بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» دماوند کوه و شهری باستانی و تاریخی

دماوند کوه و شهری باستانی و تاریخی

کوه دماوند بلندترین کوه ایران و خاورمیانه است. این بلندترین قله آتشفشانی آسیا و نوزدهمین قله بلند جهان است.کوه دماوند ایران. دماوند یک آتشفشان مخروطی متقارن عالی با قله برفی باریک است. به نظر می رسد فوجیاما در ژاپن است.

دماوند یک آتشفشان مخروطی متقارن عالی با قله برفی باریک است. به نظر می رسد فوجیاما در ژاپن است. آتشفشان خاموش دماوند در حدود 80 کیلومتری شمال شرقی تهران و در فلات شمال فارس قرار دارد. قله سفید دماوند و کلاه ابر زیبا آن جذاب ترین منظره کوه های ایران است.

برف در زمستان کل کوه دماوند و قسمت های بالایی آن را پوشانده و در بهار و پاییز شیب می گیرد. دماوند چندین ماه در سال برف گیر است. یخ و برف سخت در تمام طول سال در یخچالهای رو به شمال به نام سیاله و دوبی سل ، یخچال شمال شرقی یاخار و همچنین مسیر جنوبی یخی به نام آبشار یخی باقی مانده است.

هر ساله گردشگران و کوهنوردان برای پیاده روی ، پیاده روی ، کوهنوردی و تورهای اسکی از دماوند بازدید می کنند. نقطه شروع محبوب پیاده روی ، Polour Resort در دهکده Polur در نمای اتاق است ، این یک میانبر برای دماوند است و مکانی راحت برای سازگاری و اقامت است. فصل کوهنوردی برای کوهنوردان باتجربه از اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر یا اواسط ماه مه تا اواسط ماه اکتبر است

دماوند با قله ها و پشته های زیادی از رشته کوه البرز احاطه شده است ، اما از بیش از کیلومترهای دیگر ارتفاع برتر (5671 متر) قابل مشاهده است. در یک دید خوب وقتی هوا صاف است ، می توان آن را از تهران و از قسمتهای دور در قسمت مرکزی ، کوههای Karkas و صحرای بزرگ نمک و از شمال ایران ، دریای خزر مشاهده کرد.

دماوند نمادی شناخته شده از ایران است و در افسانه ها ، افسانه های اسطوره ای ، هنر و عکاسی ایران جایگاه والایی دارد. در حقیقت این یک آتشفشان خاموش و باشکوه است که مقداری دود گوگرد از آن خارج می شود. بسیاری از افسانه ها و داستان ها مربوط به ایران دماوند است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

دماوند یک آتشفشان خاموش است که آخرین بار حدود 6000 - 7000 سال پیش فوران کرده است. در زمان های تاریخی هیچ فوران این آتشفشان ثبت نشده است. برخی معتقدند این کوه آتشفشانی منقرض شده است. اما اثبات کافی مانند چشمه های آب گرم گرم در دامنه های پایین آن و دودکش های قوی در نزدیکی دهانه قله وجود دارد که نشان می دهد آتشفشان دماوند خاموش است. در بالای آن دهانه قله ای وجود دارد که عرض آن حدود 150-200 متر است و دارای تعداد زیادی سنگ زرد است حاوی سنگهای گوگرد و پوکه.

حقایق سریع دماوند

ارتفاع: 5671 متر ، 18605 فوت.

برجستگی: رتبه شانزدهم

رتبه: بلندترین آتشفشان آسیا ، دومین آتشفشان مرتفع در نیمکره شمالی.

مکان: شمال شرقی تهران در کوههای البرز ایران.

مختصات: 35-57-19 N ، 52-06-37 E

نوع زمین شناسی: استراتوولکانو

آخرین فوران: حدود 6000 - 7000 سال پیش

کوهنوردی: متوسط ​​تا دشوار

اولین صعود: توسط مردم محلی گمنام ایرانی

آسانترین مسیر: جنوبی ، پیاده روی

لیست: میراث طبیعی جهانی یونسکو

تلفظ: دماوند - dæmävænd

هجی های جایگزین: دماوند ، داموند

سخت ترین مسیر پیاده روی: مسیر شمالی

ساده ترین مسیر پیاده روی: مسیر جنوبی

بهترین فصل پیاده روی: اواسط ژوئن تا سپتامبر

کوه دماوند

سطح دشواری برای صعود به هر کوه به فشار وارد شده به کوهنورد هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از آن و میزان دشواری سفر برای آنها بستگی دارد. عوامل زیادی سطح دشواری کوه را تعیین می کنند مانند تکنیکی که کوهنورد کوه برای سفر خود استفاده می کند.

دشواری پیاده روی در کوه دماوند از دو جنبه مختلف قابل تحلیل است. اولین مورد ، ویژگی های کلی کوه دماوند مانند ارتفاع کوه دماوند ، میزان برف و یخ کوه و شرایط آب و هوایی است. مورد دوم ویژگی های مسیر پیاده روی دماوند مانند شیب ، نوع سطح و ضرورت تجهیزاتی مانند طناب ، مهار ، کرامپون ، تبر یخ و غیره در قسمت های فنی بیشتر مسیر است.

Mount Damāvand | mountain, Iran | Britannica

ویژگی های کلی کوه دماوند

کوه دماوند با 5610 متر ارتفاع در میان کوههای 5000 متری طبقه بندی می شود ، اصطلاح کوه نوردی کوه هایی با ارتفاع 5000 تا 6000 متر. ارتفاع زیاد کوه دماوند ، مشابه کوه کلیمانجارو (5895 متر) ، می تواند سازگاری را به یک چالش تبدیل کند. این بدان معناست که کوهنوردان با میانگین تجربه کوهنوردی برای صعود به کوه دماوند بدون تحت تأثیر قرار گرفتن در اثر ارتفاع زیاد و در نتیجه فشار کم اکسیژن ، باید یک روند سازگاری مناسب را انجام دهند.

در طول تابستان (ژوئن تا سپتامبر) ، فصل پیاده روی معمول دماوند ، برف زیادی در کوه وجود ندارد و فقط کمی برف پس از 4000 متر ارتفاع قابل مشاهده است. بنابراین ، برف برای کوهنوردان مسئله ای نخواهد بود. علاوه بر این ، در این فصل هوا معمولاً پایدار است و تنها مشکل احتمالی ممکن است در بعضی روزها وزش باد شدید باشد.

میانگین دما در قله دماوند در تابستان بین -5 و 5 درجه سانتیگراد است و نسبت به قله های دیگر با این دامنه ارتفاعی کمتر سرد است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد کوه دماوند ، گاز سولفوریک ساطع شده در نزدیکی قله است. بهتر است از قرار گرفتن مستقیم در معرض گاز خودداری کنید و صورت خود را با روسری بپوشانید. این ویژگی مختص آتشفشان ها است

دامنه کوه دماوند به طور کلی شیب ملایمی دارد. از میان مسیرهای کوهنوردی دماوند ، مسیر جنوبی بیشترین استفاده را دارد و مسیر شمالی ، مسیر شمال شرقی و غرب بعد از آن است. صعود به کوه دماوند از طریق هر یک از این مسیرها نیازی به تجهیزات کوهنوردی مانند طناب نخواهد داشت زیرا این مسیرهای کوهنوردی دماوند مسیرهای طبیعی پیاده روی هستند.

بنابراین برای فتح قله دماوند ، فقط 3 روز توانایی پیاده روی لازم است. مسیر منتهی به اردوگاه واقع در 4200 متر ارتفاع یک مسیر آسان است و دارای شیب 10-20 درجه است. معمولاً یک روز تور دماوند در اردوگاه و برای سازگاری سپری می شود و روز بعد روز قله خواهد بود. بقیه مسیر کوهپیمایی دماوند منتهی به قله دماوند دارای شیب متوسط ​​15-25 درجه است. ارتفاع زیاد کوه دماوند می تواند برای برخی کوهنوردان کمی چالش برانگیز باشد. با این حال ، با سازگاری مناسب قابل رفع است.

آبشار یخ زده دماوند

آبشار یا یخی یاخی (آبشار یاخی) یک آبشار است که در یال جنوبی کوه دماوند با ارتفاع تقریبی 5100 متر واقع شده است. این آبشار زیبا یکی از معروف ترین آرم های یال جنوبی کوه دماوند است و کوه نوردان کمی هستند که هرگز نام آن را نشنیده باشند.

آبشار یاخی که در ارتفاع 5100 متری واقع شده است ، بلندترین آبشار واقع در خاورمیانه است و مطمئناً یکی از جالب ترین آبشارها است. آبشار یخی سومین ترین جاذبه های طبیعی معروف در خط الراس جنوب است دماوند پس از تپه سولفوریک و سوراخ گاز رهبری سولفوریک نزدیک قله دماوند

کوهنوردان کوهستانی که برای تسخیر کوه دماوند توسط خط الراس جنوبی دماوند انتخاب می شوند ، از این آبشار به عنوان نشانه عبور از ارتفاع 5000 متری استفاده می کنند. علاوه بر این کوهنوردان معمولاً یک روز قبل از روز قله خود تا نقطه ای نزدیک به آبشار یاخی (جایی که کاملاً مشهود است) حرکت می کنند تا بهتر سازگار شوند.

مسیر منتهی به آن از مسیر اصلی در یال جنوبی جدا شده و بسیار شیب دار است و غالباً توسط برف و یخ پوشیده می شود. همچنین مسیر منتهی به قله دماوند از آبشار یخی دشوار است. این آبشار باشکوه می تواند از فاصله (200 متر) یک محیط عکاسی عالی ایجاد کند. براساس اندازه گیری های انجام شده توسط راهنمایان حرفه ای کوهستان ، آبشار یخی بین 10 تا 15 متر قد دارد و در بیشتر سال یخ زده است. در روزهای گرم تابستان ، دما در حوالی ظهر به بالای صفر می رسد و جریان باریک آب دیده می شود. با این حال ، با کاهش دوباره دما در ساعت 4 ، آبشار یاخی مجدداً منجمد می شود. ارتفاع زیاد و کمبود نور خورشید دلیل اصلی یخ زدگی آن است.

Mt Damavand Trekking & Lar National Park

چشمه های آب گرم دماوند

کوه دماوند 5610 متر برجسته ترین قله ایران و خاورمیانه و همچنین یک آتشفشان بالقوه فعال است. در نتیجه فعالیت های آتشفشانی دماوند چندین چشمه آب گرم طبیعی در منطقه یافت می شود.

آب گرم چشمه ای است که دمای آب بالاتر از محیط اطراف آن است. چشمه های آب گرم معمولاً حاوی مواد معدنی و چندین نوع نمک هستند که از اعماق زمین سرچشمه می گیرند. آب به دلیل گازهای محلول در آن با فشار زیادی به سطح می رسد. با توجه به ویژگی های خاص زمین شناسی کوهپایه های رشته کوه البرز ، چشمه های آبگرم زیادی را می توان در منطقه کوه دماوند یافت . هر یک از این چشمه های آب گرم دماوند اثرات درمانی خاصی دارند.

روستای لاریجان

جنوبی ترین منطقه در استان البرز در مجاورت روستای لاریجان است. این منطقه پر از رودخانه و چشمه سار است و به دلیل چشمه های آب گرم طبیعی معروف است. چشمه های آب گرم اگرچه در سراسر ایران یافت می شوند ، اما بیشتر در مناطق نزدیک کوهپایه البرز و زاگرس متمرکز شده اند. روستای لاریجان به دلیل وجود چشمه های آبگرم مختلف و مجاورت با کوه دماوند ، برجسته ترین قله ایران ، مشهور است. کوه دماوند در جنوب غربی روستای لاریجان واقع شده است که در 60 کیلومتری شمال شرقی تهران و 26 کیلومتری شمال شرقی دماوند واقع شده است. سرعین دومین روستای مشهور در ایران است که برای چشمه های آب گرم خود به یک مقصد محبوب تبدیل شده است. این روستا در دامنه کوه سبلان ، سومین قله بلند ایران واقع شده است.

چشمه آبگرم لاریجان

چشمه های آب گرم روستای لاریجان آن را به محبوب ترین روستای منطقه و مقصد گردشگری معروف تبدیل کرده است. آب با سرعت 1000 لیتر در دقیقه و با دمای 65 تا 70 درجه سانتیگراد از زمین به چشمه های آب گرم لاریجان می ریزد. رایحه نامطبوع آب که شبیه بوی تخمهای پوسیده است به دلیل سولفید هیدروژن موجود در آن است. آب چشمه گرم همچنین حاوی بی کربنات منیزیم و چندین ماده معدنی دیگر است. با این حال ، هنوز کاملاً واضح است. چشمه های آب گرم لاریجان اثرات درمانی بسیاری دارند و برای بیماری های پوستی ، اسکارها ، بیماری های تنفسی ، روماتیسم و ​​اختلالات عصبی مفید هستند.

بیشتر ساکنان روستای لاریجاب شاخه ای از جریان را به زیرزمین خود هدایت کرده و استخرهای کوچکی را که برای بازدید کنندگان اجاره داده اند پر کرده اند. به محض ورود به روستا شاهد تبلیغ تبلیغات استخر آب گرم در خانه خود خواهید بود. اکثر این استخرها بزرگتر از وان آب گرم نیستند و ظرفیت 4-5 نفر را دارند. با این حال ، استخرهای بزرگتر مناسب برای گروه های بزرگتر وجود دارد. آب اسک و استرابکوه دو معروف ترین چشمه های آب گرم لاریجان هستند.

بیشتر کوهنوردان برای استراحت و لذت بردن از آب ، چشمه های آب گرم را پس از صعود به کوه دماوند انتخاب می کنند. روز قله دماوند می تواند یک روز بسیار طاقت فرسا و همچنین یک روز هیجان انگیز باشد. بنابراین ، صرف یک ساعت در یک چشمه آب گرم می تواند اسپاسم را کاهش دهد و به شما در آرامش کمک کند. بعد از آن ، کباب بره خوشمزه لاریجان را خواهید خورد و یک خواب خوب خواهید داشت تا انرژی خود را بدست آورید.

دهانه های آتشفشانی

فرورفتگی های دایره ای شکل در زمین است که در نتیجه فعالیت های آتشفشانی در سطح زمین ایجاد شده است. روی دریچه دهانه دهانه معمولاً یک دریاچه کوچک وجود دارد ، بخشی از دهانه آتشفشانی که از طریق آن گازها آزاد می شوند و گدازه ها گاهاً فوران می کنند. اندازه و عمق دهانه های آتشفشانی متفاوت است و بعضی از آنها به طور قابل توجهی بزرگ هستند. در طی برخی از فوران های آتشفشان ، فضای کافی در محفظه آتشفشان آزاد می شود تا زمین بالای آن فروکش کند. فرورفتگی بزرگ حاصل کالدره نامیده می شود و شبیه دهانه های آتشفشانی است.

Mount Damavand - Wikiwand

بخورهایی که گازها را با دهانه های آتشفشانی منتشر می کنند اشتباه بگیرند. تمام دهانه های آتشفشانی از جمله دهانه آتشفشانی دماوند در قله قرار دارند. با این وجود ، هر جا که گازها راهی به سطح زمین پیدا می کنند ، بخورها را می توان در هر جای کوه یافت.

آتشفشان دماوند

مساحت گدازه آتشفشان دماوند 400 کیلومتر مربع است. جدیدترین لایه گدازه ضلع غربی مخروط را پوشانده است. علاوه بر این ، مخروط های خاکستر نیز در این قسمت از دامنه کوه دماوند وجود دارد. این منطقه یک دهانه قدیمی است و در حال حاضر توسط دهانه آتشفشانی جدید دماوند احاطه شده است. نمای جنوب شرقی کوه دماوند به شدت توسط سنگهای آواری پوشانده شده است.

دهانه دماوند

کوه دماوند یک آتشفشان مخروطی بالقوه فعال است که در دوره زمانی زمین شناسی چهارم معروف به هولوسن تشکیل شده است. این آتشفشان باشکوه برای اولین بار تقریباً 1.78 میلیون سال پیش فوران کرد و بیشتر فوران های آن بین 600 تا 280 هزار سال پیش اتفاق افتاد. آخرین فعالیت آتشفشانی قابل توجه کوه دماوند نزدیک به 10000 سال پیش (به طور دقیق 7300) رخ داده است که شکل فعلی کوه را تشکیل داده است. با استفاده از روش Carbon-14 ، قدمت شکل فعلی کوه دماوند حداقل 38500 سال تخمین زده شده است. وجود چندین چشمه سولفوریک ، چشمه های آب گرم و فومارول هایی که از گازهای سولفوری ساطع می کنند گواه فعالیت های آتشفشانی مداوم کوه دماوند و وضعیت بالقوه فعال بودن آن است.

دهانه آتشفشانی دماوند که در قله نسبتاً وسیع دماوند واقع شده است ، تقریباً 400 متر قطر دارد. در قسمت مرکزی دهانه آتشفشانی دماوند یک دریاچه وجود دارد و در قسمت بیرونی آن بخار وجود دارد که اطراف آن را زرد کرده است. همچنین نشانه هایی از دهانه های آتشفشانی قدیمی وجود دارد که در این منطقه یافت می شود. یکی از این دهانه های قدیمی در ارتفاع 5100 متری در جبهه جنوبی کوه دماوند قرار دارد و در حال حاضر دود گوگرد از خود ساطع می کند. یکی دیگر از دهانه های آتشفشانی قدیمی دماوند در جبهه شمالی کوه واقع شده و تقریباً 9 کیلومتر قطر دارد.

Damavand Trekking Tour - Termeh Travel

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده