بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تاریخچه طاق بستان کرمانشاه در ایران

تاریخچه طاق بستان کرمانشاه در ایران

طاق بستان ، کرمانشاه ، ایران

طاق بستان ، طاق وسان (در زبان کردی) به معنی قوس باغ یا طاقی است که با سنگ ساخته شده است. طاق به معنی قوس ، بستان به معنی باغ و وسان به معنی سنگ است. طاق بستان با ارزش تاریخی و فرهنگی در دامنه کوهی به نام طاق بستان در منطقه نزدیک شهر کرمانشاه واقع شده است. در مورد عملکرد این سایت بین نظر محققان اختلاف نظر وجود دارد. برخی از باستان شناسان بر این باورند که این محوطه در ابتدا در زمان ساسانیان مکانی مقدس بوده که به دلیل چشمه آب در نزدیکی طاق بستان به آناهیتا نسبت داده می شود. اما برخی دیگر معتقدند که این بنا برای خسرو پرویز یک کاخ ناتمام است ، اگرچه بسیاری از مکان ها به عنوان کاخ های ناتمام خسرو پرویز در کرمانشاه شناخته می شوند.

نقوش برجسته و کتیبه های مختلفی در این سایت وجود دارد. مانند سرمایه گذاری خسرو پرویز ، سرمایه گذاری اردشیر دوم ، سرمایه گذاری شاهپور دوم و شاهپور سوم ، خسرو پرویز و اسب وی و همچنین چندین کتیبه به خط پهلوی و تسکین مراسم شکار توسط سواران و پخش موسیقی با چنگ آلات موسیقی ، نقش برجسته مربوط به سلسله قاجار و یک درخت چنار 700 ساله با استخر آب. به طور خلاصه ، ما هر یک از آنها را شرح خواهیم داد.

طاق بزرگ

این نقش برجسته یادآور پیروزی های خسرو است: در طاق بزرگ ، تاج گذاری خسرو پرویز قرار دارد و سه نفر در آن وجود دارد. پادشاه در میان آنهاست. کشیش زرتشتی (فاروار) در سمت راست قرار گرفته و انگشتر الهی را به شاه و کشیش زرتشتی (آناهیتا) که در سمت چپ قرار دارد می دهد. کشیش زرتشتی نماد اهورامزدا یا خدای بالدار باستان است و آناهیتا فرشته آب و نماد سرسبزی است.

Taq-e Bostan - Wikipedia

مردی سوار اسب است. به گفته باستان شناسان ، این شخص خسرو پرویز است که بر روی اسب خود به نام شبدیز نشسته و قدرت پادشاه را نشان می دهد.

در داخل طاق ، در دیوار جانبی در سمت راست و چپ ، صحنه ای از شکار گراز وجود دارد که زیبا و با جزئیات شاهکار است. این تصاویر فیل ها ، گرازها ، سربازان ، همراهان پادشاه و حتی گروهی از نوازندگان زن را که چنگ و سایر آلات موسیقی را می نوازند نشان می دهد.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

در قسمت فوقانی دیوار در سمت چپ ، نقش برجسته ای از سلسله قاجار وجود دارد که با کتیبه ای به خط نستعلیق تراشیده شده است. تصویر قدرت پادشاه را نشان می دهد. در این نقش برجسته محمد علی میرزا دولتشاه بر روی تختی نشسته است ، صورتی چاق ، ریشی بلند. او یک پیراهن چین دار قرمز پوشیده است. کمربند به کمر بسته می شود. شمشیر و خنجر بر پشت او آویزان است.

در سمت چپ او ، امام قلی میرزا ، معروف به عمادالدوله ، یکی از حاکمان کرمانشاه در دوره قاجار ایستاده است ، او یک خرس سیاه کوتاه دارد ، متأسفانه ، رنگ خود را از دست داده است. او خنجری به کمر بسته و شمشیری به پهلوی چپ آویزان است. در سمت راست ، پسر دیگر وی ، محمد حسین میرزا حکاکی شده است. متأسفانه جزئیات چهره او از بین رفته است. تاج او یک لباس سبز بلند است.

اولین فرد سمت چپ یکی دیگر از خادمان محمدعلی میرزا ، آقا غنی است. است. تاج او مخروطی شکل است ، لباس او بلند و قرمز است. در سمت چپ این نقش برجسته کتیبه ای به خط نستعلیق قرار دارد. در بخش آسیب ها ، این بخش را نقد می کنیم. در ورودی طاق ، نقش برجسته ای از نایک (الهه پیروزی) وجود دارد که یک نماد یونانی-رومی است ، نه یک پارسی و درخت زندگی.

طاق کوچک

این تسکین سرمایه گذاری شاپور دوم و شاپور سوم را نشان می دهد. شاپور سوم در سمت چپ و پدرش شاپور دوم در سمت راست است. این طاق دارای دو کتیبه است که به زبان پهلوی نوشته شده است که معرفی شده شاپور دوم و شاپور سوم و نیای آنها است.

نقش برجسته اردشیر دوم

در سمت راست طاق کوچک ، نقش برجسته ای وجود دارد که اولین نقش برجسته طاق طاقبستان است و مراسم تاج گذاری اردشیر دوم را نشان می دهد در این صحنه ، پادشاه ساسانی در مرکز صحنه ایستاده است و دست چپ خود را روی شمشیر و دریافت حلقه قدرت از اهورا مزدا یا شاپور دوم با دست راست ، در حالی که زرتشت یا میترا ، با هاله ای از نور ، در سمت چپ او است ، در حالی که پسر شاهپور (شاهپور سوم) به بزرگسالی می رسد ، پادشاه موقت می شود. در زیر اردشیر دوم جولیان ، امپراطور روم قرار دارد که در جنگ اسیر شد. پادشاه ساسانی دارای چشمانی بزرگ و ابروهای برجسته است. ریش او فر است و موهایش روی شانه هایش آویزان است. وی گوشواره ها و گوشواره هایی گردن و یک دستبند برمچ دست دارد. گوشواره های او به شکل یک حلقه دایره ای شکل است که یک توپ کوچک به آن آویزان است.

درخت رحمت

درخت چنار 700 ساله است که در کنار منطقه طاق بستان واقع شده است. علاوه بر ارزش طبیعی ، برای مردم کرمانشاه دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است.

Taq-e Bostan, rock reliefs' story, history, photos & more

آسیب به منطقه

یکی از آسیب های انسانی به این نقش برجسته مربوط به دوره قاجار در قرن نوزدهم است که توسط شاه قاجار در سمت چپ طاق بزرگ تراشیده شده است. تصویر بسیار نامناسب و بی ارزشی است. همان طور که ناصرالدین شاه ، یکی از پادشاهان ایران در سفرنامه خود ذکر می کند ، این یک عمل ناشایست است و ارزش طاق را کاهش داده است.

خسارات دیگر عمارت مسعودیه است که در اواسط دوره قاجار توسط حاکم کرمانشاه ، امام قلی میرزا عمادالدوله ساخته شد و حدود 20 سال در آنجا ساخته شد . از دیگر خسارات وارد شده به طاق بستان خسارات طبیعی از جمله رانش زمین و ایجاد شکاف در قوسهای بزرگ و کوچک است که باعث نفوذ آب به داخل شکافها شده است. تا حدود 20 سال پیش ، بازدید کنندگان می توانستند به طاق نزدیک شوند ، اما در طی فعالیت های اخیر ، این روش برای بازدید کنندگان بسته شده است و آنها هیچ دسترسی به نقش برجسته ندارند و فقط می توانند نقش برجسته را در فاصله مشخصی ببینند.

در نوامبر 2019 ، نقش برجسته جدیدی در این منطقه کشف شد. نقش برجسته تصویری از مردی را نشان می دهد که آغوش خود را به سمت آسمان باز کرده و یک شی را در دست گرفته است. در کنار این نقش برجسته چند حرف وجود دارد که به گفته باستان شناسان شبیه حروف لاتین است و ناخوانا است. تحقیقات نشان داده که این کتیبه قدمت زیادی ندارد و قدمت آن حدود 200 سال است.

Taq-e Bostan | Visit Iran

رستوران در نزدیکی طاق بستان

در نزدیکی طاق بستان ، از بسیاری از رستوران ها ، سفره خانه ها ، چایخانه ها ، کباب پزها و بستنی فروشی ها رد خواهید شد. بنابراین شما گزینه های زیادی برای انتخاب دارید اما بهترین کباب پزها کباب های رضایی و کباب های حیدری برای غذاهای محلی ، دنده کباب و خورشت خلال است.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه

بهترین زمان سفر به طاق بستان بهار است. به دلیل داشتن سایت زیبا ، باغ و استخر در آوریل و مه و بهترین زمان برای بازدید در یک روز عصر به دلیل خوش آب و هوا بودن ، نور خورشید مناسب برای عکسبرداری با لباس محلی است که می توانید در این سایت برای آقایان اجاره کنید ، زنان و کودکان

File:Taq-e Bostan - High-relief of Ardeshir II investiture.jpg - Wikimedia  Commons

دیگر جاذبه های گردشگری در کنار طاق بستان

از دیگر جاذبه های جذاب گردشگری نزدیک طاق بستان می توان به بلوار طاق بستان اشاره کرد که یک خیابان معروف بسیار دلپذیر است که می توانید در آن قدم زدن به یادماندنی داشته باشید ، شکارگاه خسرو پرویز ، تکی موون-اول-ملک ، تکیه بیگلار بیگی که در بافت سنتی کرمانشاه واقع شده است. و مسجد عمادالدوله ، مسجد شافعی ، حمام حاج شهبازخان که همگی در بازار سنتی کرمانشاه واقع شده اند که شامل کاروانسراهای متعدد و مغازه ها و فروشگاه های زیبا است.

محل استقرار طاق بستان

طاق بستان در دامنه کوهی به نام طاق بستان در منطقه نزدیک شهر کرمانشاه واقع شده است. نحوه رسیدن به طاق بستان برای رسیدن می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی یا اتومبیل شخصی استفاده کنید. این سایت نزدیک هتل جمشید است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده