بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی سه کتاب از نویسندگان معروف جهان

معرفی سه کتاب از نویسندگان معروف جهان

معرفی سه کتاب از نویسندگان معروف جهان

کتاب وسیله ای برای ثبت اطلاعات به صورت نوشتاری یا تصاویر است که معمولاً از صفحات زیادی تشکیل شده است (ساخته شده از پاپیروس ، پوست ، چرم ، یا کاغذ) که به هم متصل شده و توسط جلد محافظت می شوند.یک کتاب می‌تواند بینش شما را نسبت به زندگی، اقتصاد و جامعه تغییر دهد و نقش مؤثری در بهبود زندگی شما داشته باشد. به علاوه تحقیقات علمی ثابت کرده است یادگیری از طریق خواندن، نسبت به ابزارهای بصری نظیر ویدئو و تلویزیون بهتر صورت می‌گیرد. چرا که خواندن، ذهن فرد را به تفکر و تجسم وا می‌دارد. در حالی که در ویدئو و تلویزیون مغز نیازی به تجسم ندارد و ذهن در حالت منفعل باقی می‌ماند.خواندن کتاب فواید جسمی فوق العاده ای دارد. تحقیقات نشان می‌دهد تأثیر مطالعه و کتابخوانی در ایجاد آرامش از کارهایی نظیر گوش دادن به موسیقی و پیاده روی به مراتب بیشتر است. به علاوه افرادی که اهل مطالعه هستند خواب راحت تری دارند. خواندن کتاب به تقویت حافظه کمک کرده و از ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر در سنین پیری جلوگیری می‌کند.

کتاب بیگانه، نوشته آلبر کامو

آلبر کامو هفتم اکتبر سال هزار و نه صد سیزده در الجزایر فرانسه به دنیا آمد. پدرش در سال ۱۹۱۴، در بحبوحه جنگ جهانی اول، در نبرد مارن کشته شد. آلبر به همراه مادر و برادرش با مادربزرگ مادری خانواده و یک عموی فلج در آپارتمانی دو اتاقه زندگی می کرد. کامو با وجود تنگدستی بسیار خانواده، در دانشگاه الجزیره قبول شد و با انجام یک رشته مشاغل نا متعارف، خرج تحصیل خود را تامین می کرد. اما، یکی از چندین حمله ی شدید سل، وی را مجبور به ترک تحصیل کرد. فقر و بیماری یی که کامو در جوانی از سر گذراند، تاثیر بسیار زیادی بر نوشته هایش گذاشت. سرانجام، کامو بعد از رها کردن تحصیل، وارد دنیای روزنامه نگاری سیاسی شد و در طول مدت فعالیتش در یک روزنامه ی مخالف سیاست استعمارگری، مطالب فراوانی هم درباره فقر مردم الجزیره نوشت. از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸، کامو مسئول اداره بود؛ موسسه ای که سعی داشت تا مردم طبقه کارگر را مجذوب نقش آفرینی های آثار بزرگ نمایشی کند. کامو در طی جنگ جهانی دوم به پاریس رفت و بدل به یکی از نویسندگان مهم جنبش مقاومت ضد آلمان شد. ضمناً سرویراستار روزنامه ی نبرد هم بود؛ یک روزنامه ی مهم که به صورت زیرزمینی به چاپ می رسید. در طول دوران جنگ در پاریس بود که کامو فلسفه پوچ گرایی خود را شکل داد؛ یک اصل اساسی این فلسفه، تاکید کامو بر این امر بود که زندگی هیچ هدف منطقی و مثبتی ندارد. تجربه ی جنگ جهانی دوم بسیاری از دیگر روشنفکران را هم به نتیجه ای مشابه رساند. برای بسیاری کسان که جنایات مهیب حزب نازی هیتلر و کشت و کشتار کم سابقه جنگ جهانی دوم را دیده بودند، دیگر قابل پذیرش نبود که هستی انسان دارای هدف یا معنایی قابل فهم است. به تعبیر کامو، هستی صرفاً پوچ به نظر می رسید.

اولین رمان کامو، یعنی بیگانه، هم استخوان بندی محکمی دارد و هم بیانگر نگاه پوچ گرایانه ی او به جهان است. بیگانه که در سال ۱۹۴۲ چاپ شد، روایتگر سرگذشت مرد جوانی است به نام مرسو که انسانی ست بی اخلاق و از لحاظ عاطفی و احساسی منزوی. او در تشیع جنازه ی مادرش گریه نمی کند، به خداوند بی اعتقاد است و بدون داشتن انگیزه ای مشخص، مردی را به قتل می رساند که شناخت چندانی هم از او ندارد. مرسو به خاطر جنایتی که مرتکب شده، از سوی مقامات قضایی به عنوان یک تهدید برای جامعه شناخته و به مرگ محکوم می شود. در نهایت هنگامی که «بی تفاوتی زیبایی جهان» را می پذیرد، با خودش و جامعه ای که او را آزار می دهد، به صلح و آرامش می رسد. فلسفه ی پوچ گرایانه کامو می گوید که اصول اخلاقی هیچ پایه و اساس منطقی و طبیعی یی ندارند، اما با این حال کامو اعتقاد داشت که فقدان معانی «والاتر» در زندگی لزوماً نباید به سرخوردگی انسان منجر شود. برعکس، کامو سخت انسان دوست بود. او قویاً به شرافت انسان در برابر جهان، که به زعم او مکانی تهی از عاطفه و بی احساس بود، اعتقاد داشت و اصلاً شهرت وی به همین علت است.

بعلاوه کامو در سال ۱۹۴۲- درست همان سالی که بیگانه چاپ شد- مقاله افسانه ی سیزیف را هم چاپ کرد که رساله ی فلسفی مشهوری است در باب پوچی جهان. این دو اثر در به شهرت رسیدن کامو به عنوان یک شخصیت مهم و برجسته ی ادبی نقش عمده یی ایفا کردند. کامو در طول دوران فعالیت خود، رمان ها، نمایشنامه ها و مقالات فراوانی نوشت که بعدها فلسفه ی او را شکل دادند. از آثار مشهورش می توان به دو رمان طاعون (۱۹۴۷)، و سقوط (۱۹۵۶) اشاره کرد. عصیانگر، در کنار افسانه ی سیزیف، در شمار بهترین مقالات فلسفی کامو به شمار می رود. وی در سال ۱۹۵۷، به پاس خدماتش به فرانسه و ادبیات جهان موفق به دریافت جایزه نوبل شد ولی، شوربختانه، سه سال بعد، در یک سانحه رانندگی درگذشت.

در دل روشنفکری رایج و آشوب اخلاقی که به متعاب جنگ جهانی دوم پدید آمد، کامو صدایی بود که از ارزش های عدالت و شرافت انسانی سخن می گفت. گرچه مرگ رشته فعالیتش را برید، اما وی هم چنان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم به حساب می آید؛ چه به لحاظ کیفیت داستان هایش و چه به لحاظ عمق و غنای فلسفه اش.

کامو، اگزیستانسیالیسم و بیگانه

 دانلود دموی آهنگ یادم رفت از ماکان بند + متن آهنگ مطلب مرتبط دانلود دموی آهنگ یادم رفت از ماکان بند + متن آهنگ

معمولاً از بیگانه به عنوان رمانی «اگزیستانسیالیستی» یاد می شود، هرچند این توصیف الزاماً توصیف دقیقی نیست. واژه ی «اگزیستانسیالیسم» معمولاً به کرات و به غلط مورد استفاده قرار می گیرد و دسته بندی گسترده و پردامنه ای است که برای آدم های مختلف، معانی مختلفی دارد. اگزیستانسیالیسم، با توجه به معنای کلی اش، به این تفکر اشاره می کند که هیچ معنای «والاتر»ی در دنیا و حیات بشر وجود ندارد و اتفاقات این جهان، فاقد نظم و ترتیبی منطقی هستند. طبق این تعریف کلی از اگزیستانسیالیسم، به زندگی بشر هدفی رهایی بخش و مثبتی عطا نشده؛ یعنی چیزی فراتر از وجود فیزیکی انسان وجود ندارد. برخی تفکرات در بیگانه،با این تعریف کلی که از اگزیستانسیالیسم کردیم، شباهت دارند؛ هرچند فلسفه گسترده تر اگزیستانسیالیسم شامل جنبه هایی می شود که فراتر از این تعریف هستند و در بیگانه مطرح نشده اند. کامو استفاده از برچسپ «اگزیستانسیالیسم» را برای بیگانه قبول ندارد. بدین جهت، این مطلب از منظر فلسفی ابزورد به بررسی بیگانه می پردازد. «ابزورد» واژه یست که خود کامو سکه زد و فلسفه ای بود که خود آن را خلق کرد. مطالعه بیگانه با علم به فلسفه کامو درباره ابزورد، بسیاری از ابهامات متن را برطرف می کند.


کتاب بیشعوری اثر خاویر کرمنت

نویسنده ای که بیست سال آزگار با بیشعوری خود، خانواده و اطرافیانش را آزار داد. از دید او تقریبا همه افراد بیشعورند. اگر معتقدید که بهتر است کرمنت درمورد زندگی خودش نظر بدهد باید بگویم بی شعوری یک بیماری است که اغلب افراد مبتلا، از آن بی اطلاع هستند و معمولا در قبال این اتهام می گویند: من بيشعور نيستم، تو بیشعوری. بعضی خصوصيات مشترک بیشعورها از اين قرار است: خودپسندی فجيع، نفرت انگيزی بی حد، خيرخواهی متكبرانه، ضميرناخودآگاه غيرقابل نفوذ، كسب قدرت با خوار و ضعيف كردن ديگران، امتناع از صفات اصلی انسانی و سوءاستفاده بيرحمانه از آدم های ساده. اگر هنوز هم فکر می کنید که تنها همسایه بی ملاحظه یا مدیر بی احساستان گرفتار بیشعوری هستند پیشنهاد می کنم این کتاب را گوش کنید تا با مثال های ملموس خاویر کرمنت مصداق های بارز بیشعوری را در خود و اطرافتان ببینید.

خاویر کرمنت نویسنده کتاب بیشعوری 26 سال پیش نسبت به شخصیت دونالد ترامپ هشدار می‌دهد و به طور آشکار او را بیشعور می‌خواند. در جایی از کتاب بیشعوری به کتاب مقدس بیشعورهای تاجر به نام «هنر دزدی» اثر «دونالد کرامپ» اشاره می‌شود. که مقصود نویسنده کتاب «هنر معامله» نوشته «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور فعلی آمریکا، است.

چاره‌ای هم نیست وقتی یک نفر با کمبود لیاقت و توانایی اصرار داشته باشد که در جلسات، مذاکرات و محاسبات به هر نحوی کارش را پیش ببرد، باید کمبودهایش را با حقه بازی، حرافی و بلوف زدن جبران کند. بیشعورهای گنده‌گو از همینجا پیدا می‌شوند. او هنرنمایی یک گنده‌گو وقتی است که سرنخ کلام از دستش رفته باشد و نداند درباره چی حرف می‌زند. چنین بیشعوری خودش را در برانگیختن دیگران (چرندگویی)، خلاقیت(دزدیدن ایده‌های دیگران)، تعامل (ارعاب دیگران) و مدیریت (سرپوش گذاشتن بر گندکاری‌هایش) خبره نشان می‌دهد.

کتاب صوتی بیشعوری اثر خاویر کرمنت است. نویسنده ای که بیست سال آزگار با بیشعوری خود، خانواده و اطرافیانش را آزار داد. از دید او تقریبا همه افراد بیشعورند. اگر معتقدید که بهتر است کرمنت درمورد زندگی خودش نظر بدهد باید بگویم بیشعوری یک بیماری است که اغلب افراد مبتلا، از آن بی اطلاع هستند و معمولا در قبال این اتهام می گویند: من بيشعور نيستم، تو بیشعوری.

بعضی خصوصيات مشترک بیشعورها از اين قرار است: خودپسندي فجيع، نفرت انگيزی بی حد، خير خواهی متكبرانه، ضميرناخودآگاه غيرقابل نفوذ، كسب قدرت با خوار و ضعيف كردن ديگران، امتنا از صفات اصلی انسانی و سوءاستفاده بی رحمانه از آدم های ساده. اگر هنوز هم فکر می کنید که تنها همسایه بی ملاحظه یا مدیر بی احساستان گرفتار بیشعوری هستند پیشنهاد می کنم این کتاب را گوش کنید تا با مثال های ملموس خاویر کرمنت مصداق های بارز بیشعوری را در خود و اطرافتان ببینید.

کتاب در سال 1990 در امریکا منتشر شد و محمود فرجامی آن را اولین بار در سال 1390 به زبان فارس ترجمه نمود. هرچند به دلیل نگرفتن مجوز چاپ آن را به صورت اینترنتی منتشر کرد تا بالاخره در سال 1394 به صورت چاپی در ویترین کتاب فروشیها قرار گرفت. این کتاب در ایران از همان ابتدا با استقبال فراوانی مواجه شد و نثر روان و طنزآلود فرجامی در این محبوبیت بی تأثیر نبوده است.

بیشعوری نوعی اعتیاد است مثل اعتیاد به مواد مخدر یا الکل. فرد معتاد تمایل به تکرار کار خود دارد و این اعتیاد از فرد به جامعه سرایت می کند و محیطی آزاردهنده را به وجود می آورد. بیشعورها چندین دسته اند و ویژگی های مشخصی دارند. آن ها قانون های نانوشته ای دارند، مثلا: تمام قوانين برای اين به وجود آمده‌اند كه نقض شوند، اما فقط تو، حق داري كه آن را زيرپا بگذاری نه ديگران و یا تمام مشكلات را ديگران به وجود آورده‌اند. آنها بر این باورند که علت اعتراض مهم نيست. مهم خود اعتراض كردن است كه به خاطر آن زندگی می کنند و همواره معترضند.

کمترین بهره ای که پس از خواندن کتاب می برید، می توانید بیشعورها را بشناسید و از آن ها دوری کنید اما، شاید آنچه که در این کتاب صوتی شنونده را بیش از یک کتاب طنز و یا بیانگر واقعیت های تلخ اجتماعی با خود همراه می کند نشان دادن روش برخورد با بیشعورها و چگونگی درمان بیشعوری است. خاویر کرمنت انواع و اقسام مثال ها از انسان های بیشعور را با ذکر جزئی ترین رفتارها بیان می کند و چون این فضا قصه های واقعی از زندگی خود و نزدیکانش را به همراه دارد شیرینی دوچندانی به کتاب می بخشد.

کتاب بیسوادی که حساب و کتاب سرش می‌شد

از یوناس یوناسون با سبک خاص او آشنا شده بودیم. این نویسنده شوخی و جدی را درهم می‌آمیزد. او در کتاب قبلی‌اش که در ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفت، یک شخصیت حاشیه‌ای را در یک چرخه حوادث تصادفی قرار دارد و او را در بطن یک سری رخدادهای جنجالی قرار داد.کتابی که با عنوان‌ها «بی‌سوادی که حساب و کتاب سرش می‌شد» و «دختر بی سوادی که حساب و کتاب بلد بود» و نیز «دختری که پادشاه سوئد را نجات داد»، به ترتیب توسط انتشارت چشمه، قطره و آموت منتشر شده است.

این بار هم نویسنده از نظر روال کار، سبکی مشابه رمان قبلی دارد. راست‌اش خواندن داستان‌ها و سریال‌هایی که در آنها شخصیت‌های عادی و حاشیه‌ای، به تدریج و مرحله به مرحله، با تلاش خود و نیز به لطف یک سری شانس‌ها و حوادث رشد می‌کنند، لطف خاص خود را دارد و ما ایرانی‌ها هم همیشه روی خوشی به این داستان‌ها نشان داده‌ایم.

موضوع داستان کتاب جدید یوناسون هم به همین ترتیب است و البته چون کتاب سبک طنزگونه‌ای هم دارد، کتاب دلگیر و غم‌افزا از آب درنیامده.

این بار با دختر سیاهپوست آفریقایی آشنا می‌شویم که از پست‌ترین کار که پاک کردن فاضلاب و حمل مدفوع باشد، با اتکا به مهارت محاسباتی ذاتی خود، به درمی‌آید و به یمن بعضی از شانس‌ها، به ناگاه سازنده بمب‌اتمی می‌شود!

باز هم مانند رمان قبلی ارجاعات ظریف سیاسی و اجتماعی در جاهای زیادی از این رمان هم به چشم می‌خورد.

منبع مطلب

Self-help books that you would love to read & follow | Most Searched  Products - Times of India

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده