بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» موزه ملی : وزنه سنگ، فرهنگ جیرفت و عصر مفرغ

موزه ملی : وزنه سنگ، فرهنگ جیرفت و عصر مفرغ

سرزمینی با تمدن غنی و پیشینه تاریخی برجسته،ایران در همه حیطه ها از جمله تاریخ، هنر، معماری، شهرسازی، و حتی در محیط زیست، دارای برجستگی های قابل مشاهده ای می باشد و تمامی مناطق جغرافیایی آن، سخن های بسیار در زمینه های ذکر شنیده دارند. 

در دوران مفرغ میانه ، فلات ایران یک دوره شکوفایی کوتاه از شهرنشینی را تجربه کرد. مراکز شهری در فلات ، از جمله شهر سوخته ، حصار ، یحیی ، شهداد و جیرفت ، از طریق شبکه مبادله ای که فلات را به آسیای میانه ، ساحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان ، ایلام متصل می کرد ، متصل شدند. و بین النهرین.

کالاهای بسیار مطلوب در این شبکه شامل مس از مرکز و جنوب شرقی ایران و عمان ، سنگ لاجورد از بدخشان در افغانستان و کویته در پاکستان و سنگ از جنوب غربی ایران و عمان بود.

این مواد یا به صورت مواد اولیه یا به عنوان کالاهای نهایی به مقصد نهایی خود رسیدند. کارگاه های گیاه لاجورد در شهر سوخته و حصار کشف شده است ، در حالی که به نظر می رسد یحیی و جیرفت مراکز تراش اشیا various مختلف از استئاتیت و کلریت بوده اند.

تعدادی از این محصولات حکاکی شده در طبقه همکف موزه به نمایش گذاشته شده است. این شی که در اینجا به تصویر کشیده شده است ، وزنه سنگی است که در دو طرف با شکل هایی از قهرمانان اسطوره ای حک شده است که از یوزهای دو یوزپلنگ خود که بین دو عقرب نشان داده شده است ، می گیرد. این وزن سنگ در موزه ایران باستان ، در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

موزه ملی ایران تا حدی یادگارهای با ارزش و بی ارزش است که دوره های مختلف تاریخ غنی این کشور را نشان می دهد. ساختار آن بر اساس طرح آندره گدار معمار فرانسوی که همچنین باستان شناس و مورخ هنر فرانسه و هنر خاورمیانه بود ، در سال 1928 تکمیل شد

در تمامی نقاط ایران، آثار هنری برجستهای وجود دارد که ریشه در باورهای کهن منطقه دارند. یکی از این مناطق که تمدنی غنی را با خود دارد ،حوزه جیرفت در استان کرمان است. این منطقه دارای نقاط قوت بسیاری در تمامی زمینه ها است، که تا چندین سال پیش شناسایی نشده بود. اما با کشف اتفاقی آثاری در این منطقه، و هجوم عدهای سودجو برای چپاول و غارت مواد و آثار برجسته آن، فعالان در این حوزه به فکر نجات منطقه افتادند و در پی آن به کشفیات بسیاری دست یافتند. در این راستا آثاری که بسیاری را به خود خیره کرده است از جنس سنگ کلریت یافت شد که تاکنون در زمینه های متعدد هنری مورد بررسی قرار گرفته اند. با این وجود بسیاری از نکات آن هنوز ناشناخته باقی مانده و نیاز به بررسی بیشتری دارد. از آنجایی که این ظروف به روش حجاری شکل گرفته اند،

مناسب ترین روش ها در بررسی شیوه ساخت آثار سنگی شامل ظروف، وسایل تزئینی و نقوش برجسته و آثار معماری، بررسی شیوه حجاری و پرداخت آثار و توجه به اثر ابزار استفاده شده توسط صنعتگر است که این هنر زیبای هزاره سوم را معرفی می نماید. بر روی اغلب آثار سنگی، رد ابزار کار وجود دارد.

این ابزار اکثرا بسیار ساده بوده و در اغلب موارد استفاده از آنها هنوز در بین سنگتراشان و حجاران مرسوم است. ابزاری مانند قلم، چکش، تیشه صاف و آجدار و انواد قلم ها و درفش ها از این قبیل اند که در ساخت نقوش برجسته و اشیاء سنگی کاربرد داشته و دارند.

تداوم این هنر تا دوره معاصر نکته قابل توجه روش ساخت و تزئین آثار کلریتی است و تا چند دهه قبل در شهر مشهد هنرمندان سنگ تراش تقریبا به همان روش سنتی ما قبل تاریخی کار می کرده اند. با بررسی صنعتگران مشهد و مطابقت با داده های باستان شناسی ظروف سنگی حوزه هلیل، بررسی موردی جیرفت می توان تا حدی به تکنیک ساخت آثار سنگ کلریتی هلیل پی برد.

ظروف سنگی این حوزه از لحاظ تکنیک ساخت به دو دسته تقسیم می شوند:

اشیاء درون گود که شامل ظروف مخروطی ،بشقاب ها، ظروف استون های، کاسه ها، کوزه ها و جام و گلدان ها؛

اشیاء حجمی که شامل مجسمه های تزئینی و آئینی ،وزنه ها یا کیف های دستی، وسایل آرایش و اشیاء خاص با کاربرد ناشناخته هستند.

هر دو دسته اشیاء نامبرده شده در روند ساخت و تزئین تقریبا یکسان هستند. بعد از خروج از معدن، ابتدا تدارک و معدن کاوی سنگ نرم انجام می شد و بعد به ترتیب در مراحل شکل دهی ،صیقلکاری و طرح اندازی مقدماتی کنده کاری ،حفره سازی و مته کاری ،سنگ نشانی، پخت باستانی و روغن کاری باستانی قرار می گرفت.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده