مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سیمین دانشور | نویسنده ایرانی |اوایل زندگی · حرفه ادبی · آثار

سیمین دانشور | نویسنده ایرانی |اوایل زندگی · حرفه ادبی · آثار

سیمین دانشور نویسنده و مترجم ایرانی است. وی نخستین زن ایرانی است که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت.سیمین دانشور آثار زیادی را از خود به جای گذاشته است و بیش از بیست کتاب را تالیف و ترجمه کرده است. مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که به 17زبان ترجمه شده است و از پرفروش‌ترین آثار ادبی در ایران محسوب می‌شود.


دانشور در سال 1300 شمسی در شیراز متولد شد. او فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) بود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را مدرسهٔ انگلیسی مهرآیین انجام داد و در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد. سپس برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی به دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران رفت.


در 1327مجموعهٔ داستان کوتاه آتش خاموش را منتشر کرد که اولین مجموعهٔ داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شده‌است. مشوق دانشور در داستان‌نویسی فاطمه سیاح، استاد راهنمای وی، و صادق هدایت بودند. در همین سال با جلال آل‌احمد، که بعداً همسر وی شد، آشنا شد. در 1328با مدرک دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. عنوان رسالهٔ وی «علم‌الجمال و جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم» بود (با راهنمایی سیاح و بدیع‌الزمان فروزانفر).


سیمین دانشور به سال 1327زمانی که در اتوبوس نشسته بود تا راهی شیراز شود با جلال آل‌احمد نویسنده و روشنفکر ایرانی آشنا شد و در سال 1329با آل‌احمد ازدواج کرد. دانشور در 1331با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه استنفورد رفت و در آنجا دو سال در رشتهٔ زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. وی در این دانشگاه نزد والاس استنگر داستان‌نویسی و نزد فیل پریک نمایش‌نامه‌نویسی آموخت. در این مدت دو داستان کوتاه که دانشور که به زبان انگلیسی نوشته بود در ایالات متحده چاپ شد.


پس از برگشتن به ایران، دانشور در هنرستان هنرهای زیبا به تدریس پرداخت تا اینکه در سال 1338استاد دانشگاه تهران در رشتهٔ باستان‌شناسی و تاریخ هنر شد. اندکی پیش از مرگ آل‌احمد در 1348، رمان «سَووشون» را منتشر کرد، که از جملهٔ پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر است. وی در 1358از دانشگاه تهران بازنشسته شد. از سیمین دانشور همواره بعنوان یک جریان پیشرو و خالق آثار کم نظیر در ادبیات داستانی ایران نامبرده می‌شود.


دانشور همچنین عضو و نخستین رئیس کانون نویسندگان ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

سیمین دانشور، نویسنده و مترجم و همسر جلال آل‌ احمد بود. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که به 17زبان ترجمه شده‌ است. سووشون از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به‌شمار می‌رود.


سووشون

نخستین رمان سیمین دانشور 8 اردیبهشت 1300– 18 اسفند 1390خورشیدی) نویسندهٔ ایرانی است که سال 1348 منتشر شد. داستان سووشون در شیراز و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم

قسمتی از داستان :

یوسف و زری زن و شوهر نسبتا ثروتمندی در فارس هستند ولی یوسف از اربابان سخت گیر و طمع کار نیست و از آنانی است که رعیت را همچون خانواده خود می پندارد و از چاپلوسی نفرت دارد . داستان در دهه 20 و در زمان سلطه انگلیس بر ایران جریان دارد . آن زمان که پیشرفت تنها در تملق گفتن بیگانه است و فریاد حق را در نطفه خفه می کنند و یوسف از آنهاست که فریاد می زند .دوست داشتن که عیب نیست بابا جان . دوست داشتن دل آدم را روشن می کند . اما کینه و نفرت دل آدم را سیاه می کند . اگر از حالا دلت به محبت انس گرفت ، بزرگ هم که شدی آماده دوست داشتن چیزهای خوب و زیبای دنیا هستی . دل آدم عین یک باغچه پر از غنچه است ، اگر با محبت غنچه ها را آب دادی باز می شوند ، اگر نفرت ورزیدی غنچه ها پلاسیده می شوند .

بچه وقتی خاطره پیدا کرد و توانست گذشته را به یاد بیاورد دیگر بچه نیست . هر چند این گذشته فقط چند ساعت پیش باشد .

در هر جنگی هر دو طرف بازنده است . گریه نکن خواهرم ، در خانه ات درختی خواهد رویید و درخت هایی در شهرت و بسیار درخت در سرزمینت .

و باد پیغام هر درختی را به درخت دیگر خواهد رسانید و درخت ها از باد خواهند پرسید : در راه که می آمدی سحر را ندیدی!


به کی سلام کنم؟

نام مجموعه‌ای شامل داستان‌های کوتاه، نوشته سیمین دانشور است که چاپ نخست آن در سال 1359، و به دست انتشارات خوارزمی وارد بازار نشر و کتاب شد.


جزیره سرگردانی

 نام رمانی نوشته خانم سیمین دانشور است که در سال 1327از سوی انتشارات خوارزمی در تهران به چاپ رسیده است.

هستی 26 ساله همراه با مادر بزرگ و برادرش شاهین زندگی می کند . مادربزرگ زنی مذهبی و سنتی است . مامان عشی مادر هستی زنی امروزی و مدگراست که با مرد ثروت مندی ازدواج کرده . مراد دوست و هم کلاسی هست که عشق دیرین او نیز می باشد . مراد حاضر به ازدواج با هستی نیست ، او درگیر سیاست و مبارزه مسلحانه است . سلیم نیز خواستگار پولدار و شدیدا مذهبی هستی است . هستی در این میان جزیره سرگردانی است که نمی داند چه کند و به سمت چه کسی برود


آتش خاموش

مجموعه داستانی از سیمین دانشور است که در سال 1327 به چاپ رسید. این مجموعه شامل ۱۶ داستان است. برخی از داستان‌های این مجموعه قبلاً در روزنامهٔ کیهان، مجله بانو


شهری چون بهشت

عنوان مجموعه داستان کوتاهی است از سیمین دانشور، نویسنده معاصر. این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۴۰ منتشر و از آن پس هر چند سال یکبار تجدید چاپ شد.


کوه سرگردان

عنوان رمانی از سیمین دانشور است که طبق گزارش مجله ادبی ـ هنری نافه دست‌نویس آن از سال ۱۳۸۶ ناپدید شده و هنوز پیدا نشده‌است. این رمان هنوز منتشر نشده‌است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده