بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه ها و اطلاعات گردشگری و صنایع دستی شیروان

جاذبه ها و اطلاعات گردشگری و صنایع دستی شیروان

شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی واقع شده و مرکز آن شهر شیروان است. که دومین شهر بزرگ و مهم این استان محسوب می شود. شیروان از مناطق مرتفع استان خراسان شمالی است و 22 کیلومتر با عشق آباد ، مرکز ترکمنستان فاصله دارد.بهترین جاذبه های شیروان ، ایران را کشف کنید. یک راهنمای گردشگری شامل اطلاعاتی در مورد مکان های دیدنی شیروان ، آثار باستانی ، موزه ها و غیره بخوانید.

آتشکده قلعه‌ سام‌

قلعه‌ سام‌ در روستای‌ چم‌ بور شهرستان‌ شیروان‌ و چرداول‌ قرار دارد و از مناطق گردشگری شیروان می باشد. این‌ قلعه‌ ساسانی‌ بر فراز کوه‌ سام‌ بنا شده‌ و 2 برج‌ در شمال‌ و شمال‌ غربی‌ دارد. اتاق‌های‌ نگهبانی‌ آن‌ در دل‌ صخره‌ها ساخته شده‌ و در قسمت‌ جنوب‌ غربی‌ قلعه‌، آثار چهار طاقی‌ یا آتشکده‌ای‌ دیده‌ شده که‌ گویا در زمان‌ تسلط‌ عرب‌ها به‌ صورت‌ مسجد درآمده‌ است‌. در کنار قلعه‌ درخت‌های‌ چنار کهنسال‌ با قدمتی‌ وجود دارد. چشمه‌های‌ آب‌ گوارا دارد و ریشه‌ درختی‌ به‌ نام‌ عود که‌ از آن‌ در اعیاد و جشن‌ها استفاده‌ می شده در آنجا یافت‌ می‌شود

غارهای سفیدان

در روستای سفیدان، در استان خراسان شمالی واقع شده است و از مناطق گردشگری شیروان است. در ضلع شمال غربی روستا و بر بالای صخره چشمه هینورد، کوهی به نام خزانه وجود دارد و در بالای آن غار خزانه راهه جای گرفته است. در انتهای این غار دست‌ساز چاهی وجود دارد و در قدی م از آن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند. غار دیگری به نام ییجت یا معصوم نیز در نزدیکی روستا قرار دارد که دارای سنگ‌های استلاگتیت و استلاگمیت است.

قزلر قلعه دختر

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

بر قله بلندترین کوه منطقه زیدر بخش قوشخانه شیروان قرار دارد که آثار چهار برج در چهار گوشه قلعه و همچنین اتاق‌های اندرونی و بیرونی، تنور پخت نان، حمام و گلخن و محل نگهداری اشیای گران‌قیمت و اسلحه و انبار در آن دیده می‌شود.

بنای تاریخی مزبور در مجاورت روستای تاریخی زیدر، زادگاه دانشمند بزرگ شهاب‌الدین زیدری نسوی منشی سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه قرار دارد که در زمان هخامنشیان احداث و با حمله مغولان تخریب شده است.

آرامگاه تیموری

در شمال شرقی مقبره امامزاده حمزه رضا (ع) در فاصله 6 کیلومتری شیروان قرار دارد. این بنا متعلق به دوره تیموریان بوده و محل دفن عید خواجه یکی از سرداران تیمور گورکانی می‌باشد. ساختمان مقبره از خشت ساخته شده و نمای خارجی آن هشت ضلعی و قسمت داخلی آن چهارگوش است. طول ورودی آن 6 متر است. قسمت داخلی بنا دارای گچبری‌ها و کتیبه‌هایی به رنگ فیروزه‌ای است که دور تا دور مقبره را فرا گرفته است. ساختمان مقبره خشتی و نمای خارجی آن هشت ضلعی و قسمت داخلی چهار گوشه است. این مقبره گنبدی دارد که ارتفاع آن از قسمت فوقانی بنا 5 متر است. قسمت داخلی بنا، گچبری و بالای سردرها، دور تا دور به رنگ فیروزه‌ای گچ‌بری و کتیبه‌ نویسی شده است.

غارهای هنامه

مجموعه‌ای از معماری دستکند است که در سه طبقه بر روی هم در سینه کوهی در جنوب روستایی به همین نام در دهستان سیوکانلو شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی قرار گرفته است. این غارها که با دست کنده شده‌اند (دستکند) در یکی از دره‌های فرعی مسیر رود اترک علیا به ارتفاع حدود هزار 5 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌اند. مجموعه معماری دستکند که با توجه به وسعت زمانی جمعیت قابل توجهی از ساکنان بومی منطقه را در خود جای می‌داده سینه کوهی به نام «گرمه دره» قرار گرفته است. برای دسترسی به این غارها باید از مسیر شیروان خانلق و از طریق راه آسفالته به سمت شمال و به سوی روستای هنامه طی مسیر کرد.

گردشگری قلعه زو

در منطقه کوهستانی و زیبای ارتفاعات شمالی شهرستان شیروان واقع در فاصله حدود 23 کیلومتری شمال غربی شهر شیروان و در فاصله 10 کیلومتری جاده شیروان به بجنورد قرار گرفته است. منطقه قلعه زو از جاذبه های گردشگری متعددی برخوردار است که از آنجمله می توان به دره قلعه زو، چشمه انجیر و قلعه تیموری اشاره شده است.

گردشگری گلول

این منطقه حفاظت شده با توجه به دارا بودن ویژگیهای خاص طبیعی، از جمله جنگلهای انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال و حیواناتی نظیر كل و بز، پلنگ گربه وحشی، گراز، گرگ، روباه، شغال، ‌كفتار، ‌تشی و سمور می باشد. در فاصله 500 متری از پاسگاه جنگلبانی در منطقه گلول درياچه ای مصنوعی ساخته شده است. اين درياچه قابليت پرورش ماهی و قايق سواری را در محل به صورت بالقوه دارد.

منطقه گلول دارای چشمه های فراوانی است از قبیل چشمه خليفه سلطان، چشمه حسين خان، چشمه شوی(چوب). منطقه جنگلی گلول دارای 160 گونه گیاهی همچون ارس، كركو، قره قات، تنگرس، نسترن وحشی، شير خشت، انجير وحشی و زرشک می باشد. بعضی از درختان ارس این منطقه جزء قديمی ترين درختان ايران بشمار ميروند. دره خونی ، امام زاده زكريا، گورستان تاريخی گبری ، اثر تاريخی كوره های ذوب طلا، سنگر عوض بيگ ، رودخانه مرزی فيروزه

منطقه گردشگری اسطرخی

در جاذبه های شیروان ، ایران | فاصله حدود 29 کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان قرار گرفته است.جاذبه های این منطقه می توان به آبشار شار شار اشاره کرد. آبشارهای روستای اسطرخی به دلیل ویژگیهای زمین ساختی و طبیعی، جاذبه های ارزشمند، زیبا و شکفت انگیز، باعث جذب گردشگران به اين محل شده است. ارتفاع اين آبشار از سطح اساس رودخانه حدود 25 متر اندازه گيری شده است. از دیگر جاذبه دیدنی این روستا می توان به چشمه سهراب، درخت ارس با قدمت 1200 سال رودخانه دائمی، دره اسطرخی، آسیابهای قدیمی و زیارتگاه شاهزاده عبدالرحمان اشاره کرد.

صنایع دستی و غذایی شیروان

مورد توجه خیلی از گردشگرانی است که به این شهر زیبا سفر می کنند.

شیروان یکی از شهر ستان های استان خراسان شمالی است.

شیروان دومین شهر بزرگ و مهم استان خراسان شمالی می باشد.

نام شیروان منسوب به نقش شیری است

که شکل و شمایل آن در دامنه کوهی که در فاصله چند کیلومتری جنوب شهر وجود دارد، است.

جالب است بدانید که شیروان از کهن ترین مراکز فرهنگ و تمدن و تاریخ در خراسان شمالی و ایران است و قدمت تمدن در این شهر به 7000 سال “5000 سال قبل از میلاد مسیح و 2500 سال قبل از امپراتوری هخامنشیان” می رسد.

سوغات شیروان

سوغات شیروان بسیار خوشمزه و طرفداران خاص خود را دارد.

برخی از سوغات شهرستان شیروان:

کشک وجود مراتع طبیعی و چراگاه های بسیار در خراسان شمالی سبب تولید محصولات لبنی ناب و بسیاری می شود.

از جمله این محصولات می توان به کشک بجنورد همچنین کشک شیروان هم اشاره کرد.

قرقروت یکی از محصولات لبنیاتی این خطه است .که به نام کشک سیاه نیز شناخته می شود. به سبب وجود چراگاه های فراوان در این منطقه تولید محصولات لبنی مانند قرقروت مرسوم است.

از انواع خشکبار می توان به کشمش و گردو اشاره کرد. شهرستان شیروان بسیار انگور های خوب و مرغوبی دارد.

صنایع دستی شیروان

کشور ما ایران هنرمندان زیادی دارد که در جای جای این کشور آثاری فاخر از خود به نمایش می گذارند.

قالیچه ، جاجیم ، نمد ، پوستین ،گلیم بافی

گردشگری شیروان

جاذبه های گردشگری شهرستان شیروان بسیار زیبا و چشم نواز است.

روستای زوارم شیروان

قلعه آسمان آباد دوله شیروان

قلعه هره قلوس

پل کرودیت

آتشکده قلعه سام

آبشار زوارم

آبشار کهنه اوغاز

مراسم شکرگزاری در ارتفاع 2465

غارهای هنامه

روستای عرب رودبار

بنای تاریخی چهارتاقی شیروان

آبشار گچان

آبشار اسطرخی

امامزاده حمزه رضا

آرامگاه تیموری

روستای گلیان

غار پوستین دوز

منطقه ییلاقی زوارم

گليم نقش برجسته

اين بافته از نظر اصالت و توليد مهمترين و شاخص ترين صنعت دستی استان ايلام است كه زمينه آن گليم ساده و نقوش آن گره كامل قالی است كه طبيعتاً بعد از بافت نقوش آن برجسته تر از زمينه است در ساير مناطق ايران از جمله اراک، كرمانشاه نيز بافت اين گونه گليم انجام می شود ولی اصالت آن مختص به استان ايلام بوده و برای اولين بار بافت آن در روستای زنجيره از توابع شهرستان شيروان چرداول استان ايلام شروع شده است.

موج بافی

بافت جاجيم بدون گره است و تقريبا در تمام نقاط باختری ایران كاربرد دارد. از موج يا جاجيم به عنوان رخت خواب پيچ و جانماز استفاده می شود. موج از پشم ريسيده شده بافته می شود. جاجيم را به شكل نوارهای دراز و باريک می بافند و سپس هر نوار را به هم می دوزند و تقريباً چهار تا نوار تشكيل يک جاجيم را می دهند. در سطح و روی جاجيم فقط تارها ديده می شود و پودها زير تارها مخفی می ماند.

مهمترين سوغات محلی و غذای محلی در شیروان و چرداول 

روغن حيوانی و كره محلی با طعم بسيار لذيذ

كشک، كنجدو گردو

شيرينی پژی برساق، شيرينی كله كنجی، شيرينی كاک

حلوائی بگل تركيبی از پودر كشک و خرما

کله کنجی، گمکه،


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده