مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تاریخچه جاذبه های گردشگری ، فرهنگی و آثار باستانی ابرکوه

تاریخچه جاذبه های گردشگری ، فرهنگی و آثار باستانی ابرکوه

معرفی ابرکوه

در ارتفاع 1510 متری از سطح دریا ، ابرکوه یا Abarkooh یک شهر کویری باستانی است که امروز در استان یزد واقع شده است. وقتی بین یزد ، شیراز و اصفهان سفر می کنید ، ابرکوه را پیدا خواهید کرد ، جایی که از لحاظ جغرافیایی در بین این شهرهای بزرگ قرار دارد. از نظر تاریخی ، این شهرک بخشی از کرمان و در برخی از نقاط بخشی از استان فارس بوده است.

این شهر از معماری یک شهر کویری برخوردار است و خانه های آن به طور سنتی بسیار نزدیک به یکدیگر ساخته شده و با سقف های طاق ساخته شده است. مصالح ساختمانی اصلی آجرهای خشک شده از آفتاب بود.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

 این بدان دلیل است که کل منطقه اطراف آن فاقد درختان و منابع آب فراوان است. با این حال ، در نتیجه قنات های زیرزمینی (سیستم کاریس) که توسط مردم حفر شده است ، این شهر دارای تعداد زیادی لکه های سبز از اراضی و باغ های زیر کشت شده است.

اگرچه اکثر افرادی که به سراسر ایران سفر می کنند در ابرکوه اقامت ندارند ، این بدان معنی نیست که این شهر چیزی برای عرضه ندارد. در بیشتر مواقع ، مانند این مورد ، فقدان واحدهای مسکونی کافی و سایر امکانات مرتبط با گردشگری است که باعث می شود Abarkooh از نقاط اصلی اقامت در ایران خارج شود.

جغرافیاى ابرکوه

متوسط میزان بارش سالانه در Abarkooh 75.3 میلی متر است و متوسط میانگین سالانه 16.7 درجه سانتی گراد است.

در اینجا روش های مختلفی برای دسترسی به این شهر زیبا وجود دارد:

با ماشین

ابرکوه در 150 کیلومتری یزد ، در مسیر یزد به شیراز واقع شده است. این شهر زیبا در بین سه شهر توریستی شیراز اصفهان و یزد قرار دارد. بنابراین ، مکانی مناسب برای اقامت کوتاه در سفرهای توریستی چند روزه است. ابرکوه با تهران 740 کیلومتر فاصله دارد و سفر با اتومبیل حدود 8 ساعت طول می کشد. سفر به این شهر با ماشین پرسنلی یا اتوبوس مسافربری از پایانه های تهران امکان پذیر است.

با هواپیما

ابرکوه فرودگاهی ندارد اما می توانید با هواپیما به یزد سفر کرده و سپس با تاکسی در فرودگاه به آنجا برسید.

با قطار

ابرکوه ایستگاه راه آهن ندارد. با این وجود می توانید با قطار به یزد سفر کرده و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس در ایستگاه راه آهن بروید.

جمعیت و اقتصاد ابرکوه

این شهر تقریباً بالاتر از 51000 نفر است و با افزایش تعداد جمعیت ، تعداد بیشتری از مردم مهاجرت می کنند تا دهکده ها را به سمت شهرها تشکیل دهند.

اقتصاد ابرکوه مبتنی بر کشاورزی و دامپروری است. این شهر در سالهای اخیر دچار خشکسالی بوده و این امر بر کشاورزی شهر تأثیر گذاشته است. صنعت آهن و فولاد ابرکوه یک صنعت بزرگ و بزرگ در سطح شهر است.

تاریخچه ابرکوه

تا قرن دهم میلادی ، این شهر یک شهر بزرگ در استان کرمان بود. سپس ، به استان فارس متصل شد. در همین زمان و طبق منابع مختلف تاریخی ، در زمان سلطنت عباسیان یا بیدیدها ، ابرکوه کاملاً مرفه و پرجمعیت بود. دلیل آن قرار گرفتن شهر در مسیر اصلی کاروانهایی است که از شهرهای اصلی به آنها اشاره شده است.

در آن زمان ، این شهر به سختی دیوار کشیده شده و با یک ارگ در آن غنی شده است. حاکمان محلی از سلسله های منطقه ای چندین بار این شهر را اشغال کرده و به تصرف خود درآوردند. با این حال ، این شهر تحت سیطره سلجوقیان رونق گرفت و اهمیت مالی خود را تحت حکومت ایلخانیان و دیگران ادامه داد.

صفویان در قرن هفدهم توجه خاصی به ابرکوه ، بیابانک ، یزد و سایر شهرهای ایران مرکزی نشان دادند. حمله افغانها در اواخر قرن 18 میلادی خسارات زیادی به این شهر وارد کرد. در زمان قاجارها و آخرین نبرد حاکم زند در برابر آنها ، ابرکوه هدف چندین حمله و فعالیت نظامی قرار گرفت. در اواخر دوره قاجار ، این شهر به شرایط هرج و مرج و ناپایدار منتهی شده بود.

امروز ، از آنجا که زیرساخت های Abarkooh به روز نشده و امکانات شهر به طور مؤثر افزایش نمی یابد ، وضعیت قبلی خود را از دست داده و به طرز چشمگیری کاهش یافته است. با بیان این مطلب ، حداقل یک توقف در این شهر بسیار توصیه می شود تا ببینید زندگی چگونه در آنجا جریان دارد و هنوز چه بناهای تاریخی ایستاده اند و مسافران را از داخل و خارج از ایران به سمت ابرکوه جذب می کنند.

جاذبه های تاریخی ابرکوه در داخل شهر

گنبد علی

این برج آرامگاه قدیمی ترین سازه ای است که از قرن یازدهم میلادی یعنی دوره دیلامی در این شهر باقی مانده است. این یکی از نخستین برج های آرامگاه در ایران است و در بالای تپه درست در حومه شهر واقع شده است.

مسجد جمعه ابرکوه

این مسجدی است که در قرن 14 میلادی تحت سلطنت سلسله ایلخانیان ساخته شده است ، گرچه بخش های خاصی از این مسجد می تواند زمان اولیه ساخت مانند دوره سلجوقی را نشان دهد. تا حد زیادی مرمت شده و با گل و نی در قسمت بیرونی پوشانده شده است.

خانه آقا زاده

این خانه در زمان قاجارها با توجه به وضعیت اکولوژیکی Abarkooh با یکی از زیباترین برج های بادی در ایران ساخته شده است که در بالای پشت بام آن ساخته شده و در دو طبقه 18 متر از آن بالا رفته است

درخت سرو سرو باستانی

چندین مورخ در یادداشت های خود از این درخت یاد کرده اند. این یک چیز زنده است که توسط تالار شهر ابرکوه محافظت می شود. به گفته یک استاد روسی ، این قدمت به 4500 سال پیش باز می گردد.

مقبره سیدون علی نقیا

این اثر تاریخی از قرون 12 تا 14 باقی مانده است. معماران تزئین شده داخل این بنای تاریخی با نقوش برجسته و هندسی قدمت آن به دوره سلجوقیان ، دوره ای درخشان از معماری در ایران باز می گردد.

مسجد بیرون ابرکوه

این مسجد شامل دو ایوان ، طاق ، یک شبستان با یک حیاط مرکزی است. از آنجا که این مسجد در خارج از دیوارهای شهر قرار دارد به مسجد بیرون مشهور است و این به معنای مسجد خارج به فارسی است. این بنای تاریخی متعلق به دوره تیموریان ، قرن 15 است.

امامزاده احمد از ابرکوه

این مقبره یا حرم متعلق به یک عارف و دانشمند مشهور به پیر احمد است. ساخت این بنای تاریخی به چهار یا پنج قرن پیش بر می گردد. با این حال ، معماران با گذشت زمان تعمیر شده اند.

یخ آبشار آقازاده ابرکوه

این بنای تاریخی در میدان اول تا ورودی شهر از غرب واقع شده است. در گذشته مردم از آن به عنوان یک ساختار ذخیره سازی یخ در زمستان استفاده می کردند. زیاد است و فرم مخروطی دارد. علاوه بر آقازاده ، ابرکوهو دارای سه یخخانه دیگر است که با نام های بارزان ، هاک و مریم آباد شناخته می شوند. یخچال ها قدیمی ترین راه حل های ایرانی برای مقابله با کم آبی ، گرما و خشکسالی است.

یخچال یخ بارزان

این بنای تاریخی در کنار جاده ارتباطی روستای مریم آباد واقع شده است. نقشه آن به صورت دایره ای و مخروطی شکل است. ارتفاع ساختمان در حدود 20 متر است. کف ساختمان عمیق تر از سطح بیرونی است.

خانه صولت (موزه مردم شناسی)

این عمارت مربوط به دوره قاجار است. این میراث ملی ایران است. مساحت خانه در حدود 1000 متر مربع است. از سبک حیاط مرکزی برخوردار است. در حال حاضر ، این خانه به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

گنبد علی

این بنای تاریخی متعلق به دوره دیلامیس است. همچنین در بالای صخره های طبیعی جاده یزد-ابرکوه قرار دارد. تمام ساختمان از سنگهای طبیعی کوهها و ملات ساروج ساخته شده است. این بنا یکی از امن ترین بناهای دوره سلجوقی در ایران است.

خانه سید علی آقا

این عمارت در مجاورت خانه آقازاده و در محله درویزه میادان واقع شده است. اتصال فیزیکی این دو ساختمان از طریق یک ساتات نکته جالبی از معماری آنهاست.

خانه موسوی

این ساختمان در محله درویزه میادان و در نزدیکی خانه سید علی آقا و خانه آقازاده واقع شده است. این خانه دارای یک حیاط مرکزی ، یک حیاط غرق شده و یک حوض سنگی (استخر) است. علاوه بر این ، محوطه ها و اتاق هایی در سه گوشه حیاط وجود دارد.

جاذبه های تاریخی خارج از شهر

قلعه حاجیخان اسفندآباد

به همراه چند قلعه دیگر ، قلعه حاجیجان اسفندآباد در 36 کیلومتری ابرکوه قرار دارد. قلعه های معروف نزدیک به این شهر به دوره های مختلف دوره های ساسانی، زندیه ، افشارید و قاجار بر می گردد.

قلعه رباط ابرکوه

این قلعه در مرز غربی ابرکوه واقع شده و متعلق به دوره صفویه است. قلعه رباط زمانی یک ساختمان مسکونی بود. نقوش صلیبی مربعی و بیضی شکل وجود دارد که در اطراف قلعه ایجاد شده است.

قلعه فیروزآباد و قلعه نو

این بنای تاریخی یک قلعه مسکونی در نزدیکی ابرکوه است. ایرانیان این قلعه را برای تأمین امنیت در برابر خطرات مختلف مانند حملات متجاوز و دزد ساختند. همچنین یک دیوار وجود دارد که در کنار قلعه ایجاد شده است. این قسمت به "قلعه نو" یا قلعه نو معروف است.

سرداب فیروزآباد

این بنای تاریخی با یک گنبد مخروطی شکل به دوره قاجار بر می گردد. پلان این انبار (سرداب به زبان فارسی) به صورت متقاطع است. گنبد در تقاطع دو دهستان واقع شده است. در چهار گوشه ساختمان چهار ایوان وجود دارد.

مناره های مسجد نظامیه (سردار نظامیه)

یک مقام شریف قرن چهاردهم این مناره های مرتفع را در ابرکوه ساخت. این مناره ها با کاشی هایی به رنگ فیروزه تزئین شده اند.

Rock Moats

بافت تاریخی این شهر بر روی یک صخره کنگلومرا واقع شده است. این لایه سنگ دارای ارتفاع 1 متر تا 6 متر است و یک قشر طبیعی در اطراف شهر ایجاد می کند. Moat نوعی خندق برای اطمینان از امنیت در برابر دشمنان است. مردم برای جلوگیری از ورود دشمنان به شهر ، قایق های اطراف شهر را ساختند.

جاذبه های طبیعی ابرکوه

روستای فارقه از ابرکوه

بیش از 60 درصد از تولید پسته در ابرکوه در این روستا است. Faraqeh یک مرتع مرتفع کوهستانی در تابستان است و آب و هوای معتدلی دارد.

دهکده شهراسب (دهکده شهرک آذر)

در گذشته این روستا مرکز دولت خانس ها بوده است. همچنین یکی از مراکز پرورش اسب در ایران بود. در این روستا بناهای معماری زیادی وجود دارد ، مانند قلعه شهربسب از دوره صفویه

مناطق عایشه علا و کافه تقیستان

-e Ala و Kafeh-Taqestan وسعت 152،000 هکتار و آب و هوای کویری دارند آنها از هوای خشک هستند. با این حال ، گونه های مختلف حیوانات و پرندگان در این مناطق زندگی می کنند

منطقه حفاظت شده الا

این منطقه دارای فراز و نشیب هایی مانند کوه ، مسطح ، دشت و غیره است. در این منطقه انواع گیاهان زینتی و دارویی وجود دارد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده