد. قدمت این روستا به روایتی به زمان قبل از ورود اسلام به ایران برمی گردد. در این روستا، آثار تاریخی زیادی وجود دارد که متاسفانه به علت عدم توجه، یا از بین رفته و یا سرقت شده اند. این روستا، دارای آب و هوایی کوهستانی و سردسیر است و همچنین در مجاورت کوهی سنگی به نام لتر تله که در زبان محلی به معنای صخره است قرار گرفته. زبان محلی مردم این روستا تاتی است. در این روستا و حوالی آن، باغ های زیبا و سرسبز فراوانی وجود دارد و باعث رونق کسب و کار باغداری و کشاورزی در این روستا شده است.

محصولات تولیدی این روستا، زغال اخته، فندق، گردو، زالزالک و ریواس است که در بین این محصولات، مهم ترین و شاخص ترین محصول زغال اخته است. گفته می شود که در سال بالغ بر 200 تن زغال اخته تولید و به سراسر کشور صادر می شود. البته دیگر محصولات این روستا نیز دارای شهرت بسیارند و از کیفیت بالا و مرغوبی برخوردارند. به طور مثال گردوی این روستا، بسیار خوش طعم است و روغن فراوانی دارد. ناگفته نماند که در این روستا یک درخت گردوی پیر و کهنسال وجود دارد که از بزرگان روستا، به نقل از پیشینیان خود بالغ بر 200 هزار گردو از این درخت برداشت شده است.


جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال 90، برابر 227خانوار و 678 نفر بوده است که عمده اهالی آن را افراد ساکن دایمی تشکیل می دهند اما در فصول گرم تر سال تعداد ساکنان به حدود 3500 نفر نیز می رسد.

 اشتغال اصلی ساکنان دایم روستا عمدتاً مبتنی بر کشاورزی است. محصول عمده فندق، گردو، زغال اخته، زالزالک و ریواس از محصولات عمده است.

جاذبه های گردشگری این روستا عبارتند از

تولید محصولات کشاورزی مرغوب، بازار پسند و نسبتاً گران قیمت و باغات سنتی مناطق دارستان و پیشتین دارای هوای خنک در طول سال

برگزاری آیین ها و جشن برداشت محصول به ویژه جشن زغال اخته

وجود مناظر دیدنی بکر مانند چشمه خنک آب وگل و چشمه سارهای آب معدنی در روستا، استفاده از رودخانه نینه رود و سواحل پوشیده از جنگل ، وجود مزارع پرورش ماهی قزل آلا

صخره سنگی بسیار دیدنی(لتر تله)

امامزاده شاه رشید یا امامزاده برهان

گورستان قدیمی روستا برجای مانده از دوران زرتشت

غار تاریخی «ملک شاه بر روی کوهی در جنوب شرقی روستا و مرز روستای «دربند»

صحرای شنگل و لیرم و انارت

خانه های گلی و سنتی در منطقه ی قلعه روستا

ظرفیتها و زیرساختها: وجود مجموعه گردشگری و تفریحی طلاسر، بهره مندی از آب و برق و تلفن و راه آسفالته نسبتاً مناسب که در برخی مقاطع به ویژه زمستانها مشکلاتی را در عبور و مرور ایجاد می کند.

روستای هیر در کنار کوهی سنگی به نام «لتر تله» قرار دارد. «تله» در زبان محلی این روستا به معنی صخره می‌ باشد. باغستانهای زیبا و سرسبز نیز چون نگینی آن را در بر گرفته‌است. این روستا در شمال استان قزوین در بخش رودبار الموت غربی و در بین کوه‌های مرتفع البرز واقع است، روستای هیر با روستاهای ویار، دربند، سوگاه، زردچال، لتر، پراچان، قسطین، میلک، ورگیل و چهارناحیه همسایه بوده و از شمال با ناحیه اشکورات استان گیلان همجوار است. جاده آن آسفالته بوده و از شمال شهر قزوین بعد از گذشتن از مناطق باراجین، زرشک، فلار، بهرام آباد، رازمیان و زردچال به روستای هیر می‌رسد و از آنجا نیز به رحیم آباد و رودسر منتهی می‌شود.


وگل چشمه‌ای جوشان و دارای آبی گوارا و مفید و فوق العاده سبک و بی نظیر است که آب آن با برند ” وگل ” و به صوررت بسته بندی به سراسر ایران ارسال می شود . چشمه “وگل ” سرمنشا رودخانه نینه رود است . نینه رود رودی خروشان با آبی گوارا و خنک در طول قرون همواره مورد تمجید مورخین قرار داشته و از آن به عنوان رود شفابخش یاد شده‌است. این رودخانه از چشمه وَگُل در 7 کیلومتری شمال هیر و در مجاورت روستای ویار سر چشمه می‌گیرد.

مكانهای ديدنی

رودخانه زیبا و خروشان نینه رود با آبی سرد و گوارا در فصل تابستان

چشم انداز زیبای کوه سنگی معروف به «لترتله» و غار زیبای «اسکول» در مرکز کوه

باغات سنتی مناطق «دارستان» و «پیشتین» (دارای هوای خنک در طول سال)

گورستان قدیمی روستا برجای مانده از دوران زرتشت

 امامزاده «شاه رشید»

غار تاریخی «ملک شاه بر روی کوهی در جنوب شرقی روستا و مرز روستای «دربند»

صحرای «شنگل» و «لیرم» و «انارت»

کوه صخره‌ای سرکه (به زبان محلی سرکه‌ای تله)

باغهای جوان گِل کِند

خانه های گلی و سنتی در منطقه قلعه روستا که قدمتی بالغ بر 500 سال دارند

مجموعه توریستی و گردشگری طلاسر در مجاورت رودخانه نینه رود و مزارع پرورش ماهی قزل آلا

رونق دامداری های سنتی ،تنوع محصولات باغی و کشاورزی ،ناهمواریهای طبیعی ،باغستانهای قدیمی،چشمه خنک آب “وگل” باعث گردیده تا تمامی کسانی که به هر نوع اندک تعلقی نسبت به این روستا دارند.ایامی از تابستان را در آن جا به فعالیت اقتصادی و باغداری بگذرانند.در شمال هیر آخرین روستای منطقه یعنی روستای ویار قرار دارد.

 محصولات عمده آن شامل فندق،گردو و زغال اخته است، درآمد این دو روستا باغداری،دامداری و کشاورزی است

قلعه لمبسر در مسیر روستا ست،جشن زغال اخته از جشنهای محلی منطقه است، سرچشمه وگل از جاذبه های روستای ویار است، امتداد جاده به استان گیلان متصل است

qchto - tappersia منابع

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده