بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چوپانان تنها روستای خشتی و بادگیری ایران

چوپانان تنها روستای خشتی و بادگیری ایران

جاذبه های گردشگری روستایی

چوپانان دهکده ای در ناحیه انارک ، استان نائین ، استان اصفهان ، ایران است. در محدوده پناهگاه باغ وحش عباس آباد نایین اصفهان روستایی به نام چوپانان وجود دارد که به عنوان منظم ترین روستای خشتی دنیا معرفی شده است.در حاشیه این روستا طبیعت کویری، زمین‌های کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی نایین و خدمات زیر ساختی و دامداری وجود دارد و در آینده با افزایش زیر ساخت‌های گردشگری این روستا در شهرستان نایین به عنوان مقصد و هدف گردشگری شناخته خواهد شد.

تقریباً سال 1280 شمسی شترداران اهالی انارک اقدام به حفر قنات در منطقه چوپانان می کنند

چرا که در زمان های بسیار دور چاهی در این روستا وجود داشته که گله داران و چوپان ها و ساربان ها برای آب دادن به شتران و گوسفندان خود از آن چاه به خاطر داشتن آب فراوان استفاده می کرده اند و این فراوانی آب منجر شد تصمیم به کشاورزی نیز بگیرند و بدین گونه سنگ بنای روستای چوپانان در 180 کیلومتری شرق نایین و 90 کیلومتری شرق انارک گذاشته شد.

بافت این روستا از اولین بنای آنطوری مهندسی شده که کوچه بن بستی در آن ندیده نمی شود و براحتی می توانید انتهای آبادی از تمام جهات جغرافیایی ببینید و اگر از بالا به این روستا با دقت نگاه کنید یک تصویری مانند صفحه شطرنج دیده می شود.

وجود منطقه کویری و نزدیکی این روستا در آنجا زمستانی سرد و تابستانی گرمی دارد و بخاطر شدت باد و باران در فصل بهار و زمستان آب کشاورزی روستا تامین می شود.

در روستا نخلستان های زیبا و بوته هایی که در اطراف روستا رشد کردنند مانند یک جنگل روستا را در خود گرفته و به سبب تثبیت شنهای روان اطراف روستا را با کاشت بوته های تاق بدست جنگلبانی و محیط بانی به زیبایی روستا افزده است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

این روستا به عنوان مقصد گردشگری پر طرفدار و شناخته شده است ، چون به لطف زمین های کشاورزی ، طبیعت کویری و دامداری در حاشیه این روستا باعث رونق گرفتن آن شده است.

جمعیت روستای چوپانان

تقریبا 2300 نفر در این روستا زندگی میکنند، این روستا از شمال به استان سمنان و ریگ جن و از جنوب استان یزد، از شرق به شهرستان خور و از غرب به انارک ختم می شود.

لهجه مردم روستای چوپانان

لهجه چوپانی عنوان لهجه مردم روستای چوپانان می باشد، بالای 94 ./. از واژگان این لحظه با فارسی مشترک است.

فعالیت اهالی روستا

دامداری و کشاورزی و از محصولات کشاورزی این روستا می توان انار، انجیر، گندم، جو، یونجه، پسته و صیفی کاری و هندوانه های ابوجهل نیز از آن دسته گیاهان خودرو در این منطقه است که بهترین درمان برای بیماری دیابت محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری روستا

قلعه کبودان، مسجد جامع چوپانان، ریگ جن، حوزه ابریشم، کشکی، حوض شیخ حسن، برجک های بادشکن دشت، حوض حاج مدرحیم، کاروانسرای مشجری، هِجَرگ، صُوَر، چشمه سارهای گراز، کرسم و کاروانسرای عباسی عباس آباد اشاره کرد.

قرار گیری این روستا بر روی ارتفاع از جذابیت ها می باشد و جذابیت روستا بخاطر خاک قرمز رنگی که در ساخت خانه ها به کار رفته دو چندان شده است.

خانه های این روستا در یک محیط سنتی و فضای باز پذیرای گردشگران می باشد شما علاوه بر لذت بردن از معاشرت با افراد بومی روستا و تجربه زندگی در خانه های محلی می توانید از خوردن غذاهای محلی این منطقه نیز بهره مند شوید یا حتی می توانید در دل کویر چادر بزنید و در فصل تابستان از تماشای آسمان درخشان لذت ببرید.

پیاده‌ روی در طول تپه‌های شن و ماسه طلایی، بازدید از چند ضلعی‌های نمکی، شتر سواری، جمع شدن کنار آتش در شب و تماشای آسمان پر ستاره بی‌نظیر و خیره کننده‌ای، سفر شما را فراموش نشدنی خواهد کرد. همان‌طور که خورشید به آرامی در آسمان ناپدید می‌شود، به آرامی صحنه‌ای با شکوه از درخشش میلیون‌ها ستاره به نمایش در می‌آید. درخشش راه شیری را در این منطقه نزدیک‌تر از هر گوشه جهان می‌توان لمس کرد.

هیچ هتلی در این روستا وجود ندارد و تجربه زندگی در خانه‌های محلی و افراد بومی سفر را هیجان انگیز‌تر می‌کند. خانه‌های محلی در فضایی باز و محیطی سنتی پذیرای مسافران است و به جز لذت بردن از معاشرت با افراد بومی، می‌توانید غذاهای محلی را نیز تجربه کنید. در تابستان می‌توانید در دل کویر چادر بزنید و از تماشای آسمان پرستاره لذت ببرید اما در زمستان حتماً باید سرپناهی گرم داشته باشید.

قبل از مسافرت حتماً از سالم بودن خودرو خود اطمینان حاصل کنید و حتماً مجهز به تجهیزات ایمنی باشید. طی چند روزی که در این روستا اقامت دارید برای گشت و گذار در مناطق مختلف آن حتماً آب و غذا، نقشه و قطب نما با خود داشته باشید و از راهنمایی های افراد بومی این روستا استفاده کنید.

کویر ریگ‌ جن

از صعب‌ العبورترین نواحی دنیا، منطقه کویری و پر از تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمکی است که از عجایب ایران هم به حساب می‌آید. به اعتقاد مردم محلی این سرزمین نفرین شده و ارواح پلید و شیاطین در این سرزمین اسرارآمیز حکومت می‌کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ‌ جن می‌گذارد بلعیده می‌شود و دیگر برنمی‌گردد!

ریگ‌ جن تبدیل یکی از مقاصد گردشگری ایران شده و تورهای گردشگری هر از چندگاهی به این کویر سوزان سفر می‌کنند. سرزمینی که اگر پایتان را به آنجا بگذارید خواهید دید که تا شعاع 50 کیلومتری‌ تان هیچ جنبده‌ای وجود ندارد!

این منطقه در محدوده جغرافیایی مرکز ایران در قسمت غربی کویر مرکزی یا دشت کویر قرار گرفته است. ریگ‌ جن در جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال چوپانان درشرقی ترین استان اصفهانقرار گرفته و وسعتی برابر با 3800 کیلومتر مربع دارد. هیچ گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد. در بیشتر نقشه‌ها نامی از این منطقه نبرده شده و تنها دو کویر شناس اروپایی در گذشته در سفرنامه‌های خود به وجود چنین کویری در ایران اشاره‌ای کرده‌اند. "هدین" در کتاب "کویرهای ایران" افسانه‌ای را از مردم آن زمان روایت می‌کند: که در مرکز ریگ‌ جن بهشت گمشده‌ای وجود دارد. در این بهشت دریاچه‌ای هست و در کنار آن جنگل‌های انبوه قرار دارند. شیاطین پشم شترها را در آنجا رها کرده‌اند و هر کسی به این منطقه دست یابد، ثروتمند خواهد شد. اما خوب همان‌طور که گفته شد این‌ها افسانه‌ای بیش نیست و واقعیت ندارد. مسلماً در مرکز ریگ جن نه دریاچه‌ای هست و نه جنگلی. آنچه هست زمین‌های پف‌کرده رسی است که از شدت تبخیر و شوری توانی برای رشد گیاه در خود ندارند.

بهترین مسیر دستیابی به ریگ‌جن بخش شمال‌شرق پارک ملی کویر است، یعنی جاده سنگفرش ملک‌آباد که البته داخل مرز پارک بوده و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شود. بنابراین باید از این سازمان مجوز عبور بگیرید. مسیر دیگر ورود به ریگ‌جن هم جندق است که دقیقا در نقطه مقابل، یعنی در بخش شرقی پارک قرار دارد. اگر از تهران عازم ریگ‌جن می‌شوید باید بدانید که فاصله تهران تا جندق حدود 170 کیلومتر است. بنابراین برای این سفر باید طوری برنامه‌ریزی کنید که برای رفت‌وبرگشت سوخت و تجهیزات کافی داشته باشید.

سفر به مثلث برمودا

دلایل کافی را برای سفر نکردن به ریگ‌ جن پیش پایتان می‌گذارد؛ اما به این نکته توجه کنید که اگر در کویرنوردی تازه‌کارید به هیچ عنوان ریگ‌جن را به عنوان نخستین تجربه کویرنوردی خود انتخاب نکنید چون حضور در این کویر به تجربه و دانستنی‌های زیادی نیاز دارد. حتی اگر هم حرفه‌ای هستید، حتماً گروهی به این منطقه سفر کنید آن هم با یک تیم کاملا حرفه‌ای. شاید بپرسید با چه وسیله‌ای باید به سمت این کویر روانه شد؟ بهترین وسیله جیپ‌های سبک وزن است، اما فراموش نکنید که هر لحظه امکان گیر کردن و گم شدنتان در کویر ریگ‌جن وجود دارد. پس باید از همه امکان‌های نرم‌افزاری مثل نقشه‌های دقیق و GPS که قبلا تمام مسیرهای عبور از ریگ‌ جن روی آن مشخص شده، استفاده کنید.

مسوولان محلی را هم از سفر تیم کویرگردی به ریگ‌ جن باخبر کنید تا در صورت مفقود شدنتان بتوانند تیم جستجو تشکیل دهند. ریگ‌ جن غیر از احتمال گم شدن و ته کشیدن منابع حیاتی، بهانه‌های دیگری هم برای بلعیدن مسافرانش دارد! فرو رفتن در گل و لجن و باتلاق‌ هم از مهم ترین خطرهایی است که هر مسافری را تهدید می‌کند.خوابیدن روی شن‌های روان روی تپه‌ای بلند و چشم دوختن به آسمانی که حتی یک نقطه سیاه هم ندارد و شهاب‌سنگ‌هایی که هرازگاهی در آسمان دیده می‌شوند،

زیستگاه حیات وحش عباس آباد

پناهگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان باوسعتی قریب به400هزارهکتار یکی ارعرصه های بی نظیری است که هنوز برای خیلی ازافراد همچنان ناشناخته مانده ودارای پتانسیل بالایی است که بعنوان ذخیره گاه زیستی بایدبه جوامع بین المللی معرفی گرددواین منطقه میتواندازطریق اکوسیستم درحفظ تنوع زیستی درایجاد رفاه جوامع محلی وتقویت اشتغالزایی بعنوان یک ثروتی ملی موجب تحول این منطقه شود.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان. زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است وهمچنین زیستگاه گونه های نادر جانوری ازقبیل زاغ بوریاپرنده یک میلیون دلاری است همچنین محل زیست گربه شنی،کاراکال،کل،جبیر،وارانوس،خزندگان متنوع زیاد،جوندگان و بز،قوچ،میش،پازن،پلنگ،گرگ. وگونه های مختلف جانوری است،

باتوجه به پایشی که چندسال پیش درمنطقه شدتاکنون43گونه مختلف پستانداردرگونه های مختلف شناخته شده اند، وهمینطوربیش از85گونه پرنده پرنده درسطح پناهگاه شناسایی شده اند.

ازگونه های گیاهان دارویی میتوان به آویشن کوهی، کلپوره، زیره سیاه کوهی، استاخودوس، کاکوتی، پیازکوهی، قدومه شیرازی، قدومه سفید، بالنگو، شکرتیار، بنه کوهی، انقوذه اشاره کرد که بلحاظ اقتصادی میتواند برای منطقه درامدزایی داشته باشد.

پوشش گیاهی

به گفته امیدی، در منطقه عباس آباد به طور عمده جوامع گیاهی خاص نواحی کویری، بیابانی و نیمه بیابانی، خاک‌های شور و جوامع گیاهی، استپی وکوهستانی پراکنش دارند. تاکنون بیش از 153 گونه گیاهی در سطح منطقه شناسایی شده و گونه‌های شاخص این منطقه درمنه، گز و تاغ است. این منطقه یكی از با ارزشترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و در واقع بهشت گربه‌سانان محسوب می‌شود.تاكنون 30 گونه پستاندار، 71 گونه پرنده و 23 گونه خزنده شناسایی شده که از مهم ترین گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، جبیر، كاراكال، گربه شنی، شاه‌روباه، هوبره و زاغ بور را نام برد

حوض ابریشم

این سازه تمام سنگی درفاصله 60کیلومتری چوپانان ودرمسیر چوپانان به اردکان وجوددارد. قدمت این حوض همانطور که ازنامش مشخص است از دوره جاده ابریشم یا طریق الحریر میباشد و بسیار قدیمی است مصالح ساخته شده در این سازه تماما از سنگ و ملات ساروج که از شیر شتر وتخم مرغ و آهک بدست میاید ساخته شده و بسیارمحکم ومقاوم درمقابل سیل وباران میباشد. مکان حوض طوری ساخته شده که با یک باران خوب میتواند این حوض آبگیری شود.

متاسفانه در چند سال گذشته اداره محیط زیست اردکان بطور غیر کارشناسانه اقدام به مقاوم سازی این بنا نمودند که فقط میتوان درنگاه اول تاسف خورد زیرا با ملات سیمان تمام گنبد این آب انبار را سیمان کاری کردند و کمتر سنگهای زیبای آن دیده میشود.

درفاصله حدود200متری این حوض انبار آثاری از یک پل چهاردهنه وجود دارد بر روی یک رودخانه کال که عمق آن زیاد است و پهنای این پل سنگی به اندازه ورود یک جیپ میباشد و زمانی که تجار برای تجارت خود از راه ابریشم واز غرب ایران بسمت شرق میرفتند. این حوض درمسیر کاروانهای جاده ابریشم قرار داشته است

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده