مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی ایران

 پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی ایران

دوره های بعد از اسلام

تاریخ ایران داستانی بسیار طولانی و پیچیده است. این تاریخ شامل چندین نمونه از تهاجم ، مقاومت ، احیا ، بقا و غیره است. تاریخ ایران با پایان یافتن دوره های شکوهمند و آغاز مهاجمان خارجی دوره دیگری شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است. روشنفکران محلی تا زمانی که در شرایط بسیار خطرناکی بودند ، سعی کردند قدم های بزرگی را برای مردم خود بردارند.

تاریخ ایران به شما می گوید چگونه یک ملت شاهد برخی از باشکوه ترین دوره های تاریخ بشری بوده و در روزهای فروپاشی آنها متحمل شده است. و تاریخ ایران داستانی اسرارآمیز است که چگونه یک ملت با پایبندی به ثروتهای فرهنگ خود توانسته است بسیاری از هویت خود را حفظ کند.


جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

پیشینه تاریخی گسترده و غنای فرهنگی متنوعی وجود دارد که انتظار دارند در ایران کاوش شوند. به طور خلاصه ، می توان به دو دوره اصلی خلاصه شد که تأثیرات قدرتمندی در تاریخ افراد ساکن در داخل و خارج از این کشور دارد.

در حین بازدید از ایران و آگاهی از تاریخچه آن ، خواهید فهمید که ایرانیان از آشفتگی ، بی ثباتی و پرخاشگری رنج برده اند. خیلی ها آمده اند و رفته اند. آنها تأثیرات قدرتمندی بر جای گذاشته و تأثیرات قدرتمندی از فرهنگ ، هنر ، معماری و غیره ایرانیان نیز دریافت کرده اند.


نکات برجسته ایران قبل از اسلام

مجموعه های زیادی از وقایع ، نوآوری ها ، اختراعات و غیره وجود دارد که ایرانیان از دوران باستان توسط ایرانیان به جهانیان معرفی کرده اند. در اینجا برخی از آنها ذکر شده است:


امپراتوری های بزرگ و امپراتوری فارسی


امداد ارتش امپراتوری ساسانیان

ارتش ساسانیان همانطور که در سنگهای دره چوگان به تصویر کشیده شده است

اگرچه چندین گروه قومی در آن چیزی که ما آن را فلات ایرانی می شناسیم زندگی می کردند ، اما مردم ساکن در اینجا به شکل دولت های بزرگ ، امپراتوری های منطقه ای ، امپراتوری های جهانی و غیره بر سرزمین های خود حکومت می کردند.


ایلامی ها از حدود 5000 سال پیش کنترل جنوب ایران را از بین النهرین تا هند کنترل می کردند. مادها اولین آریایی ها بودند که حدود 1000 سال پیش امپراتوری بزرگی را در منطقه مستقر کردند و به سلطه بی رحمانه آشورها پایان دادند. هخامنشیان نخستین دولت متمرکز را تشکیل دادند که از غرب چین به اروپای شرقی و از کوههای قفقاز تا جنوب کشورهای کوچک امروز زیر خلیج فارس گسترش یافت.


اشکانیان و ساسانیان دو امپراتوری قدرتمند بودند که توسط ایرانیان آغاز شد و کمک زیادی به گسترش هنر ، فرهنگ و غیره در نقاط مختلف جهان کرد. در نتیجه حمله های خارجی به ایران ، امپراطوری های بزرگ تشکیل شده بعداً پایتخت خود را در ایران تأسیس کردند و از اینجا حکومت کردند. آنها امپراتوری هایی مانند سلجوقیان ، ایلخانیان (مغول ها) و تیموریان هستند.


از جمله موارد فوق ، امپراتوری پارس که توسط کوروش کبیر در سال 550 پیش از میلاد تأسیس شد ، مبتنی بر احترام به همه اقوام و تحمل انواع اعتقادات ، سنن و غیره بود. کوروش پدر ملت ما است. این تنها به خاطر موفقیت وی است که ما کشوری به نام ایران داریم.


ادیان باستان

دین باستان ایران

نماد فرار ، دین زرتشتیان

ایران سرزمین ادیان باستان است که بر سایر ادیان تأثیر می گذارد و بعداً ظهور کرد. وقتی به ایران سفر می کنید با ادیان باستانی مانند میتراسم ، زرتشت و مانیشائیسم آشنا می شوید. هر یک از این مذاهب بسیار روی افراد زمان خود تأثیر گذاشته و چندین مؤمن را به خود جلب کرده اند.


میتراسم مذهبی بود که خدای پارسای قدیمی خورشید را به نام میترا / میترا عبادت می کرد. عمدتاً در بین ایرانیان پرستش می شد و در تمام مدت مذاهب بعدی ادامه داشت. در زمان جنگهای فارسی و رومی ، این آیین به رم رفت و تأثیرات ناگفته ای بر مسیحیت گذاشت که بعداً ظهور کرد. پیروان این آیین بسته به موقعیت خورشید در آسمان ، پنج بار در روز در ساعتهای خاص دعا می کردند.


زرتشت ، پیامبر ایرانی ، زرتشت را باور کرد ، اعتقاد به یک خدای (توحید) که بسیار گسترده در بین ایرانیان رواج داشت. آنها به کیفیت مطلق معنوی زندگی پس از مرگ و حفظ چهار عنصر اصلی در طبیعت اعتقاد داشتند. آنها معتقد بودند انسان باید آب ، زمین ، هوا و نور را تمیز نگه داشته و آنها را از هرگونه آلودگی دور نگه دارد. این یکی از مذاهب رسمی امروز در ایران است و عده ای از پیروان نیز وجود دارند که به آتشکده های خود می روند. آنها همچنین بسته به موقعیت خورشید در آسمان ، روزانه پنج بار دعا می کردند.


مانیشیسم توسط یک پیامبر ایرانی دیگر به نام مانی آغاز شد و در سده های سوم تا هفتم میلادی ، هنگامی که ساسانیان در ایران قدرت داشتند ، شکوفا شد. از آنجا که این سلسله در ساختار قدرت از طرف کاهنان زرتشتی پشتیبانی و اداره می شد و تحمل ادیان دیگر را نداشتند ، مانویست ها بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفتند ، اما اعتقادات خود را در دو قدرت اصلی یک دنیای معنوی خوب از نور و یک جهان مادی شیطانی ادامه دادند. تاریکی.


برخی از عناصر زرتشت ، مسیحیت و بودیسم در این دین وجود دارد زیرا مانی معتقد بود که وی نسخه کامل این عقاید را مطرح کرده است. او بر این عقیده بود كه پیروان این عقاید ، آنها را فاسد كرده و سوء تفسیر كرده اند. نبرد مداوم روسای قدرت نور و تاریکی یک دوگانگی اخلاقی را ایجاد کرده بود که مردم را به سمت انتخاب بین خیر و شر فرا می خواند.


مهندسی و معماری

ایران قبل از اسلام

ترکیب قصر مراسم تخت جمشید

معبد ایلامی زیگورات ، مجموعه کاخ هخامنشی قنات های زیرزمینی تخت جمشید و کاریز و همچنین پل ها ، جاده ها ، کاروانسراها ، کارخانه های آبرسانی و غیره ساسانیان نمونه های بارز این نکته است که چگونه ایرانیان دانش مهندسی و معماری خود را به کار می گیرند و راهکارهای ابتکاری را ارائه می دهند تا زندگی و زیبایی را به اجتماعاتشان برسانند.


Tchogha Zanbil Ziggurat در نزدیکی شهر باستانی شوش (شوش) نمونه ای عالی از ساخت سازه های عظیم با آجرهای ساده و لعاب دار ، قوس ها ، تزئینات و غیره در سال 1250 قبل از میلاد در ایران است. این بنای تاریخی هنوز در جای خود ایستاده و به عنوان یک میراث جهانی در معرض دید بازدید کنندگان است.


تخت جمشید شکوه و عظمت ایرانیان را به کاخ های تشریفاتی تقدیم می کند که در آن کارآمدترین هنرمندان و صنعتگران جهان برای پیاده سازی هنر نهایی خود به کار گرفته شده اند تا بتوانند 23 کشور متحد تحت هخامنشیان را برای پیاده سازی هنر نهایی خود به کار گیرند. ابعاد کار همراه با ظرافت سنگ های تکیه گاه سنگ هنوز فضایی نفس گیر را برای بازدید کنندگان خود ایجاد می کند.

هخامنشیان پیشگام کاروانسراها بودند که مانند متل های باستانی برای امنیت و آسایش مسافران خدمت می کردند. آنها در مسیری از کاروانسراها ساخته شده اند که در سراسر امپراتوری پارس مسافرت می کنند و جاده های ساخته شده توسط امپراطوری را می گیرند. برخی از این راهها تا 2500 کیلومتر طول داشتند و به سرویس پستی ایران باستان (چاپار) که سریعترین زمان خود بود ، کمک می کردند تا نامه ها ، بسته ها و غیره را به قسمت های مختلف امپراتوری وسیع حمل کنند.

ایرانیان سیستمهای مکمل آب زیرزمینی را اختراع کرده اند که بدون آن زندگی بشر نمی تواند وجود داشته باشد و در بیابان های خشک و نیمه خشک در این بخش از جهان ادامه یابد. این روش بعداً به آفریقا ، چین ، اروپا و حتی مکزیک منتقل شد. این سیستم در ایران مرکزی هنوز در حال استفاده است و به طور مؤثر آب برای دورافتاده ترین مناطقی که زندگی مردم و کشاورزی به آن وابسته است تأمین می کند.

ساسانیان تزیینات سنگی جذاب ، کاخ های گنبدی و پل های عظیم در رودخانه های بزرگ ایران ایجاد کرده اند. بیشتر رودخانه های بزرگ در غرب و جنوب غربی ایران واقع شده اند که هنوز هم می توان آنها را پیدا کرد. مهندسان ایرانی برای پل های آجری به سبک قوسی خود پایه های محکمی بنا کرده بودند که برخی از آنها علیرغم تعداد زیادی از مواقع که سیل بر روی آنها زده بود هنوز ایستاده اند. برای تولید آرد از ذرت مانند گندم و جو نیز از نیروی آب استفاده شده است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده