بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» درباره شرف الشمس بیشتر بدانید و شمس الشموس چه روزی است؟

درباره شرف الشمس بیشتر بدانید و شمس الشموس چه روزی است؟

یا شمس الشموس و یا انیس النفوس ادرکنی

19 فروردین مصادف است با شمس الشموس روزی که از ساعت 11 صبح تا 11 شب خورشید طوری در آسمان قرار می گیرد که حاجتها بر آورده می شود.معادل اصطلاح «شمس الشموس» در فارسی، «خورشید خورشیدها» است. و به عبارتی، مراد آن است که اگر هزاران خورشید گرد هم آیند، فردی که این لقب برای او در نظر گرفته شده، مانند خورشیدِ برتری بر تمام این خورشیدها درخشیده و نور آنها را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

روز شمس الشموس

باید سوره شمس را بخوانی و آخر هر آیه بگویی:

« یا شمس الشموس و یا انیس النفوس ادرکنی »


روز 19فروردین روز شرف الشمس است، و در سال یکبار اتفاق می افتد، دوست داشتم شما هم در مورد این روز بدانید و ما را هم از دعای خودتان بی نصیب نگذارید،


نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان مطلب مرتبط نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان

زمان شرف الشمس در سال 1401


چرا 19فروردین؟ چرا شرف الشمس؟

نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه ای داشته است. روزی که خورشید 19 درجه در برج حمل(فروردین) باشد. آن ها می گویند این روز خاص بنابه محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است.


ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیمدر باب «در احکام نجوم» فصل بهره ها ستارگان اندر بروج زیر عنوان «شرف و هبوط ستارگان کدامند ‌‌» مطالبی را در خصوص شرف سیارات نوشته است.

براساس جدول کتاب التفهیم شرف شمس هنگامی است که خورشید 19درجه در برج حمل باشد.

در میان عامه مردم هم این روز، روزی است که موکلان خورشید به زمین می آیند و چند ساعتی را در زمین می گذرانند. ساعت هایی که برای اهل زمین، از جمله خوش یمن ترین ساعت های سال است.


ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی هم ویژگیهایی رو برای این روز ذکر کرده!

ایشان در کتاب التفهیم در باب «در احکام نجوم» فصل «بهرهای (بهره ها ) ستارگان اندر بروج» زیر عنوان «شرف و هبوط ستارگان کدامند» مطالبی را در خصوص شرف سیارات نوشته و براساس جدولی که آورده، بیان شده که شرف شمس هنگامی است که خورشید 19 درجه در برج حمل(فروردین) باشد.


درباره شرف الشمس بیشتر بدانید

1– اگر از نگین استفاده میکنید سعی کنید هر سال در ساعت ذکر شده و با آداب کامل بوسیله یک سوزن روی نقش کنده شده را دوباره خراش دهید.

2– اگر روی کاغذ نوشتید آنرا باز نکنید و به کسی نشان ندهید و در آخرین چهارشنبه سال به آب روان بسپارید

اگر اسم اعظم خدا را نمیدانید ،نوشته حضرت سلیمان را بنویسید که بر روی انگشترش بنا به روایات نوشته بود :

لا اله الا الله الملک الحق المبین،

ولی اگر میتوانید بیشتر بنویسید آیه الکرسی را بنوسید که در روایات است فاصله آن با اسم اعظم همانند فاصله سفیدی چشم با سیاهی چشم است. یعنی با یک میلیمتر اختلاف همان اسم اعظم حساب میشود.


این دعا(شرف الشمس) در روز 19فروردین هر سال برای برآورده شدن حاجات نوشته می شود، از طلوع تا غروب آفتاب فرصت دارید دعا را بنویسید و در زیر آن حاجاتتان را بیان کنید و در قرآن قرار دهید. انشاء الله حوائجتان برآورده خواهد شد.


با جست‌وجویی که در منابع روایی صورت گرفت، این لقب برای امام رضا( علیه السلام ) در حدیث یا روایتی از معصوم نقل نشده است. بلکه تنها در خطبه‌ای که کتاب مصباح کفعمی در قرن دهم آن‌ را از بعضی علما نقل کرده، این تعبیر و توصیف برای حضرتشان به کار رفته است. قسمتی از آن خطبه چنین است: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الْمَعْصُومِ وَ السَّیِّدِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِیدِ الْمَسْمُومِ وَ الْبَدْرِ بَیْنَ النُّجُومِ شَمْسِ‏ الشَّمُوسِ‏ وَ أُنْسِ النُّفُوسِ الْمَدْفُونِ بِأَرْضِ طُوسَ‏ الرِّضَا الْمُرْتَضَى وَ السَّیْفِ الْمُنْتَضَى الْعَادِلِ فِی الْقَضَاءِ الْإِمَامِ أَبِی الْحَسَنِ الثَّانِی عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا».


آنچه امروزه مشهور است، آن است که این لقب را برای توصیف امام رضا( علیه السلام ) به کار می‌برند، اما این لقب در بحار الانوار در «باب زیارة الإمام المستتر عن الأبصار الحاضر فی قلوب الأخیار المنتظر فی اللیل و النهار الحجة بن الحسن‏»، در زیارتی برای توصیف امام زمان (ع) نیز به کار رفته است: «... السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَمْسَ‏ الشُّمُوسِ‏ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَهْدِیَّ الْأَرْضِ وَ مُبِیِّنَ عَیْنِ الْفَرْضِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَان...».‏


پیامد‌های تزکیه نکردن نفس در انسان چیست؟ +صوت و تفسیر آیات سوره شمس

منبع مطلب

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده