بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» قلعه‌ آكروپل‌ يا قلعه‌ شوش‌ از منحصر ترین آثار تاریخی ایران

قلعه‌ آكروپل‌ يا قلعه‌ شوش‌ از منحصر ترین آثار تاریخی ایران

شوش قدیمی ترین پایتخت افسانه ای ایران

قلعه شوش (به فرانسوی: Château de Suse) در خرابه های شهر باستانی شوش در استان خوزستان ایران واقع شده است.شهر باستانی شوش - قلعه آکروپولیس یا قلعه شوش توسط فرانسوی ها ساخته شد.

این بازسازی زیبا نمایانگر یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی ایران است و به طور هنری در تپه باستان شناسی شوش در کنار کاخ آکروپولیس ساخته شده است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

قلعه‌ آكروپل‌ يا قلعه‌ شوش‌ به‌ دست‌ هيأت‌ باستان‌ شناسی فرانسوی در سال‌ 1897ميلادی ساخته شد و شباهت‌ بسيار زيادی به‌ زندان‌ باستيل‌ فرانسه‌ دارد. اين‌ قلعه‌ با استفاده‌ از آجرهای به‌ دست‌ آمده‌ از كاخ‌ داريوش‌ و تعدادی از آجرهای منقوش‌ به‌ خط‌ ميخی چغازنبيل‌، به‌ دست‌ استادان‌ دزفولی بنا شده‌ است‌.

قلعه‌ تا پيش‌ از انقلاب‌ اسلامی در اختيار فرانسويان‌ بود و پس‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ پايگاه‌ باستان‌شناسی شوش‌ مورد استفاده‌ قرار گرفت‌. مجسمه‌ معروف‌ ملكه‌ ناپيراسوستون‌، قانون‌ نامه‌ حمورابی و ليوان‌ مشهور سفالی شوش‌ به‌ رنگ‌ نخودی و نقش‌ بزكوهی، از مهّم‌ترين‌ آثار بدست‌ آمده‌ از تپه‌ آكروپل‌ است‌

قلعه‌ آكروپل‌ در مدت‌ 15سال‌ ساخته‌ شده‌ و دژ دفاعی باستان‌شناسان‌ فرانسوی در برابر هجومها و يورش‌ های قبايل‌ و عشاير محلی بوده‌ است‌.

این قلعه بر روی بلندترین نقطه شهر بنا شده است. قلعه شوش با پلانی ذوزنقه ای شکل از نظر معماری به زندان باستیل در فرانسه شبیه است، قاعده کوچک ذوزنقه در سمت شمال قرار دارد و راهرویی اطراف ذوزنقه را احاطه کرده و ردیف اتاق‌هایی رو به حیاط در اطراف آن واقع شده اند. تقسیم ‌بندی کلی قلعه از دو حیاط و فضای پیرامون آن تشکیل شده و سه راه ورودی برای رسیدن به قلعه وجود دارد که یکی از آن ها رو به بسته شدن است.

این قلعه به سبک معماری های اروپایی ساخته شده و درست مثل قلعه‌ های قرون وسطی اروپا شامل دو حیاط است که یکی از دیگری ارتفاع بیشتری دارد.در قسمت زیرین حیاط مرتفع تر دوم، دو زیرزمین قرار دارد. مصالح اصلی به کار رفته در این قلعه خشت است اما روی آن ها با آجرهایی که برای دوره های مختلف تاریخی هستند پوشیده شده است. معماری این قلعه از طاق‌های رومی، درگاه‌های قوسی و تزیینات آجری تشکیل و در ساخت آن از معماری ایرانی الهام گرفته شده است.

قلعه تبدیل به موزه و محل نگهداری اشیای تاریخی شده و کسانی که به تماشای آثار تاریخی علاقه دارند با تماشای آثار آن غافلگیر می شوند. در این قلعه اتاقکی شیشه ای به چشم می خورد که به کلاه فرنگی معروف است از طرفی در ضلع غربی بنا برجی استوانه ای را می بینید که در گذشته کبوتر خانه بوده است. برجی دیگر هم درست در مرکز حیاط واقع شده، که با ظاهری دایره ای به برج شمالی معروف است.

در این قلعه تزئیناتی به کار رفته که تماشای آن ها جالب توجه است تزئیناتی که شامل درگاه‌های قوسی، نماهای تزیینی با آجر، نقاشی‌هایی به سبک تلفیقی اروپایی و شرقی و آجرهای کتیبه ‌دار هستند. انواع آجرهای به کار رفته در این قلعه مثل آجرهای کتیبه دار باعث شده تا قلعه شوش به قلعه آجر هم معروف شود.

آکروپلیس آدرس: خوزستان ، ایران ، خیابان طالقانی ، محوطه باستانی شوش ، شهر شوش. زمان بازدید: زمستان ها: 8-17: 30 ، تابستان ها: 8-20.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده