مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری کردان در کرج ، ایران جهانگردی

جاذبه های گردشگری کردان در کرج ، ایران جهانگردی

روستای کردان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، استقرار صنایع مهم و وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و برجسته طبیعی، تاریخی، گردشگری، مذهبی، مجاورت با اتوبان تهران ، قزوین و همسایگی با مراکز جمعیتی نظیر کلان شهر کرج از یک سو و برخورداری از آب و هوای مطلوب و طبیعت بسیار زیبای کوهستانی از سوی دیگر، ضمن پذیرائی از تعداد قابل‌ توجه گردشگر، از استعداد مهاجرپذیری بالائی برخوردار است.

در کردان یک شهر ورزشی مجهز با امکانات شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، سوارکاری وجود دارد و می‌توانید در سفر به این منطقه روزی پر از هیجان و تحرک را تجربه کنید. کردان یک رودخانه هم به همین نام دارد که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از شمال شرقی به جنوب غربی جاری است و در مسیر خود از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود. در این روستا همچنین می توانید یک یادگار تاریخی هم ببینید که به برج مقبره کردان معروف است و در فاصله 800 متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد.

میزبون به سؤال مُقدّری که مگر روستای کردان چه دارد که گردشگران خوش سلیقه از هر کجای ایران و جهان به این روستای با شکوه سفر می‌کنند؟ روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی بسیار دارد. باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس گردو و توت در این منطقه به وفور پیدا می‌شود.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

به علاوه باید اضافه کنم یکی از دلایل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی زمین‌های روستای زیبای کردان رودخانه ارتفاعات کهار است. رودخانه کردان از شمال شرق این روستا به سمت جنوب غربی آن جریان پیدا می‌کند و زمین‌های کردان را سیراب می‌کند..

رودخانۀ کردان

آب مایۀ حیات است. هر کجا که هست سبزی و طراوت و زیبایی هم هست. امان از روزی که نباشد. به حتم زیبایی و دلکشی جای خود را با خشکی و ترکیدگی زمین بدل خواهد کرد. مگر نبوده‌اند دریاچه‌های بی آب که ترک خورده‌اند و به شوره‌زار بدل گشته‌اند! امید که آسمان آبی همیشه ببارد و زمین تشنۀ ایران زیبا را سیراب گرداند و ما ایرانیان از برکت و سبزی وجودش وجد را احساس کنیم.

قدمت برج مقبره

باستان‌شناسان قدمت این برج را به دورۀ سلجوقیان نسبت داده‌اند. سلجوقیان پس از حکومت امیرمسعود غزنوی حاکم بخش‌های بسیاری از ایران زمین شدند. آن‌ها توانستند با شکست امیرمسعود غزنوی غزنویان را به گوشه‌ای از ایران محدود کنند و خود بر بخش اعظم کشور غالب و حاکم شوند.

معماری برج مقبره

برج مقبره از جنس آجر ساخته شده است. این برج آجری مدور است و هیچ زاویه‌ای در این بنا به چشم نمی‌خورد. سقف برج مقبره به شکل کلاه‌خود طراحی و ساخته شده است. بر روی دیوارهای برج منافذی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این منافذ وظیفۀ تهویۀ هوا و خارج‌کردن رطوبت را بر عهده داشته‌اند.

جالب است بدانید که حتی حالا پس از گذر این هم سال مشخص نیست که این برج که به برج مقبره شهرت دارد مقبرۀ چه کسی بوده است. حتی مشخص نیست که این برج، مقبره بوده است یا مورد استفادۀ نظامی قرار می‌گرفته است!قدیمی‌ ها یعنی اهالی روستا بر این باور هستند که این برج مقبرۀ امامزاده حسین است. ساکنان روستا به منظور زیارت امامزاده حسین به این برج آمد و شد دارند.برج مقبره در راستای رودخانۀ کردان واقع شده است. شک نداشته باشید که قدم‌زدن در راستای رودخانۀ کردان بسیار باشکوه خواهد بود. از روزهای سفر خود به کردان نهایت استفاده را ببرید

کوهنوردی در روستای کردان

چقدر به کوهنوردی علاقه دارید؟ اگر بدانید کوهی که قرار است از آن صعود کنید رودی جاری و خروشان دارد و سبزی گیاه تزئینش کرده است چطور؟ رغبت شما در این صورت به صعود از کوه بیشتر نخواهد شد؟

رودخانه‌ نوردی در کردان

در شرق روستای بی‌مثال و سبز کردان کوه‌های طالقان جا خوش کرده‌اند. برای کوهنوردی در کردان باید کوه‌های طالقان را بپیمایید. یکی از قله‌های کوه‌های طالقان که اتفاقاً رودخانۀ کردان نیز از همین غله سرچشمه می‌گیرد و جریان پیدا می‌کند قلۀ کهار است. قلۀ کهار ۴ هزار و ۵۰ متر ارتفاع دارد. در تمام این ارتفاع رودخانۀ کردان در جریان است.

طبیعت پر لطافت و طراوت کردان گردشگران را برای کوهنوردی به وجد خواهد آورد. شما هم کوهنوردی در کردان را تجربه کنید. شاید اگر کوهنورد حرفه‌ای نباشید صعود به قلۀ کهار دشوار به نظر برسد اما به هر حال تا بخشی از آن می‌توانید بالا بروید.

مجموعۀ ورزشی ایثار در کردان

از آنجایی که روستای سبز و آبی و چشم‌نواز کردان از آب و هوایی مطلوب و پاک برخوردار است برای ورزش و تفریح بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. چون همان طور که خوب می‌دانید ورزش در محیطی با هوای آلوده باعث آسیب به دستگاه تنفسی می‌شود. در واقع لازم است محیطی که برای ورزش انتخاب می‌شود هوایی پاک برای تنفس داشته باشد، در صورت آلودگی هوا بهتر است ورزش‌کردن را به تعویق بیندازید.

بر این اساس اگر به ورزش و تفریحات مهیج علاقه دارید این تفریحات و ورزش‌ها را در کردان انجام دهید. با توجه به هوای مطلوب کردان در این روستای ییلاقی زمین‌های مخصوص به منظور ورزش‌های مهیج اختصاص داده شده‌اند. به عنوان نمونه می‌توانم از مجموعۀ ورزشی ایثار یاد کنم. در این مجموعۀ ورزشی استخر، زمین فوتبال و سالن‌ های تخصصی برای ورز‌ش‌های تیمی در نظر گرفته شده است.

درختان کهنسال توت و چنار محوطه امامزاده و جوی کوچک با آبی پاک و زلال در کنار جاده زیبای منتهی به امامزاده از جمله جاذبه‌های طبیعی است که با همراهی این اثر تاریخی فضایی معنوی و روح‌افزا را رقم زده‌اند. این مقبره در همه ایام هفته به ویژه روزهای تعطیل مأمن و زیارتگاه عاشقان و دلدادگان اهل بیت و همچنین دوستداران تاریخ و بناهای تاریخی می‌باشد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده