مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تفاوت بین ماهی پرورشی با ماهی آزاد

تفاوت بین ماهی پرورشی با ماهی آزاد

از تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای میزان آلودگی آن است. با توجه به تحقیقات منتشر شده، ماهی آزاد پرورشی شامل آلاینده بیش تری از ماهی قزل آلا وحشی می باشد. آلاینده موجود در این ماهی پایین تر از سطح مورد تایید است، اما هنوز هم بالاتر از آنچه که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست به عنوان سطح ایمن در نظر گرفته شده، می باشد. مواد شیمیایی سمی مانند میآید، و یا آلاینده های آلی پایدار، تا حد زیادی می تواند بر سلامت انسان اثر بگذارد.


امگا3 موجود در ماهی و آبزیان یک خصوصیت منحصر به فرد است که در هیچ ماده غذایی دیگری یافت نمی شود. بدن انسان برای تمامی عملکردهای خود نیاز به این اسید چرب دارد و از طرفی قادر به ساخت این اسیدهای چرب نیست بنابراین باید آن را از محیط بیرون دریافت نماید.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

مسئله ای مهم که بهتر است آن را روشن کنم این است که ماهی چه دریایی چه پرورشی حاوی میزان قابل توجه ای از این اسید چرب است. تفاوت های ارزش های غذایی بین ماهیان بیشتر با توجه به نوع گونه است.

محیط زندگی تا حدودی روی ارزش غذایی تاثیر می گذارد اما نه بسیار زیاد. ماهیان چرب دارای اسیدهای امگا3 بیشتری اند. تفاوت ماهی پرورشی و ماهی دریایی بیشتر به دلیل نحوه زندگی شان است. ماهی قزل آلا پرورشی صورتی روشن است (تقریبا نارنجی) و دارای یک درخشش ، بدون رنگ قرمز پر رنگ است. ماهی قزل آلا وحشی بسیار لاغر است به طوری که قسمت های چربی ، خطوط سفیدی که شما در گوشت می ببینید، بسیار نازک هستند. اگر ماهی صورتی رنگ پریده با خطوط سفید چربی زیاد است، ماهی قزل آلا پرورشی است.


بر روی کاغذ ماهی وحشی برنده این مقایسه است. این ماهی دارای ارزش غذایی بالاتری می باشد. و شامل آنتی بیوتیک ها یا مواد افزودنی مصنوعی نیست. و از همه مهم تر، آن است که به طور طبیعی از محیط زیست صید می شود. تا جایی که می توانید از ماهی های پرورشی استفاده نکنید.

 ماهیانی که بطور طبیعی در محیط های آزاد دریا، اقیانوس، رودخانه زندگی می کنند و تمامی مراحل زندگیشان طبیعی انجام می شود ماهیان دریایی گفته می شود.


انواع ماهیانی ماهی شیر، شوریده ، ماهی سفید، کولی، کفال، ماهی حلوا از جمله ماهیان دریایی محسوب می شوند.

برخی از ماهیان هم پرورشی هم دریایی شان یافت می شود. مانند ماهیان خاویاری، کپور دریایی، میگو، سی باس وماهی های آب های جنوب از نظر مواد معدنی و به ویژه ید غنی تر از ماهی های دریای خزر هستند. این ماده معدنی معمولا از نمک های ید دار دریافت می شود . اما در مقام بعدی بهترین منبع غذایی ید، ماهی ها هستند. همان طور که گفتیم، ماهی های جنوب از این نظر بسیار غنی ترند.


مصرف ماهی های شوریده، شیر و حلوا که جزو ماهی های جنوب هستند به ویژه در دوران سالمندی که مشکلات اسید معده و مشکلات گوارشی پیش می آید و هضم مواد غذایی مشکل تر می شود، قطعا مفید تر است.


خصوصیتی که ماهی های دریای شمال دارند، این است که منبع غنی کلسیم و فسفرند لذا مصرفشان در دوران یائسگی، در خانم های باردار و در دوران بلوغ که نیاز کلسیم بالاتر می رورد توصیه می شود

جهت تشخیص ماهی فاسد و ماهی تازه”به آیتم های دیگه اضافه کنیدو بسیار مهم و کاربردی هست:


1. ماهی فاسد بدنی شُل و بیحال داره برعکس ماهی تازه که مثل لاستیک ارتجاعی هست.

2. اعضا و احشام درون بدن ماهی فاسد اینطور به نظر میرسد که انگار با هم قاطی و چرخ شده باشند یعنی تفکیک اعضا از هم سخت شده و نمیشه اونها را دقیق از هم تفکیک و تمیز داد.

3. بوی ماهی تازه، تند تر از ماهی فاسد است.

4. سطح بدن ماهی فاسد از درون بسیار نرم هست و با کمترین فشار پاره و متلاشی میشود.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

5. ماهی فاسد چون ساختار بدنش در حال از بین رفتن است لذا پس از تمیز کردن و بیرون درآوردن اعضاء درون شکم ماهی، حین شستن و پاک کردن متوجه ذرات ریز روغن میشوید که انگار ذرات ریز روغن مایع در آب پخش است.

6. سطح زیر شکم ماهی فاسد با کمترین فشار چاقو پاره میشه.

7. مدفوع ماهی فاسد درون شکم پخش شده و مقدار زیادی از آن از ناحیه مقعد ماهی به صورت نمایان بیرون زده است.

8.عوامل دیگه همچون تو رفتگی چشم،کدری چشم هم راه دیگه شناخت ماهی فاسد است البته با توجه به موارد بالا.

9.فلس بدن ماهی فاسد برعکس ماهی تازه به راحتی جدا میشه به بیان دیگر فرضا برای تمیز کردن فلس بدن ماهی تازه باید 10تا 20 بار بر سطح اون و بر خلاف فلس ها چاقو کشید اما ماهی فاسد کمتر از این مقدار است.

10. دهن ماهی تازه به صورت بسته و چفت شده است اما دهن ماهی فاسد نیمه باز و باز است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده