مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری و تاریخی بسطام و خرقان

جاذبه های گردشگری و تاریخی بسطام و خرقان

زادگاه عرفای برجسته ایرانی

استان سمنان مهد عرفا و صوفیان بزرگ است. علاوه بر کسانی که در این مقاله معرفی شده اند ، عرفای مشهور دیگری مانند منوچهری ، شیخ شهاب الدین و شیخ حسن جوری در این منطقه زندگی می کردند.

پس از گذشت صدها سال ، صوفیان بسطام و خرقان و آموزه های آنها درباره عرفان در بین فلاسفه در سراسر جهان رواج دارد.

بسطام و خرقان دو شهر مشهور در حاشیه کویر هستند که در آن عرفای مشهور ایرانی به دنیا آمده اند. منطقه بیابانی ایران ترکیبی از طبیعت و عرفان است. در طول تاریخ ، عرفای برجسته (که از آن به عنوان صوفیان یا دراویش یاد می شود) و دانشمندان نیز در مناطق کویری و خشک ایران متولد شده اند. هر یک از این عرفا نقش مهمی در گسترش و پیشرفت عرفان در ایران و سراسر جهان داشتند.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

علاوه بر این ، آب از دیرباز دغدغه اصلی مردم ساکن در بیابانهای ایران بوده است. در اشعار ابن یامین می توان آیات مربوط به سالهای خشکسالی شهر شاهرود را خواند. با این حال ، کویر منبع الهام بخش بسیاری از عرفا در این منطقه بوده است.شیوه فروتنانه سبک زندگی نیز در فرهنگ ، تاریخ ، تمدن و ادبیات آنها نمایان شده است. ما می دانیم که هنر نمایانگر جامعه هنرمندان است به عنوان آینه کاری ، و عرفا دوره های مختلف ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از طرف دیگر ، امروز ، ما مردمی از سراسر جهان را می بینیم که به دنبال موثرترین راه برای گفتگوی فرهنگی هستند. شهرهایی مانند قونیه ، عشق آباد ، خوجند ، سمرقند ، بخارا ، بسطام و خرقان از جمله شهرهایی هستند که گردشگری عرفانی در خاورمیانه و ایران را در خود جای داده اند.

 که مجموعه دفن بایزید بسطامی نقطه کانونی شهر و مکان تاریخی آن است. این مجموعه شامل موارد زیر است:

آرامگاه ،صومعه،مسجد جمعه بسطام

مکانهای تاریخی برج کاشان قرن چهاردهم ساخته شده از آجر ، همچنین به غزنه معروف است. برخی معتقدند که قبلاً این آتشکده قبل از اسلام بوده است. برخی معتقدند غازان خان ، حاکم مغول آن را ساخته است.

تپه تاریخی سنگ چخماق که از این شهر 6 کیلومتر فاصله دارد. این سایت نوسنگی است و قدمت آن به 9000 تا 7000 سال پیش باز می گردد. این سایت کلید درک شیوه زندگی این دوره به قسمت شرقی فلات ایران و همچنین جنوب آسیای مرکزی را فراهم می کند

مسجد جمعه بسطام در مجتمع بایزید بسطامی.

این منطقه به دلیل ارائه برخی از معروف ترین صوفیان ایرانی که در تکامل روش های عارف طارقات نقش دارند شناخته شده است. 

بایزید بسطامی ، عارف فروتن اسلامی از مبدأ غیرمسلمان

بایزید بسطامی در یک خانواده زرتشتی و کاهن متولد شد. این صوفی ایرانی استاد معلم دانش و عرفان زمان خود در دوران قبل از اسلام بود.

با مطالعه تاریخ عرفان می فهمیم که بایزید از نخستین نویسندگان و شاعران در میان مشهورترین عرفای ایرانی بود. در قرن دوازدهم میلادی ، ابو حمید غزالی (همچنین به نام امام محمد غزالی نیز شناخته می شود) ، دانشمند بزرگ حوزه مطالعات اسلامی ، از آثار بایزید بسطامی برای نوشتن استفاده می کرد.

از طرف دیگر ، به دلیل اینکه بسطامی به دلیل فروتنی و عدم تظاهر مشهور بود ، در حال حاضر اشاراتی مستند به آثار وی نشده است.

وی گفت: "بایزید در واقع یکی از بزرگترین صوفیانی است که اسلام تاکنون در طول قرن ها داشته است. تعلیم او بیان فوری زندگی درونی است. آموزه های بایزید بسیاری از دانشمندان بزرگ را با تحسین و تعجب به حرکت درآورد. با این حال ، بایزید هرگز وظایف خود را به عنوان یک استاد و روحانی به عهده نگرفت و هیچ نوشتاری را در پشت خود نگذاشت. "می گوید هنری کوربین ، متکلمان و استاد مطالعات اسلامی.

اصول روند معنوی بایزید از طریق روایات و آموزه ها به دست ما رسیده است. مریدان فوری او یا برخی از افراد غیر روحانی که وی را ملاقات کرده اند ، برخی از روایات را از او نقل کرده اند.

برای بازدید از مقبره بایزید باید در شش کیلومتری شمال شاهرود حرکت کنید تا به بسطام برسید. مقبره در مجموعه تاریخی بسطام واقع شده است.

ابو الحسن خرقانی

مقبره ابو الحسن خرقانی ، معروف ایرانی صوفی

ابو الحسن خرقانی شاعر و عارف قرن دوازدهم است. از شاگردان برجسته شیخ ابوالحسن خرقانی می توان به خواجه عبدالله انصاری اشاره کرد. آثار ابو الحسن خرقانی چندین نویسنده و دانشمند دیگر را الهام بخش کرده است ، به ویژه آثار عارفانی که قرن ها پس از وی زندگی می کردند.

براساس برخی منابع تاریخی ، شیخ ابوسعید ابوالخیر ، ابن سینا و ناصر خسرو (شاعران و اندیشمندان ایرانی) برای بازدید از ابو الحسن خرقانی به خرقان سفر کرده و در مورد عرفان با وی گفتگو کردند.

در بسیاری از کتابها ، نویسندگان و محققان از مقام معنوی ابوالحسن خرقانی تحسین کرده اند. علاوه بر این ، چندین نویسنده نقل کرده اند که سلطان محمود غزنی به دنبال نصیحت و حداکثر وی از ابو الحسن خرقانی دیدار کرده است. آرامگاه ابو الحسن خرقانی در 45 کیلومتری شمال شاهرود ، منطقه بسطام قرار دارد.

در اینجا مشهورترین نقل قول از وی است که دیدگاه والای خود را بیان می کند:

- "چگونه انسانیت واقعی را تعریف می کنید؟" شخصی از شیخ پرسید ،

- "این شامل سه چیز است: اولی سخاوت ، دوم شفقت و دومی خودکفایی است".

در همین حال ، ما می توانیم بالاترین سطح بشریت را در کلمات نوشته شده در بالا خانقاه شیخ مشاهده کنیم:

هرکسی که در این مکان باشد ، به او غذا دهید ، اما هرگز ایمان خود را نپرسید. دلیلش این است که کسی که لیاقت زندگی را دارد که خدا به او عطا کرده است ، در خانه ابو الحسن سزاوار غذا است. "

ابن یامین فاریومادی ، شاعر مشهور ایرانی

آرامگاه ابن یامین فاریومادی

در خارج از بسطام و خرقان ، اما نزدیک به آن ، ما یک صوفی معروف ایرانی دیگری داریم: ابن یامین فاریومادی. اشعار ابن یامین به دلیل داشتن حداکثر ، طنز و طنز مشهور است. ابن یامین یکی از درخشانترین شاعران در اوه (قاسیدا) و اشکال شاعرانه مثنوی بود.

در جریان مبارزات مداوم امیران خراسان در دوره ایلخانیان و حمله تیمور ، مجموعه اشعار ابن یامین از بین رفت. بنابراین ، شاعر مجبور شد اشعار پراکنده خود را در یک مجموعه جدید گردآوری کند. آخری در حال حاضر در دسترس است و شامل 15000 آیه با اشکال مختلف شعر فارسی مانند اود ، غزل ، کواترنس و گروه تارکب است.

سبک ابن یامین در گفتار مسلط ، منسجم و عاری از آراستگی و تظاهر است. آثار کامل ابن یمین فاریومادی از سبک شعر خراسانی پیروی می کنند.

شعر زیر یکی از آثار مشهور ابن یامین فاریومادی است که فارغ از ریتم و قافیه به انگلیسی ترجمه شده است:

کسی که نمی داند و نمی داند که نمی داند ،

در جهل خود برای همیشه گم می شود.

آن کس که نمی داند و نمی داند ، نمی

خواهد قاطر خود را سرانجام به خانه ببرد.

کسی که می داند و نمی داند که می داند ،

او را از خواب بیدار کنید که تا ابد نخوابد!

کسی که می داند و می داند که او می داند ،

اسب شانس او ​​برای همیشه سوار می شود.

برای بازدید از مقبره ابن یامین ، باید به روستای فاریوماد در بخش میامی سفر کنید. این روستا در 45 کیلومتری جاده از میامی به سبزوار واقع شده است. روستای فاریوماد خشک اما زیبا است. مقبره ابن یامین در وسط این روستا واقع شده است.

علا اود داولا سیمنانی ، صوفیان در تنهایی

در خارج از بسطام و خرقان اما در همان استان ، علاء-داولا سیمنانی را داریم. او یکی از بزرگترین عارفان ایران بود. شیخ سیمنانی 16 سال در سکاکیه خانقاه گذراند و برای دستیابی به تصوف ناب 140 روزه عقب نشینی 40 روزه را تمرین کرد. علاوه بر این ، در یک مورد دیگر ، او برای دستیابی به مقام عالی در تصوف ، 130 عقب نشینی 40 روزه را تمرین کرد. عقب نشینی یا چیلا یک تمرین معنوی از توبه و تنهایی 40 روز است.

بدین ترتیب ، وی در طول زندگی 270 عقب نشینی را به اتمام رساند و سعی در رسیدن به مقام والایی در تصوف داشت. امروز مقبره علاء الدولا سیمنانی در روستای صوفی آباد ولسوالی مرن ، استان سمنان است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده