بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» دریاچه طبیعی شورابیل و جاذبه گردشگری اردبیل

دریاچه طبیعی شورابیل و جاذبه گردشگری اردبیل

مطالعات زمین شناسی نشان می دهد که این دریاچه قدمت بیشتری از دریاچه ارومیه دارد. دریاچه شورابیل در خیابان دانشگاه محقق اردبیلی واقع شده است. این یکی از دریاچه های طبیعی در داخل شهر است، شوری بسیار زیاد آب آن باعث این نام گذاری بوده اما آب شیرین به دریاچه اضافه شده، دیگر شورابیل تنها یک نام به یادگار مانده از گذشته به حساب می آید.

دریاچه شورابیل یکی از جاذبه های طبیعی شهر اردبیل است و قبل از اینکه آب شیرین به این دریاچه اضافه کنند ساکنان منطقه به ویژه کسانیکه از ناراحتی پوستی و درد مفاصل رنج می بردن، از گل دریاچه به پوست خود می مالیدن و از گل آن به شهرهای دیگر نیز می بردند تا مصرف کنند؛ اما از وقتی که آب شیرین به آب دریاچه اضافه شد دیگه خاصیت درمانی خودش را از دست داد.

دریاچه ای است که در منطقه ای تپه ای در جنوب شهر اردبیل ایران واقع شده است. دانشگاه اردبیل در مجاورت دریاچه واقع شده است. سطح دریاچه 640،000 متر مربع است و با یک لایه سفید نازک از مواد معدنی پوشیده شده است که در بهبود بیماری های پوستی و روماتیسم مفید است. مجموعه تفریحی شورابیل در نزدیکی دریاچه واقع شده است. این دریاچه توسط جاده ای زیبا و چشم نواز که منظره دریاچه و کوه سبلان مجاور را ارائه می دهد ، حلقه زده است. حوضه با گل و لجن و غلظت زیاد نمک و سایر مواد معدنی پوشانده شده بود تا هیچ ماهی زنده نماند. در سال 1998 ، دولت اردبیل شروع به رقیق سازی آب دریاچه با اتصال رودخانه ها از مناطق اطراف کرد. بعد از تقریباً 2 سال آنها پرورش ماهی قزل آلا را در دریاچه شروع کردند که به داشتن گوشت صورتی و طعم فوق العاده معروف است. در سال 1999 یک رستوران شناور ساخته شد و در وسط دریاچه قرار گرفت.اما بعداً به ساحل منتقل شد زیرا آنها نتوانستند از عهده نگهداری و سایر مشکلات فنی این رستوران شناور برآیند.

به دلیل شوری آب، این دریاچه در گذشته دارای گیاهان قابل توجه از قبیل نی، گز، اویارسلام، سازو، سلمه، گل گندم، جو و غیره بود اما پس از شیرین کردن آب دریاچه و کاشت درختان ناسازگار با محیط بسیاری از این ها از دست رفته اند.

پلیکان های خاکستری،اردک تاجدار،اردک چشم طلایی،غازخاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه از پرندگان مهاجر ودراج ، قرقاول ،مرغابی،خوتکا ، حواصیل، چنگر، آنگوت از جمله پرندگان بومی که در این دریاچه زیبا زیست می کنند.

کناره های دریاچهٔ شورابیل از جمله مراکز عمده جذب جهانگرد درون شهری در سال های گذشته بوده است و این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاریه که از آن جمله می توان به امکانات قایق رانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، تعدادی هتل ، یک شهر بازی، و رستوران دریاچه اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

آب دریاچه از طریق چشمه ها و رودخانه بالخلو چای و همچنین نزولات آسمانی تامین می شود. در گذشته و به صورت طبیعی مسیری برای خارج شدن آب از آن وجود نداشت و آب وارده تنها از طریق تبخیر و نفوذ در زمین، تنظیم می شد و جنس بستر دریاچه از گل و لای بود اما در سال های اخیر اداره امور آب بدون توجه به مسایل زیست محیطی اقدام به شیرین سازی آب این دریاچه نموده و از طریق کانال آبرسانی سطح آب دریاچه را افزایش داده و در ضلع شرقی جهت کنترل میزان آب دریاچه دریچه تخلیه ایجاد نموده است.

دریاچه شورابیل بصورت گودالی است که اطراف آن را خاکریزهای طبیعی یا انسان ساخت در بر گرفته است. حداکثر عمق آب دریاچه 20متر است و میزان نوسانات سطح آب در حدود ۰٫5 متر می باشد. شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران می باشد، این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده و هرگز یخ نمی زد ولی اوایل دهه 70 با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته شده است و با سرد شدن هوا تمام یا بخشی از آن یخ می بندد

نظرات
arrow Sareh
خیلی متاسفم.برای درمان رماتیسم خیلی خوب بود. حیف شد که ابش رو خراب کردن
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده